וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו זילנד בחרה שינוי: השמרנים זכו בניצחון סוחף בבחירות

אחרי שש שנים של ממשלה ליברלית, רובן תחת ג'סנידה ארדרן, המושכות יעברו לאיש העסקים כריסטופר לוקסון, שהבטיח להילחם ביוקר במחיה ובפשיעה המשתוללת: "הצבעתם לשינוי". הלייבור התרסקו. "אני רוצה שתהיו גאים במה שהשגנו"

כריסטופר לוקסון, ראש הממשלה של ניו זילנד. 15 באוקטובר 2023. רויטרס
השמרנים זכו. לוקסון באירוע הניצחון שלו, אתמול/רויטרס

איש העסקים לשעבר כריסטופר לוקסון יהיה ראש הממשלה הבא של ניו זילנד, לאחר שמפלגתו השמרנית זכתה אתמול (שבת) בניצחון מוחץ בבחירות, ששמות קץ לשש שנות ממשלה ליברלית בראשות ג'סינדה ארדרן. ההרכב המדויק של ממשלתו של לוקסון עדיין לא ידוע, שכן ספירת הקולות נמשכת, אך הוא צפוי לצרף לקואליציה את המפלגה הליברטריאנית.

לוקסון זכה למחיאות כפיים סוערות בעצרת ניצחון באוקלנד, ועל הבמה הצטרפו אליו אשתו, אמנדה, וילדיהם, ויליאם ואוליביה. הוא אמר שהוא שמח על הניצחון ולא יכול לחכות להתחיל את עבודתו החדשה, והוא הודה לכם המצביעים. "הושטתם יד לתקווה והצבעתם לשינוי", אמר לוקסון בן ה-53. תומכיו קראו את סיסמת הבחירות שלו, שהבטיחה להחזיר את המדינה "למסלול".

ראש הממשלה היוצא כריס היפקינס מהלייבור, שבילה תשעה חודשים בלבד בתפקיד לאחר שהחליף את ארדרן בינואר, אמר אמש לתומכיו כי הוא הודה בהפסדו ללוקסון. הוא הוסיף שזו לא התוצאה שהוא רצה. "אבל אני רוצה שתהיו גאים במה שהשגנו בשש השנים האחרונות", אמר לתומכיו באירוע בוולינגטון.

ארדרן התפטרה במפתיע מראשות הממשלה בינואר, בטענה שכבר אין לה "מספיק דלק" להמשיך בעבודה. היא גרפה בבחירות האחרונות ניצחון סוחף, אבל הפופולריות שלה דעכה בשל מיאוס של הציבור בהגבלות הקורונה ולאור האינפלציה הגואה שאיימה על הכלכלה. היפקינס בן ה-45, שבעבר כיהן כשר החינוך והוביל את ההתמודדות עם מגפת הקורונה, החליף אותה.

כריסטופר לוקסון, ראש הממשלה של ניו זילנד, בחגיגות ניצחון בבחירות. 15 באוקטובר 2023. רויטרס
"אני רוצה שתהיו גאים". לוקסון בחגיגות ניצחון בבחירות/רויטרס

לאחר ספירת כל הקולות הרגילים, למפלגה הלאומית של לוקסון היו 39% מהם, ואילו ללייבור רק 27% מהקולות - קצת יותר ממחצית מהקולות שקיבלה בבחירות האחרונות תחת ארדרן. עם זאת, יש עדיין אלפי קולות מיוחדים שצריך לספור, המהויים כ-20% מכלל הקולות.

בין הפוליטיקאים המכהנים שאיבדו את מושבם בפרלמנט הייתה ננאייה מהוטה, שרת החוץ, האישה המאורית הראשונה בתפקיד. בנוסף לכך, גם מחוז הבחירה הישן של ארדרן, במאונט אלברט, נמצא בסכנה. הוא היה בשליטת הלייבור מאז 1946.

לוקסון הבטיח קיצוצי מס לבעלי הכנסות בינוניות ודיכוי הפשיעה, בעוד שהיפקינס הבטיח טיפולי שיניים חינם לבני 30 ומטה וביטול המסים על פירות וירקות.

על כף המאזניים עמדו גם יחסיה של הממשלה עם המאורים הילידים. לוקסון הבטיח לבטל את רשות הבריאות של המאורים, שלדבריו יוצרת שתי מערכות בריאות נפרדות. היפקינס אומר שהוא גאה במאמצי ממשל משותפים כאלו והאשים את לוקסון בתמיכה בגזענות.

עוד בוואלה!

ג'סינדה ארדרן, ראש הממשלה הפופולרית של ניו זילנד, התפטרה מתפקידה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה ומנהיג מפלגת הלייבור כריס היפקינס נואם באירוע השקת קמפיין הבחירות של מפלגתו באוקלנד, ניו זילנד. 11 באוקטובר 2023. רויטרס
"רוצה שתהיו גאים במה שהשגנו בשש השנים האחרונות". היפקינס, ראש הממשלה היוצא/רויטרס

ימים ספורים לאחר שלקח את המושכות בינואר, היפקינס מצא את עצמו מתמודד עם משבר לאחר ששיטפונות קטלניים וסופת ציקלון פגעו בניו זילנד. הוא מיהר לזנוח את החלקים השנויים יותר במחלוקת של ארדרן, והבטיח לנקוט גישה של "חזרה לבסיס" שתתמקד ביוקר המחיה.

מוקדם יותר השבוע, לוקסון, שכיהן כמנכ"ל "יוניליוור" קנדה ואייר ניו זילנד, הבטיח לפעול בכנופיות הפשיעה. "אני חייב לומר לכם, הפשע יצא משליטה במדינה הזאת", אמר לוקסון. "ואנחנו הולכים להחזיר את החוק והסדר, ואנחנו הולכים להחזיר את האחריות האישית". בנוסף לכך, הוא הבטיח להילחם בפקקי התנועה בבירה באמצעות פרויקט מנהרות חדש.

לוקסון הוא דמות חדשה יחסית בפוליטיקה, אך החזיק מעמד מול היפקינס המנוסה יותר במהלך העימותים הטלוויזיוניים, לפי פרשנים פוליטיים. עם זאת, ללוקסון היו כמה ליטות פה, כמו למשל כשנשאל באחד העימותים כמה הוא מוציא בכל שבוע על אוכל.

תשובתו "כ-60 דולר" ניו זילנדי (36 דולר אמרקני) זכתה ללעג ברשתות החברתיות ככזו המראה שהוא מנותק מיוקר המחיה.

  • עוד באותו נושא:
  • ניו זילנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully