וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי ההסברה: האזרחים שלקחו על עצמם את המאבק בדעת הקהל הבינלאומית

עודכן לאחרונה: 13.10.2023 / 13:28

בעוד שרת ההסברה התפטרה בלב המערכה, אזרחים הקימו מטה אזרחי המונה כ-30 אלף מתנדבים מרחבי העולם: "אכפת לנו ואנחנו לא מוכנים לחכות לגופים אחרים". כל מה שצריך לדעת על זירה נוספת שנשכחה על ידי ממשלת ישראל, וגם: איך תוכלו להתגייס בעצמכם?

בווידאו: צה"ל מכניס תקשורת זרה לתעד את האסון בכפר עזה/רויטרס

בין זירות המערכה שנדמה כי הולכות ומתרחבות מרגע לרגע, נדמה שממשלת ישראל שוב שכחה זירת מלחמה חשובה שנמצאת בכל קרב מחדש. בניגוד לסבבים קודמים בעזה ובגדה, בהם נמתחה ביקורת על ההתנהלות ההסברתית של צה"ל בזירה הבינלאומית - כעת כולם, אזרחים וחיילים כאחד, מפשילים שרוולים לטובת משימת ההסברה העולמית.

לכל העדכונים מהמלחמה

התמונות המזעזעות שהגיעו מעוטף עזה בשבת האחרונה - תמונות שיצלקו את עיניי האומה לעוד שנים רבות - טלטלו את העולם כולו ונתנו לגיטימציה חסרת תקדים לפעולות של צה"ל בעזה. בשונה מרקטות שעלולות להצטייר בעולם בנקודת מוצא אחרונה בניסיון להגיע "לחופש פלסטיני" - טבח של ילדים וחטיפת קשישים הוא לא תירוץ בשום נקודה בעולם המערבי.

הנאומים המחבקים של הנשיא ביידן, ההתבטאויות של המנהיגים מסביב לגלובוס ודגלי ישראל שהוארו על כמה מפלאי תבל - העניקו זרקור חסר תקדים למאבק הישראלי בטרור העזתי, וצורך עז לקבל מידע על המתרחש בגבול. מכונות ההסברה המשומנות של צה"ל ומשרד החוץ החלו לעבוד במהירות אבל ברור כשמש שזה לא מספיק - ויש צורך לפתוח את מחסני החירום האמיתיים של מדינת ישראל.

אזרחים רבים מרגישים שהם לא יכולים לעמוד מנגד ולחזות בהסברה הישראלית קורסת. עכשיו, יותר מתמיד, הם מרגישים שיש צורך ממשי בתמיכה בינלאומית. עצימת העיניים הפכה בלתי נסבלת, והגיע הזמן להרים את הכפפה: עשרות קבוצות ווטסאפ וטלגרם קמו ובהן התאספו יוצרי תוכן, משפיענים ואנשי סושיאל מכל רחבי החברה הישראלית, אליהם מצוותים גרפיקאים, עורכי וידאו, צלמים, אנשי הפקה והפצה - כל מי שרק יכול לסייע.

כמוהם, עוד רבים אחרים עובדים יום ולילה לטובת ההסברה הישראלית. אנשי שיווק בשגרה וחיילי עבר ביחידות ההסברה והדוברות של צה"ל עובדים מסביב שעון כדי להכין תכנים ולהפיץ אותם באופן וולנטרי לגמרי.

בהיעדר גוף מתכלל ושרה ממונה שהתפטרה בלב המערכה, מתנדבים החליטו לקחת את המושכות לידיים והחלו לעבוד באופן עצמאי להקמת גוף הסברה אזרחי. הפרויקט גדל תוך ארבעה ימים למימדי ענק ומונה כיום כ-30,000 מתנדבים מרחבי העולם. "המטה הוקם על ידי מתנדבים ואזרחים שפשוט אכפת להם ולא מוכנים לחכות למשרד ההסברה או לגופים אחרים", מספר אליאב בטיטו, עיתונאי בשגרה וממקימי הפרויקט, "אנחנו רוצים לתמוך ולהפיץ את המסרים. אנחנו מפיקים ומתרגמים חומרי הסברה ב-30 שפות שונות בעזרת צוות גדול של 300 מתורגמנים, 250 אנשי תוכן וקריאייטיב".

התכנים שמטה ההסברה מפיק נכנסים לארכיון "דרייב" מסודר, משם כל אחד יכול לשלוף מתיקייה בדיוק את התוכן שרוצים להפצה - ומשם לכל הרשתות החברתיות. "יש המון פייק ברשת, אנחנו מקפידים לבדוק שכל החומרים שאנחנו מעלים 100% אמינים. כל ידיעה שעולה לדרייב נבדקת על ידי צוות מיוחד. אנחנו מבינים שסרטון או תמונה שהם פייק עושים הרבה יותר נזק מתועלת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

גבורה אזרחית

מי שבלטה מעל המתגייסים להסברה היא אלה, שביום יום יוצרת תכנים על טבע וטיולים - ועם פתיחת המערכה לקחה על עצמה את עול ההסברה בטוויטר. דרך החשבון האישי שלה היא מפרסמת את המסרים בהם כדאי להשתמש למי שמצטרף למשימת ההסברה הישראלית, מנחה את המשתמשים ברשת כיצד לנהוג מול התעמולה הפלסטינית ומייצרת (בעזרת צוות) תכנים שמגיעים למיליונים ברחבי העולם בין לילה.

כך למשל, פרסמה באחד הלילות השבוע ציוץ באנגלית: "זה הלילה הרביעי שבו התינוקות שלנו ישנו בעזה, איננו יודעים אם הם נפגעו, נפצעו, או אפילו אם הם עדיין בחיים. זה הזמן לתמוך בישראל. עשו הכל כדי להציל את ילדינו, הזקנים, הגברים והנשים שלנו מחמאס, ארגון טרור דמוי דאעש. אל תסתכל הצידה. אנא שתפו את זה", והוסיפה את ההאשטאג שיצרה: "חמאס הוא דעאש" - #HamasISIS, שהפך לאחד המבוקשים ברשת עם יותר מ-90,000 פוסטים רק לאחרונה.

צריך להבין משהו על הזירה הבינלאומית: יש בורות גדולה מאוד בכל הנושא של הסכסוך הישראלי פלסטיני, ומי שכן מצליח לצרוך תכנים - מגיע מיד למכונת התעמולה האנטי-ישראלית שפועל בקצב שיא כבר שנים רבות. התמונות הקשות שמהודהדות כבר כמעט שני עשורים, עוד מימי האינתיפאדה השנייה ו"ההלוויה המפוברקת" (fake funeral) - כשתושבי ג'נין צילמו מסע הלווית צעיר שנהרג כביכול מירי של צה"ל. שעות אחר כך - מזל"ט של צה"ל חשף תיעוד ובו נראית הגופה יורדת בכוחות עצמה מה אלונקה ומתחילה לצעוד ברחוב.

בעידן הרשתות החברתיות המלאכה הפכה למורכבת אפילו יותר: כל תיעוד, פיקטיבי ככל שיהיה, צובר תאוצה ומתקבע כאמת מוחלטת. גם ניסיון להגיב על הפרסומים רק מהדהד אותם יותר וחושף לעוד קהלים.

סרטונים קצרים של 15 שניות מנסים לסכם את הסכסוך ארוך השנים בחוסר פרטים משווע, תיעודים תופסים תאוצה ברחבי העולם ללא קשר לאמינותם, הרשת מלאה בסקרים על "מי צודק?" עם מאות אלפי עונים, שידורי לייב בטיקטוק אליהם עולים ישראלים ופלסטינים במקביל וסופרים כניסות - אומנם נשמע משונה, אבל הקרב התודעתי מקבל תחפושות שונות ומשונות בדור ה-Z.

כל שנייה של צפייה בתוכן מקפיצה אותו למעלה, תיעודים קשים במיוחד נחסמים לפי כללי הקהילה אבל מאפשרת פרסומים שקריים. נדמה שאט אט מתהווה כאן זירת קרב חדשה, עם חוקים וכללים חדשים.

אז איך אפשר להתגייס בעצמכם? ינון בן שושן, עורך וואלה! טכנולוגיה, מסביר

  • נתקלתם בסרטון פרו-חמאס? אל תגיבו עליו, זה יגדיל את החשיפה. פשוט דווחו עליו.
  • סרטוני הסברה ישראליים הם דבר חשוב - צפו בהם עד הסוף, הגיבו, סמנו לייק, ואפילו שתפו.
  • תפרגנו לפוליטיקאים וסלבס ברחבי העולם שמביעים תמיכה בישראל - תראו להם אהבה ענקית.
  • חשוב - הימנעו משיתוף מידע לא מאומת שרץ בוואטסאפ. יש הרבה פייק וזה רק מייצר היסטריה. וחמור מכך - המידע המפוקפק עלול להגיע למשפחות שלא יודעות מה קרה לקרובים שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully