וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המשבר סביב יצוא החיטה, פולין מפסיקה להעביר נשק לאוקראינה: "מחמשים את עצמנו"

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 16:35

ראש הממשלה אמר כי ורשה, מבעלות בריתה המרכזיות של קייב לאורך המלחמה, מתמקדת כעת בהתעצמותה הצבאית. זאת ברקע האיסור שהטילה פולין על יבוא תבואה מאוקראינה, שבועות לפני הבחירות שבהן מפלגת ימין קיצוני אנטי-אוקראינית עשויה להכריע את המרוץ

בוידאו: פולין ערכה את המצד הצבאי הגדול ביותר שלה מאז תום המלחמה הקרה/רויטרס

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, הודיע שוורשה הפסיקה להעביר נשק לאוקראינה משום שהיא מתמקדת בהתעצמותה הצבאית שלה, על רקע המתיחות בין השכנות סביב יצוא התבואה האוקראינית. כל זאת בזמן שאוקראינה, הזקוקה לכל אספקת נשק כדי לבלום את הפלישה הרוסית, חוותה היום (חמישי) את אחת ההתקפות הרוסיות הגדולות ביותר זה שבועות ארוכים.

פולין, שלה עבר בעייתי משלה מול רוסיה, הייתה אחת מבעלות בריתה הנועזות ביותר של אוקראינה מאז הפלישה בפברואר 2022. עם זאת, שבועות ספורים לפני הבחירות, נראה שחלה תפנית בעמדתה של מפלגת השלטון הלאומנית כלפי קייב. פולין הגבילה את יבוא החיטה מאוקראינה כדי להגן על חקלאיה המקומיים, אחרי שהפלישה של רוסיה חסמה במידה רבה את נתיבי היצוא של אוקראינה דרך נמלי הים השחור.

הבחירות לפרלמנט של פולין יתקיימו ב-15 באוקטובר, ומפלגת השלטון הלאומנית חוק וצדק (PiS) זכתה לביקורת מהימין הקיצוני בטענה שהמדיניות שלה מוכתבת על ידי קייב. לפי הסקרים, יהיה קרב צמוד בין מפלגת השלטון, המואשמת בשחיקת הדמוקרטיה במדינה הקומוניסטית לשעבר, לבין האופוזיציה הליברלית.

"אנחנו כבר לא מעבירים שום נשק לאוקראינה כי אנחנו מתחמשים עכשיו בכלי הנשק המודרניים ביותר", אמר אתמול מורבייצקי לאתר מקומי. היה זה בהמשך לזימונו של שגריר אוקראינה למשרד החוץ בוורשה במחאה על דבריו של הנשיא וולודימיר זלנסקי בעצרת האו"ם הכללית, שבמהלכה ביקרת את החלטת פולין להאריך את איסור התבואה מאוקראינה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מתחבק עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי במסיבת עיתונאים בקייב, 24 בפברואר 2023. רויטרס
זלנסקי הזהיר כי המשבר משחק לטובת רוסיה. נשיא אוקראינה מתחבק עם ראש ממשלת פולין בקייב/רויטרס

פולין סיפקה לאוקראינה, בין היתר, טנקי T-72 סובייטיים ו"לאופרד" גרמניים, כלי רכב משוריינים ותותחי הוביצר. ורשה לא פרסמה רשימה מלאה של כל הציוד שהעבירה לקייב מאז תחילת הפלישה, אך לפי ההערכות היא סיפקה לה שליש מהתחמושת שלה שאותה היא מחליפה בנשק מערבי מתקדם. ראש הממשלה ציין גם את המרכז בעיר זשוב, שבמערב המדינה, שדרכו עוברת האספקה המערבית לאוקראינה, כעובדה להמשך התמיכה הצבאית של ארצו בקייב.

"אני רוצה לעדכן אתכם שפולין מבצעת את אספקת התחמושת והנשק שעליה סוכם קודם לכם", אמר היום דובר הממשלה, פיוטר מולר, לסוכנות הידיעות הממשלתית. "זה כולל את מה שסוכם בחוזים שנחתמו עם אוקראינה".

בתשובה לשאלה על דבריו של ראש הממשלה, אמר שר הנכסים הממשלתיים, יאצק סאסין: "כרגע זה כמו שראש הממשלה אמר, בעתיד נראה". לדבריו, המשבר סביב יבוא החיטה לא אומר שפולין הפסיקה לתמוך באוקראינה נגד רוסיה, אך ורשה צריכה למלא את מלאי הנשק שלה.

"במקרה הזה, האינטרסים הפולניים קודמים לכל", אמר. "איננו יכולים לפרק את הצבא הפולני מנשקו, איננו יכולים להיפטר מהנשק הדרוש לביטחוננו". לדבריו, "כשיכולנו להסדיר את העברת הנשק, עשינו זאת והיינו נדיבים מאוד בעניין זה. אין לנו במה לגעור בעצמנו".

עוד בוואלה!

במסר לרוסיה ולבוחרים, פולין ערכה את המצעד הצבאי הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה

לכתבה המלאה
מצעד צבאי לרגל יום הצבא בוורשה, פולין, 15 באוגוסט 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
פולין משקיעה בשדרוג צבאה. מצעד בוורשה, בחודש שעבר/עיבוד תמונה, רויטרס

זלנסקי אמר כי קייב פועלת לשימור נתיבים יבשתיים לייצוא תבואה, אך הוסיף כי "התיאטרון הפוליטי" סביב הנושא רק עוזר למוסקבה. בנוסף לפולין, גם סלובקיה והונגריה הכריזו ביום שישי על איסור יבוא תבואה מאוקראינה בתגובה להחלטת הנציבות האירופית שלא להאריך את האיסור על מכירתה לחמש מדינות האיחוד האירופי, כולל רומניה ובולגריה.

משרד החוץ של אוקראינה קרא אתמול להרגעת הרוחות, ודובר משרד החוץ הפציר בפולנים "לשים בצד את רגשותיהם". בניסיון לפתור את המשבר, המאיים על אחדות השורות מול רוסיה, הודיע היום משרד החקלאות של אוקראינה כי השר ועמיתו הפולני שוחחו בטלפון והסכימו לקיים שיחות כדי להגיע לפתרון שיענה על האינטרסים של שתי המדינות.

גורם אמריקני שביקר לאחרונה בפולין דחה את הטענות כי דבריו של מורבייצקי הם סימן לסדקים בסולידריות המערבית עם אוקראינה. "כולנו בני אדם ויש רגעים של מתח, אבל זה לא אומר שיהיה שינוי דרמטי באחדות הברית או אפילו בעמדה הבסיסית של פולין ובנחישותה לתמוך באוקראינה כל עוד יהיה צורך בכך", אמר הבכיר, שדיבר בעילום שם.

מפלגת הקונפדרציה, המושכת קולות אנטי-אוקראיניים, נמצאת במקום השלישי בסקרים רבים ומסתמנת כממליכת מלכים אפשרית. פרשנים אומרים כי הרטוריקה הקשוחה יותר של מפלגת השלטון כלפי אוקראינה היא תגובה לפופולריות הגוברת של המפלגה.

מארק סווירצ'ינסקי, פרשן ביטחוני ממכון המחקר Polityka Insight, אמר כי בעוד שסביר להניח שלפולין אכן אין יותר נשק לתת לאוקראינה, מורבייצקי בחר בעיתוי זה לאור הבחירות. "לדעתי זו יותר הסלמה של הקמפיין כדי להשיג עוד כמה אחוזים מהאלקטורט האנטי-אוקראיני בפולין", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully