וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדגמים בפולין: מפלגת השלטון הלאומנית בדרך לאבד את הרוב

עודכן לאחרונה: 17.10.2023 / 11:56

אחרי שיעור ההצבעה הגבוה ביותר מאז נפילת הקומוניזם, פולין בדרך למהפך דרמטי. מפלגת השלטון "חוק וצדק" אמנם סיימה במקום הראשון, אך היא תתקשה להקים קואליציה. באופוזיציה הליברלית, הרוצים לתקן את היחסים עם האיחוד האירופי, חגגו: "הדמוקרטיה ניצחה"

בוידאו: פולין ערכה את המצד הצבאי הגדול ביותר שלה מאז תום המלחמה הקרה/רויטרס

מפלגת השלטון הלאומנית בפולין צפויה לסיים במקום הראשון בבחירות לפרלמנט, אך ללא רוב - כך עולה ממדגם שפורסם עם סגירת הקלפיות והעלה את האפשרות שהאופוזיציה הליברלית תנסה להקים ממשלה.

המדגם העניק למפלגת השלטון "חוק וצדק" (PiS) 36.8% מהקולות, שהם 200 נציגים בפרלמנט בן 460 המושבים. מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, הקואליציה האזרחית הליברלית (KO), צפויה לזכות ב-31.6% מהקולות, שיעניקו לה 163 מושבים. יחד עם קואליציית המרכז-ימין "הדרך השלישית" והשמאל החדש, יש לקואליציה העתידית הזו 248 מושבים.

על רקע המלחמה המשתוללת באוקראינה השכנה ומשבר מהגרים הוהלך ומחריף, האיחוד האירופי ווושינגטון עוקבים מקרוב אחר ההצבעה, אם כי הן "חוק וצדק" והן האופוזיציה תומכות בהמשך הסיוע הצבאי לקייב. החלפת השלטון בפולין תוביל לשינוי משמעותי ביחסיה של ורשה עם בריסל, וככל הנראה תהיה התפנית המשמעותית ביותר באירופה בשנים האחרונות.

מנהיג הקואליציה האזרחית דונלד טוסק, לשעבר נשיא המועצה האירופית, הבטיח לתקן את יחסיה של ורשה עם בריסל, שהיו מתוחים בעקבות עימותים רבים בנושאים כמו עצמאות מערכת המשפט, זכויות להט"ב והגירה. "הדמוקרטיה ניצחה, זהו סופה של ממשלת 'חוק וצדק'", אמר טוסק המאושר לחברי המפלגה אחרי פרסום המדגים.

דונלד טוסק חוגג את תוצאות המדגם של האופוזיציה בבחירות לפרלמנט בפולין, 15 באוקטובר 2023. רויטרס
"זהו סופה של ממשלת 'חוק וצדק'". טוסק חוגג את התוצאות, הערב/רויטרס

המחוקק צזארי טומצ'יק מהאופוזיציה דחק בנשיא אנדז'יי דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון, להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על טוסק. "אנחנו דורשים מהנשיא שהמחנה הדמוקרטי יוכל לבחור מועמד לראשות הממשלה", אמר בראיון לרשת הטלוויזיה הפרטית TVN 24. "המועמד הטבעי לראשות הממשלה הוא דונלד טוסק".

עם זאת, אם תוצאות האמת אכן יאמתו את המדגמים, טוסק ויתר המפלגות התומכות בו עשויים להמתין שבועות או אפילו חודשיים לפני שיקבלו את המנדט. דודה אמר שהוא ייתן את ההזדמנות הראשונה למפלגה שסיימה עם רוב הקולות, כך שייתכן שראש הממשלה מתאוש מורבייקצי או בכיר אחר במפלגת השלטון יקבלו את המנדט.

"מאז שנות ה-90 נהוג שנשיאים מטילים את משימת הרכבת הממשלה על מנהיגי המפלגות שניצחו בבחירות", אמר יואכים ברודזינסקי, חבר מטעם "חוק וצדק" בפרלמנט האירופי שהיה אחראי על הקמפיין של מפלגתו. "ברור לי שהנשיא אנדז'יי דודה יפקיד את המשימה הזו בידי 'חוק וצדק'".

ואולם, היא תתקשה למצוא שותפים אחרים שיסייעו לה להקים קואליציה, לאור האכזבה שרשמה מפלגת הימין הקיצוני "קונפדרציה" עם 6.4% מהקולות לפי המדגם - הרבה מתחת לציפיות שלה.

ברודזינסקי אמר כי באופן טבעי המפלגה תפנה למפלגת האיכרים מהמרכז-ימין, חלק מקואליציית "הדרך השלישית" על הצטרפותה למפלגה. עם זאת, מנהיגה של מפלגת האיכרים ולדיסלב קוסיניאק-קמיש דחה אפשרות כזו.

"אני פוסל קואליציה כזאת, אנשים שהצביעו לנו רצו שינוי, הם רצו ש'חוק וצדק' יודחו מהשלטון", אמר בריאיון לתחנת הרדיו הפרטית RM FM.

עוד בוואלה!

הפגנת "המיליון" בוורשה נגד ממשלת פולין: "רוצים דמוקרטיה"

לכתבה המלאה
מנהיג מפלגת השלטון של פולין ירוסלב קצ'ינסקי בנאום במטה המפלגה בוורשה אחרי פרסום תוצאות המדגם בבחירות, 15 באוקטובר 2023. רויטרס
החלפת השלטון בוורשה צפויה לשפר את היחסים עם בריסל. מנהיגי "חוק וצדק" אחרי המדגמים/רויטרס

מתנגדיה של הממשלה אומרים כי מאז שעלתה לשלטון בשנת 2015, היא הגבירה את ההשפעה הפוליטית על בתי המשפט והפכה את התקשורת הממלכתית לכלי תעמולה. כ-110 מיליארד אירו מכספי האיחוד האירופי שיועדו לפולין הוקפאו בשל חששות לשלטון החוק. היא מכחישה זאת.

פרסום המדגמים התעכב, ככל הנראה בשל אחוז ההצבעה - 73%, שהיה הגבוה ביותר מאז נפילת הקומוניזם ב-1989. כמה מאות מצביעים, רובם צעירים, תועדו ממתינים בתור ארוך בקלפי אחת בעיר ורוצלב שבמערב המדינה כדי להצביע, ותושבים מקומיים הביאו להם תה חם, שמיכות ואוכל. חלק מהאנשים בתור אמרו שהם חיכו שש שעות. הקלפיות נסגרו מעט לפני השעה 3:00 לפנות בוקר, כשש שעות לאחר שההצבעה הייתה אמורה להיסגר באופן רשמי.

מנהיג המפלגה ירוסלב קצ'ינסקי אמר לנציגי המפלגה שהתכנסו במטה במרכז ורשה כי לא ברור אם המפלגה תוכל לזכות בקדנציה שלישית, דבר שלא קרה מעולם מאז נפילת המשטר הקומוניסטי. "חייבת להיות לנו תקווה", אמר קצ'ינסקי. הפרויקט שלנו יימשך. לא ניתן לפולין להפסיד את הזכות להחליט על גורלה".

המפלגה הציגה את ההצבעה כבחירה בין ביטחון מפני הגירה בלתי מוגבלת, שלטענתה מתנגדיה תומכים בה, לבין התמערבות זוחלת שהיא רואה כמנוגדת לאופייה הקתולי של פולין. היא אומרת שהרפורמות שלה נועדו להפוך את המדינה ואת כלכלתה להוגנות יותר תוך הסרת השרידים האחרונים של הקומוניזם. היא בנתה את תמיכתה על נדבות חברתיות נדיבות, שלדבריה המפלגות היריבות יפסיקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully