וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנת "המיליון" בוורשה נגד ממשלת פולין: "רוצים דמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 2.10.2023 / 7:44

במפגן כוח גדול לקראת הבחירות בעוד שבועיים, התאספו תומכי האופוזיציה בבירה והביעו תקווה לשינוי. "זהו סימן ללידתה מחדש של פולין", אמר ראש הממשלה לשעבר טוסק, שמזהיר כי מפלגת השלטון הלאומנית תצא מהאיחוד האירופי. אני רוצה בתי משפט חופשיים", אמרה אחת המפגינות

הפגנת תומכי האופוזיציה בוורשה, פולין, 1 באוקטובר 2023. רויטרס
האופוזיציה מנסה לצבור מומנטום. טוסק מוקרן על מסך בוורשה, היום/רויטרס

תומכי האופוזיציה הליברלית בפולין קיימו היום (ראשון) הפגנת ענק בוורשה, שבועיים לפני הבחירות לפרלמנט שלפי מתנגדי הממשלה הלאומנית עשויות להכריע את עתידה של המדינה באיחוד האירופי ואת אופייה הדמוקרטי.

הרשויות בוורשה אמרו כי כמיליון איש השתתפו בהפגנה בבירה, מספרים ההופכים אותה לגדולה בהיסטוריה שלה, בעוד שאתר החדשות המקומי onet.pl דיווח, על פי חישוביו, כי בין 600 ל-800 אלף השתתפו בה. ערוץ השידור הציבורי TVP, שלפי מבקרי תקשורת עצמאיים הפכה לשופר של השלטון תחת מפלגת חוק וצדק, ציטטה את המשטרה שאמרה כי כמאה אלף איש הצטרפו למוחים.

הסקרים האחרונים מראים כי המפלגה השלטת צפויה לנצח בבחירות, אך עשויה להתקשות להשיג רוב, על רקע התסכול מיוקר המחייה והחשש משחיקת מערכת האיזונים והבלמים החיונית לדמוקרטיה. חלק מהמפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב "PiSexit" - משחק מילים עם ראשי תיבות של מפלגת השלטון והמילה יציאה באנגלית, או "החתול יכול להישאר", בהתייחסם לחתול של מנהיג המפלגה ירוסלב קצ'ינסקי.

הפגנה של האופוזיציה הליברלית בוורשה, פולין, 1 באוקטובר 2023. רויטרס
"מישהו החליט להרוס את הדמוקרטיה בפולין". הפגנת האופוזיציה בוורשה/רויטרס

האופוזיציה מקווה שהצעדה בוורשה תדרבן את המצביעים להשתתף בבחירות ולהגדיל את סיכוייה לנצח. "שינוי גדול בדרך, זהו סימן ללידתה מחדש של פולין", אמר דונלד טוסק, מנהיג מפלגת האופוזיציה העיקרית, "הפלטפורמה האזרחית" הליברלית, בנאום שנשא בפני ההמונים בכיכר מרכזית בוורשה. רבים מהמפגינים נופפו בדגלי פולין והאיחוד האירופי.

טוסק, לשעבר נשיא המועצה האירופית, אמר כי מפלגת השלטון עלולה להוציא את פולין מהאיחוד האירופי, אף שהיא מכחישה זאת. הוא תיאר את הבחירות כקריטיות עבור זכויותיהם של מיעוטים ונשים, שעליהן הוטלו הגבלות קשות בכל הנוגע לזכותן לבצע הפלות.

מפלגת חוק וצדק, ששולטת בפולין מאז 2015, מבטיחה להמשיך ולמנוע כניסה של מהגרים למדינה בטענה שהם מסכנים את הביטחון הלאומי שלה. היא הבטיחה גם להמשיך ולהעביר כספים למשפחות ולמבוגרים.

"אני רוצה להיות חופשייה, אני רוצה להיות באיחוד האירופי, אני רוצה שתהיה לי השפעה, אני רוצה בתי משפט חופשיים", אמר האנה צ'צ'יביץ', רופאת שיניים בת 59 מאוטווק שבפאתי ורשה.

עוד בוואלה!

בצל המשבר סביב יצוא החיטה, פולין מפסיקה להעביר נשק לאוקראינה: "מחמשים את עצמנו"

לכתבה המלאה
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי בעצרת תמיכה במפלגת השלטון בקטוביץ, 1 באוקטובר 2023. רויטרס
מפלגת השלטון מכחישה שהיא פוגעת בדמוקרטיה. ראש הממשלה מורבייצקי בעצרת בקטוביץ, היום/רויטרס

הממשלה מכחישה את הביקורת של המערב על פגיעתה בדמוקרטיה, וטוענת כי הרפורמות שהיא העבירה במערכת המשפט נועדו להפוך אותה להוגנת יותר ולנקייה משפעה קומוניסטית, בעוד שאת השינויים שעשתה בתקשורת הציבורית היא ייחסה לרצונה להיפטר מהשפעה זרה.

ואולם, בריסל הקפיאה את העברתם של מיליארדי אירו להתאוששות ממגיפת הקורונה, בשל הטענות לפגיעה בעצמאות בתי המשפט. "כולם משקיעים במקומות עבודה, במאבק באסון הקלים. ואנחנו לא מקבלים את הכסף הזה משום שמישהו החליט להרוס את הדמוקרטיה בפולין", אמר ראש עיריית ורשה רפאל צ'אסקובסקי, בכיר בפלטפורמה האזרחית, למשתתפי העצרת, שאליה הגיעו גם מנהיגי מפלגות אופוזיציה אחרות.

קז'ימירז פיגז'ל סיפר כי הוא נסע במשך שבע שעות כדי להגיע לבירה מביתו בדרום-מערב פולין. "היה לנו מספיק ממה שאנחנו רואים עכשיו - החירות שלנו נפגעה. אנחנו רוצים דמוקרטיה עבור הילדים והנכדים שלנו", סיפר המפגין בן ה-65 לסוכנות הידיעות הצרפתית.

מנהיגי מפלגת "חוק וצדק" השתתפו בעצרת יריבה בעיר הדרומית קטוביץ. "אנחנו לא צריכים ללבוש לבבות נייר, יש לנו לבבות שפועמים עבור פולין", אמרה ראש הממשלה לשעבר ביאטה שידלו, בהתייחסה לסמל האופוזיציה.

ברטלומיי פיילה, תושב העיר שנסע לוורשה, סבור אחרת. "הפרת זכויות אזרח בסיסיות וחירותן של נשים לבחור כיצד ברצונן לחיות, תוך שיסוי העם הפולני זה נגד זה. אני מקווה שהצעדה תגייס אנשים לשנות זאת", אמר פיילה בן ה-29.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully