וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה לפני מתקפת חמאס: התקבל מידע מודיעיני אך לא הועלתה הכוננות בגבול

ברק רביד, וושינגטון, ואמיר בוחבוט

עודכן לאחרונה: 12.10.2023 / 19:33

הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש אמ"ן קיימו התייעצויות לאחר שהתקבל מידע מודיעיני על פעילות חריגה בקרב אנשי חמאס בעזה. בכירים ישראלים סיפרו כי נשקלה העלאת כוננות, אך הוחלט לבסוף שלא לעשות זאת. "זו הייתה טעות בשיקול הדעת", אמר בכיר ישראלי

הרמטכל בהצהרה ראשונה: "בשבת לא עמדנו במשימתנו"/צילום: דובר צה"ל

בלילה שלפני מתקפת החמאס התקיימה התייעצויות בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר וראש אמ"ן אהרון חליווה בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל בישראל והעיד על פעילות חריגה בקרב אנשי חמאס בעזה. על ההתייעצות דיווח לראשונה ירון אברהם בחדשות 12. בדובר צה"ל סירבו להתייחס לדברים.

שני בכירים ישראלים שמעורים בפרטי התייעצות שהתקיימה אמרו כי אחת האפשרויות שנשקלה היתה להעלות כוננות בקרב כוחות צה"ל בגבול אולם בסיום ההתייעצות הוחלט לא לעשות זאת בשלב זה. "התקבלה החלטה לחזל"ש את המודיעין שהתקבל וזו היתה טעות בשיקול הדעת", אמר בכיר ישראלי.

בתוך כך, לשכת ראש הממשלה מסרה הערב כי ראש הממשלה בנימין נניהו עודכן באירועים בשעה 06:29 ביום שבת עם פרוץ הקרבות ולא לפני כן.

הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד הדרום עם מפקד פיקוד הדרום וחברי פורום מטכ״ל. 8 באוקטובר 2023. דובר צה"ל
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד הדרום עם מפקד פיקוד הדרום וחברי פורום מטכ״ל. 8 באוקטובר 2023/דובר צה"ל

גורם ביטחוני אישר כי המודיעין שהתקבל אכן לא התגבש לכדי התרעה למלחמה, אבל דחה את הטענה שהמודיעין שהתקבל "חוזל"ש". לדבריו, נעשו מספר פעולות בעקבות ההתייעצויות בליליות כולל שליחת צוות לוחמים של שירות הביטחון הכללי ושל הימ"מ לשטח מתוך הבנה שיתכן ותהיה חדירה כלשהי של הגבול לטובת פיגוע חטיפה. הצוותים הללו לקחו חלק בלחימה בשעות הבוקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המודיעין והסימנים

בראשית השבוע שעבר, ראשי מערכת הביטחון וצמרת צה"ל, קיימו דיון הערכת מצב ביטחונית לקראת סוף השבוע וחג שמחת תורה במוצאי שבת. במהלך הדיון הוצגה סקירה על כלל הגזרות כולל רצועת עזה. הועלו נתונים אודות תרגיל שמתכננת הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. לדברי גורמי ביטחון, גורמי המודיעין באמ"ן ושב"כ לא נתנו משקל מהותי לאימון המתקרב ולפיסות מודיעין נוספות. בהתאם לכך, לא הוחלט על תגבורים מיוחדים ברצועת עזה וולא על עוצר יציאות ואף התירו לחלק מהמפקדים באוגדת עזה לצאת לחופשת החג.

חלפו מספר ימים והחל מיום חמישי החלו להיערם בקהילת המודיעין מידעים מודיעיניים נוספים, שבדיעבד התברר לדברי גורמי ביטחון כסוג של סימנים מעידים ובהתאם לכך התקיימו התייעצויות ביטחונית ביום שישי בערב, אך בצמרת צה"ל בדגש על הרמטכ"ל, אמ"ן, אגף המבצעים, ופיקוד הדרום כולל השב"כ העריכו כי מדובר בהיערכות לעוד אחד מהתרגילים העצימים בשנה האחרונה של חמאס באש חיה שמדמה התקפה רחבה על ישראל (לא בהיקף אליו יצאה הזרוע הצבאית של חמאס). שוב הוחלט שלא לתגבר את הכוחות בשטח עד לשלילת אפשרות שמדובר בכוונות להתקפה.

התייעצות טלפונית נוספת בוצעה לפנות בוקר כשגורמי המודיעין דיווחו על מודיעין נוסף שיכול לקבל משמעות אחרת חרף התרגיל המתוכנן עליו דווחו חלק מכיתות הכוננות בשל קולות הנפץ. בצמרת צה"ל בחנו את המידע, אך הוחלט להתעלם באופן כזה שלא הועלתה רמת הכוננות בגבול רצועת עזה באוויר בים וביבשה אך סוכם שיש להעמיק במודיעין שעלה בבוקר. אחרי מספר שעות התברר גודל הכישלון המודיעיני והערכת החסר כשהחלו כ-1,500 מחבלים לתקוף את גבול רצועת עזה לאורך 64 ק"מ וליצור מספר דו ספרתי של פרצות. כבר בשעות הראשונות היה ברור שחמאס הכריז מלחמה על ישראל וצה"ל מתקשה להגיב להתקפה הכל כך רחבה שהתפרצה בהפתעה מוחלטת ללא התראה מודיעינית. ברקע כבר החלה המתיחות בין שב"כ לאמ"ן על מידת האחריות לפערים ולכישלון המודיעיני מהחמורים שידעה קהילת המודיעין מאז קום המדינה.

ראש השב"כ רונן בר,שבוע הסייבר, אוניברסיטת תל אביב.. שבוע הסייבר, אוניברסיטת תל אביב, אתר רשמי
ראש השב"כ רונן בר,שבוע הסייבר, אוניברסיטת תל אביב./אתר רשמי, שבוע הסייבר, אוניברסיטת תל אביב

אתמול אמר חבר קונגרס בכיר בארצות הברית כי מצרים הזהירה את ישראל שלושה ימים לפני מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס בשבת. מייקל מקאול, יו"ר ועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, אמר כי "אנחנו יודעים שמצרים הזהירה את הישראלים שאירוע כזה יכול לקרות שלושה ימים לפני כן". הוא אמר את הדברים לאחר תדרוך מודיעני שקיבלו חברי קונגרס על המלחמה בעזה.

מקאול הוסיף כי "אני לא רוצה להיכנס יותר מדי למידע מסווג, אבל ניתנה אזהרה. אני חושב שהשאלה באיזה דרג". לדבריו, ייתכן שההתקפה תוכננה במשך שנה. "אנחנו לא מאוד בטוחים איך פספסנו את זה. אנחנו לא מאוד בטוחים איך ישראל פספסה זאת", הוא אמר לכתבים. ישראל לא הגיבה לדבריו.

מצרים הרשמית לא הגיבה לדיווחים שהחלו להתפרסם בימים שאחרי מתקפת הפתע של חמאס, שבה נרצחו יותר מ-1,200 ישראלים ועוד אלפים נפצעו. אך סוכנות הידיעות אי-פי והעיתונאית סמדר פרי מ"ידיעות אחרונות" ציטטו מקורות מצריים שנתנו תיאורים דומים. לפי הדיווח של פרי, האזהרה הגיעה משר המודיעין המצרי עבאס כמאל אל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עם זאת, לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחישה גם היא על הסף את הדיווחים בדבר התראה מוקדמת על המהלומה שמתכן להנחית חמאס על הדרום. היא אף הכחישה כי נתניהו וכמאל שוחחו מאז כניסתו לתפקיד בתחילת השנה. גם בעיתון המצרי א-שורוק פורסמה השבוע הכחשה מפי גורם ביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully