וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושיית התצפיתניות והגבורה בשער החמ"ל: הקרב הגורלי על מוצב כיסופים

עודכן לאחרונה: 17.10.2023 / 8:27

החיילות ירו על שיירת המחבלים עד שאזלה התחמושת והמצלמות הותקפו, הקרבות ההירואיים של לוחמי גולני, והמפה הסודית של המחבלים שהתגלתה בסריקות: כך התנהל הקרב ההרואי על המוצב הסמוך לגבול הרצועה

בווידאו: התיעוד הראשון של חיסול המחבלים/קרדיט: דובר צה"ל

שיגורי הרקטות ופצצות המרגמה סמוך לשעה 06:30 ב-7 באוקטובר העירו את כלל חיילי מוצב כיסופים, והתצפיתניות החלו להתאסף בחמ"ל. דלת אחת לא נסגרת כבר תקופה ארוכה ודלת מתכת נוספת נסגרה עליהן. בחוץ נשמעה הקפצה של לוחמי גדוד 51 מחטיבת גולני שרצו אל המיגוניות.

סריקת המרחב מתוך חמ"ל התצפיתניות את קו הגבול באמצעות המצלמות הציגה את הסיוט של כלל המפקדים: שיירה של טנדרים ואופנועים ששעטו מהאזור הבנוי הפלסטיני, שהתקרבה אל הגדר. לפתע נראה שם פיצוץ מטען חבלה רב עוצמה. "במהלך הפרות הסדר הניח החמאס מטעני חבלה ליד הגדר. כנראה במסגרת ההכנות ליום ההתקפה הזה, אבל יחידת הס"פ (סילוק פצצות) איתרה את המטענים ונטרלה אותם לפני כמה שבועות. לא ברור איך הם הגיעו אל הגדר עם המטענים... לא פוסלים אפשרות לשימוש במנהרה", אמרו אמש גורמים באוגדת עזה.

תוך כדי ההתפתחויות בשטח, בחמ"ל התצפיתניות של מוצב כיסופים בחנו את המצב. סגן ט', קצינת התצפיתניות, הפגינה קור רוח ותושייה, אחזה ב"סטיק" ששולט במערכת ה"רואה-יורה" (מדובר במקלע שהוצב על גבי תורן בקרבת הגבול העזתי ובאמצעות מערכת שליטה מתוך החמ"ל ניתן לירות ולפגוע בפעילות עוינת בגבול - א"ב) והחלה לפתוח באש לעבר שיירת האופנועים. היא זיהתה פגיעה ולאחר מכן הוסיפה לירות לעבר כמה טנדרים נוספים שהיו בקרבת הגדר.

פעילות צה"ל  ליד הגדר, קיבוץ כיסופים, 13 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
פעילות צה"ל ליד הגדר, קיבוץ כיסופים, יום שישי/ראובן קסטרו

לאחר מכן, שלב-אחרי-שלב, אזלה התחמושת למערכת. היקף כלי הרכב של חמאס היה גדול מאוד במרחב, מצלמה אחת הותקפה, ולאחר מכן כלל המצלמות בגזרה והן יצאו מכלל שליטה. בשלב מסוים חובר החמ"ל למצלמות אוגדת עזה, אך גם הן הותקפו ויצאו משימוש, והחמ"ל היה בעיוורון מוחלט. בשלב מסוים גם הקשר לא עבד, ואז הבינו בחמ"ל התצפיתניות שהמחבלים צרים על המוצב שלהן וחדרו אליו ממספר כיוונים תוך כדי שהם יורים, משגרי טילי נ"ט ומפעילים מטעני חבלה.

העובדה שדלת החמ"ל היתה סגורה בדלת חשמלית נתנה תחושת ביטחון לנוכחים, אך בשלב מסוים הדלת נפתחה לרווחה, כי המחבלים הגיעו אל מערכת החשמל וניתקו אותה. באותו זמן, לוחמי גדוד 51 ניהלו קרבות הרואיים מטווח אפס. לדברי גורמי צבא, "כבר בדקות הראשונות היו חיילים פצועים. כל מי שהיה לו נשק נלחם. לוחמי 51 שנפצעו מקליעים הגיעו אל תוך החמ"ל, קיבלו טיפול רפואי, חבישה פשוטה, ויצאו להילחם כשהם מדממים. הרופא הגדודי ואשתו, שהייתה במוצב כאורחת, טיפלו בפצועים והצילו חיים". חלק מהפצועים טופלו על ידי חובשים מהגדוד שביצעו הנשמה, חסימת עורקים, טיפול בפציעות ראש ועוד.

עוד בוואלה!

המחבל נעל סנדלים והעמיד פני פצוע ישראלי. קצין זיהה את התחבולה והציל עשרות לוחמים

לכתבה המלאה

כשהיה ברור שהמחבלים מנסים לחדור בירי מקלעים אל החמ"ל, החליט נ', לוחם מהפלוגה הרובאית של גדוד 51, שהוא מגן על הפתח. הוא נשכב על הריצפה, כיוון את קנה הרובה קדימה וכל מחבל שניסה לחדור לעברו נורה. אחר כך הצטרפו אליו שני לוחמים מיחידת רוכב שמיים של חיל התותחנים. "יש מחבלים על הגג. יש מחבלים שהולכים על הגג....", צעק אחד הלוחמים, ובתוך החמ"ל שמעו היטב את המחבלים מנסים לחדור פנימה במכות. אש נפתחה לעברם וסיכלה את החדירה פנימה.

הקרבות נמשכו. מאוחר יותר כוחות צבא נוספים, ביניהם של יחידת אגוז, הגיעו והחלו לטהר את המוצב יחד עם גדוד 51. נזק עצום נגרם לבסיס שסביבו ובתוכו נותרו גופות מחבלים. בסריקות שבוצעו לאחר מכן, אותרו לפי עדויות לוחמים מפות צבעוניות עם סימונים ברורים היכן ממוקמים דברים במוצב, וחץ המצביע על מגורי הבנות. "הם ידעו בדיוק מה הם עושים ולאן הם רוצים להגיע. ברור לכולם שהם רצו לחטוף חיילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully