וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת בלגיה הרגה את המחבל בבריסל, דאעש קיבל אחריות

עודכן לאחרונה: 18.10.2023 / 9:49

המחבל, שרצח שני שבדים שהגיעו לצפות במשחק של הנבחרת, נורה בבית קפה בעיר על ידי כוחות הביטחון. הוא אזרח תוניסיה, שנותר במדינה בניגוד לחוק אחרי שבקשת המקלט שלו נדחתה, והיה מעורב בסחר בבני אדם. התביעה: לא שוללים את האפשרות שהפיגוע קשור למלחמה בעזה

תיעוד מפיגוע הירי בבריסל/טוויטר

משטרת בריסל הרגה הבוקר (שלישי) את המחבל שביצע אתמול בערב את פיגוע הירי, שבו רצח שני אזרחים שבדים ופצע אחד נוסף. הוא נמלט מהזירה, והבוקר נורה בידי כוחות שאיתרו אותו בבית קפה בעיר, בסמוך למקום מגוריו. בסרטון שפרסם אתמול, אמר כי הוא תומך ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ועושה זאת "כנקמה בשם המוסלמים", ככל הנראה בעקבות שריפת ספרי קוראן בשבדיה.

המחבל, שהזדהה בסרטון בתור עבד א-סאלם אל-ג'ולאני, הוא ככל הנראה אזרח תוניסיה בן 45, שבקשת המקלט שלו נדחתה כבר ב-2020 והוא נשאר במדינה באופן לא חוקי. שרת הפנים של בלגיה, אנליס ורלינדן, אמרה לרשת השידור הציבורית הפלמית VRT כי הנשק האוטומטי שנמצא עליו זהה לזה ששימש במתקפה אתמול. היא לא שללה את האפשרות שהיו לו שותפים נוספים.

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, כינס דיון חירום ורמת הכוננות מפני טרור הועלתה לרמתה הגבוהה ביותר. ראש הממשלה אמר כי זה היה "מעשה טרור מזעזע", והוסיף כי הטרוריסטים "מנסים להטיל מורא, חוסר אמון ופילוג בחברות החופשיות שלנו". לדבריו, "הטרוריסטים חייבים להבין שהם לעולם לא יצליחו בכוונותיהם".

תובע פדרלי המעורב בחקירת הפיגוע אמר כי אין ראיות לכך שהיה לו קשר למלחמה בין ישראל לחמאס, וציין כי המניע האפשרי הוא מוצאם של הקורבנות. עם זאת, בהמשך אמרו התובעים בבלגיה כי הם לא יכולים לשלול את האפשרות הזו.

שוטרים במהלך המצוד לאיתור המחבל שביצע את פיגוע הירי בבריסל, בלגיה, 17 באוקטובר 2023. רויטרס
שוטרים במהלך המצוד אחר המחבל בבריסל, הבוקר/רויטרס

שבדיה העלתה באוגוסט את הכוננות שלה מפני התקפות טרור לרמה השנייה בחומרתה, והזהירה מפני עלייה באיומים על אינטרסים שבדים בחו"ל, לאחר ששריפת קוראן ומעשים אחרים בשבדיה נגד הספר עוררו את זעמם של מוסלמים וגררו איומים מצד ג'יהאדיסטים. התביעה בשבדיה אמרה כי היא סבורה שהוא הושפע מדאעש, שבשעות הערב קיבל אחריות על הפיגוע.

השניים היו ככל הנראה בבירה לקראת משחק הכדורגל של הנבחרת שלהן מול הנבחרת המקומית, במסגרת מוקדמות יורו 2024, שהופסק במחצית בעקבות הירי. 35 אלף האוהדים התבקשו להישאר ביציעים והנבחרת השבדית סירבה לחדש את המשחק.

ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון ביקש מתושבי המדינה ששוהים כעת בבלגיה להישאר ערניים ולעקוב אחר הוראות הרשויות המקומיות. האזרחים השבדים בבלגיה אף התבקשו להצניע את זהותם. הוא אמר כי הוא יגיע לבריסל כדי להשתתף בטקס זיכרון לקורבנות - שהיו בשנות ה-60 וה-70 לחייהם - יחד עם ראש ממשלת בלגיה.

הירי התחיל בסביבות השעה 20:00, וכוחות הביטחון פתחו במצוד נרחב. בשעות הבוקר, הם ערכו חיפושים בכתובת שלו בשכנות שרביק, ואיתרו אותו בבית קפה, שם פתחו לעברו באש. הוא נפגע בחזה ואושפז בטיפול נמרץ, עד שמת מפצעיו.

בתיעוד מהפיגוע נראה המחבל לבוש כתום כשהוא רכוב קטנוע בצומת. הוא ירה תחילה שתי יריות, ואז שלוש יריות נוספות. לאחר מכן הוא תועד רץ לתוך בניין, ירה שתי יריות נוספות, לוקח שוב כמה צעדים אחורה ויורה פעם נוספת.

לפי כלי תקשורת בבלגיה, היורה צעק "אללה אכבר" לפני שפתח באש. אחרי הפיגוע, המחבל הקליט סרטון שבו אמר כי "אני פועל בשם 'המדינה האסלאמית'. אנו חיים למען הדת שלנו ומתים למען הדת שלנו". כמו כן, טען בסרטון כי רצח שלושה אזרחים שבדים - למרות שאחד משלושת הנפגעים שרד את הירי.

הירי מגיע בתקופה של חששות ביטחוניים מוגברים בכמה מדינות אירופיות הקשורות לסכסוך בין ישראל לחמאס. צרפת פרסה 7,000 חיילים נוספים ברחובותיה לאחר שמורה נדקר למוות ביום שישי במתקפה שהנשיא עמנואל מקרון גינה כ"טרור איסלאמי ברברי".

בתגובה לפיגוע בבירת בלגיה, אמר מקרון כי בריסל נפגעה שוב מ"מתקפת טרור אסלאמיסטית". לדברי נשיא צרפת, "אירופה עוברת טלטלה". במקביל, התקשורת הבלגית דיווחה כי צרפת מהדקת את הפיקוח בגבולה עם בלגיה. שתי המדינות ידעו מתקפות טרור קטלניות של דאעש בשנים האחרונות, וחלקן מהמחבלים נעו בין שתיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully