וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב מוחץ: נדחה משאל עם באוסטרליה על הכרה בזכויות הילידים

עודכן לאחרונה: 15.10.2023 / 10:45

כ-60% מהנשאלים דחו את משאל העם - הראשון מאז 1977- על הקמת גוף מייעץ למדיניות הקשורה בילידים, הסובלים מאפליה ומפערים. מדובר במפלגה עבור ראש הממשלה, ובאופוזיציה האשימו אותו בפילוג. "האנשים שנמצאים ביבשת הזו 235 שנה מסרבים להכיר באלו שזה ביתם 60 אלף שנה"

דגל אוסטרליה לצד דגל הילידים בקנברה, אוסטרליה, 14 באוקטובר 2023. רויטרס
"גזענות ודעות קדומות". דגל הילידים לצד דגל אוסטרליה/רויטרס

אזרחי אוסטרליה דחו אתמול (שבת) באופן מהדהד את הצעת משאל העם להקמת גוף מייעץ לפרלמנט בנוגע למדיניות שמשפיעה על הילידים, המיעוט האתני המקופח ביותר במדינה.

הממשלה הציעה את השינוי החוקתי הראשון מאז 1977 כצעד קדימה למען זכויות הילידים, אבל ההצבעה פילגה את מנהיגיהם כמו גם את יתר האוכלוסייה. יותר מ-59% מהמצביעים התנגדו למה שמכונה "קול לפרלמנט", אחרי ספירת כמעט מחצית מהקולות. התוצאות אינן רשמיות, אך ההכרעה ברורה.

"זאת אירוניה מרה", אמרו המנהיגים הילידיים בהצהרה שמסרו בעקבות התוצאות. "העובדה שאנשים שנמצאים ביבשת הזו 235 שנה מסרבים להכיר באלו שזה ביתם כבר 60 אלף שנה ויותר היא מעבר לכל הגיון. הרבה יישאל על התפקיד של גזענות ודעות קדומות נגד הילידים בתוצאה זו. הדבר היחיד שאנחנו מבקשים הוא שכל אוסטרלי שהצביע בבחירות האלה יחשוב היטב על השאלה הזו".

הם אמרו כי הם יורידו לחצי התורן את דגל האבוריג'ינים ואי מצר טורס למשך השבוע הקרוב, וקראו לאחרים לנהוג כך.

ראש הממשלה אנתוני אלבניזי האשים את יריביו הפוליטיים בכישלון המהלך. הוא הבטיח ביום שבו ניצח בבחירות בשנה שעברה לקיים את משאל העם וקיבל אחריות על החלטת ממשלתו להמשיך למרות הסקרים שהראו כי גורלה נחרץ.

"הייתה לי חובה, כפוליטיקאי משוכנע, להציג זאת בפני אזרחי אוסטרליה", אמר אלבניזי לכתבים.
תמיכה דו-מפלגתית נחשבת לחיונית להצלחת משאל עם באוסטרליה. רק שמונה מתוך 45 משאלי עם ב-122 שנות קיומה של החוקה הצליחו לעבור, ואף אחד מהם לא הצליח ללא תמיכת המפלגות הגדולות.

תור לקלפי להצבעה במשאל עם בקנברה, אוסטרליה, 14 באוקטובר 2023. רויטרס
רק שמונה מתוך 45 משאלי עם ב-122 שנות קיומה של החוקה האוסטרלית הצליחו לעבור/רויטרס

טניה הוש, ממובילת הקמפיין שהשקיעה עשור בפיתוח המודל שעלה למשאל העם, אמרה שהיא הרוסה מהתוצאה. "יהיה הרבה כאב ואכזבה ונצטרך לקחת רגע כדי לעכל את המסר הזה ואת מה שהוא אומר", אמרה.

תומכי ההצעה קיוו שהקמת הגוף המייעץ תוביל להעברה יעילה יותר של שירותים ממשלתיים לקהילות הילידיות ושיפור חייהם. המתנגדים אמרו כי זה יחלק את האוסטרלים על פי קווים גזעיים מבלי להפחית את הפערים הקיימים, והזהירו שזה יכול להיות צעד ראשון לקראת תביעות של ילידים לחזרה לאדמותיהם ולפיצויים.

תוחלת החיים בקרב הילידים האוסטרלים, המהווים רק 3.8% מהאוכלוסייה, קטנה בשמונה שנים יותר בהשוואה לאוכלוסייה הרחבה, בעוד ששיעור ההתאבדויות שלהם כפול מהממוצע הארצי והם סובלים ממחלות באזורים הנידחים של אוסטרליה שמוגרו במדינות עשירות אחרות.

מנהיג האופוזיציה השמרנית פיטר דאטון האשים את אלבניזי מהלייבור ביצירת פילוג גזעי מיותר. "ראש הממשלה הוזהר במהלך 16 או 17 החודשים האחרונים שלא להמשיך במשאל העם המפלג הזה, והוא חייב לציבור האוסטרלי התנצלות על כך", אמר דאטון.

עוד בוואלה!

ניו זילנד בחרה שינוי: השמרנים זכו בניצחון סוחף בבחירות

לכתבה המלאה

בניגוד למדינות אחרות עם היסטוריה דומה, כמו קנדה וניו זילנד, אוסטרליה לא הכירה באופן רשמי בתושבים הילידיים של השבת או הגיעה להסכם עמם. "זה ברור מאוד שהפיוס מת", אמרה מרסיה לנגטון, אחד ממגבשות משאל העם. "אני חושבת שיידרשו לפחות שני דורות לפני שהאוסטרלים יוכלו לשים מאחוריהם את השנא הקולוניאלית שלהם ולהכיר בקיומנו".

אחד ממנהיגי הילידים ושחקן הראגבי לשעבר לויד ווקר אמר שאף שנראה שהדרך לפיוס היא קשה, הקהילה צריכה להמשיך ולהיאבק. "אנחנו יכולים לומר שהפסדנו, אבל עדיין 40% מהאנשים תמכו. לפני שנים רבות לא היה לנו את האחוז הזה, זה בטוח", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully