וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגוע ירי בבריסל: תומך דאעש רצח שני אוהדי כדורגל שבדים

עודכן לאחרונה: 17.10.2023 / 9:38

המחבל אמר כי הוא "נוקם בשם המוסלמים", והוא טרם נתפס. הקורבנות היו אוהדים שבדים שהגיעו לצפות במשחק של ארצם מול הנבחרת המקומית, שהופסק. הרשויות העלו את הכוננות לרמה הגבוהה ביותר, ולפי ההערכות, הפיגוע היה בתגובה לשריפת ספרי הקוראן בשבדיה

שוטרים משוחחים עם אנשים מחוץ לאצטדיון אחרי ירי בבריסל, בלגיה, 16 באוקטובר 2023. רויטרס
"אירופה מזועזעת". שוטרים משוחחים עם אנשים מחוץ לאצטדיון בבריסל אחרי הפיגוע/רויטרס

שני אזרחים שבדים נרצחו הערב (שני) בפיגוע ירי בבריסל על ידי אדם שהזדהה בתור עבדסלם אל גוילאני, תומך ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שטרם נתפס. לצד שני ההרוגים, נפצע בפיגוע אזרח שבדי נוסף.

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, כינס דיון חירום ורמת הכוננות מפני טרור הועלתה לרמתה הגבוהה ביותר. "זה עתה הבעתי את תנחומיי הכנים לראש ממשלת שבדיה בעקבות המתקפה המחרידה הלילה על אזרחים שבדים בבריסל", כתב ראש ממשלת בלגיה ברשת החברתית X. "מחשבותינו עם המשפחות והחברים שאיבדו את יקיריהם. כשותפים קרובים, המאבק בטרור הוא משותף", אמר.

תובע פדרלי המעורב בחקירת הפיגוע אמר כי אין ראיות לכך שהיה לו קשר למלחמה בין ישראל לחמאס, וציין כי המניע האפשרי הוא מוצאם של הקורבנות. שבדיה העלתה באוגוסט את הכוננות שלה מפני התקפות טרור לרמה השנייה בחומרתה, והזהירה מפני עלייה באיומים על אינטרסים שבדים בחו"ל, לאחר ששריפת קוראן ומעשים אחרים בשבדיה נגד הספר עוררו את זעמם של מוסלמים וגררו איומים מצד ג'יהאדיסטים.

השניים היו ככל הנראה בבירה לקראת משחק הכדורגל של הנבחרת שלהן מול הנבחרת המקומית, במסגרת מוקדמות יורו 2024, שהופסק במחצית בעקבות הירי. האוהדים התבקשו להישאר ביציעים והנבחרת השבדית סירבה לחדש את המשחק.

ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון ביקש מתושבי המדינה ששוהים כעת בבלגיה להישאר ערניים ולעקוב אחר הוראות הרשויות המקומיות.

בתיעוד שפורסם על ידי העיתון Het Laaste Niews נראה אדם בז'קט כתום על קטנוע בצומת חמוש ברובה יורה תחילה שתי יריות, ואז שלוש יריות נוספות. לאחר מכן הוא תועד רץ לתוך בניין, ירה שתי יריות נוספות, לוקח שוב כמה צעדים אחורה ויורה פעם נוספת.

לפי כלי תקשורת בבלגיה, היורה צעק "אללה אכבר" לפני שפתח באש. לפני הפיגוע, המחבל הקליט סרטון שבו אמר כי שמו הוא עבד א-סאלם אל-ג'ולאני, וטען כי הוא נוקם בשם המוסלמים: "אני פועל בשם 'המדינה האסלאמית'. אנו חיים למען הדת שלנו ומתים למען הדת שלנו". כמו כן, טען בסרטון כי רצח שלושה אזרחים שבדים - למרות שאחד משלושת הנפגעים שרד את הירי.

שוטרים בזירת פיגוע ירי בבריסל, בלגיה, 16 באוקטובר 2023. רויטרס
צרפת הידקה את הפיקוח בגבול. שוטרים בזירת הפיגוע בבריסל/רויטרס

הירי מגיע בתקופה של חששות ביטחוניים מוגברים בכמה מדינות אירופיות הקשורות לסכסוך בין ישראל לחמאס. צרפת פרסה 7,000 חיילים נוספים ברחובותיה לאחר שמורה נדקר למוות ביום שישי במתקפה שהנשיא עמנואל מקרון גינה כ"טרור איסלאמי ברברי".

בתגובה לפיגוע בבירת בלגיה, אמר מקרון כי בריסל נפגעה שוב מ"מתקפת טרור אסלאמיסטית". לדברי נשיא צרפת, "אירופה עוברת טלטלה". במקביל, התקשורת הבלגית דיווחה כי צרפת מהדקת את הפיקוח בגבולה עם בלגיה. שתי המדינות ידעו מתקפות טרור קטלניות של דאעש בשנים האחרונות, וחלקן מהמחבלים נעו בין שתיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully