וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסראללה עוקב מקרוב אחר עזה, אך חיזבאללה מסתפק בינתיים בהתקפות סמליות

עודכן לאחרונה: 12.10.2023 / 11:46

מזכ"ל הארגון הלבנוני טרם פצה פה מאז פרוץ המלחמה, אך מקורבים סיפרו שהוא שוקל את צעדיו על בסיס יומי. עד כה הסתפק חיזבאללה בפעולות מוגבלות ומתן רשות להתקפות פלסטיניות מדרום לבנון, אך הרחבת המלחמה בחמאס עשויה לשנות את החלטתו. שר החוץ האיראני יגיע ללבנון

תיעוד חיזבאללה של ירי נ"ט אל עבר נגמ"ש צה"ל בצפון/סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

למרות כמה התקפות מוגבלות של חיזבאללה בגבול לבנון, כולל ירי נ"ט לעבר מוצבי צה"ל, הארגון נמנע מפתיחתה של חזית נוספת מול ישראל והולך בין הטיפות. ארגונו של חסן נסראללה, שלא פצה את פיו מאז תחילתה של מתקפת חמאס, מתמקד בעיקר בהטרדות של כוחות צה"ל ויישובים סמוכים לגבול ומאפשר לארגוני הטרור הפלסטיניים לנסות ולבצע פיגועים מדרום לבנון.

בין שלושה לחמישה אנשי חיזבאללה נהרגו בתקיפות התגובה של ישראל בלבנון, אך הנקמה של הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן מוגבלת בשלב זה. הדעות עדיין חלוקות לגבי מידת מעורבות של חיזבאללה ושל איראן בהחלטה של חמאס לצאת למתקפת הפתע, אף שאין חולק על כך שיש תיאום בין כל הארגונים ב"ציר ההתנגדות". שר החוץ של איראן, שלפי דיווחים שונים כן היה בסוד קבלת ההחלטות של המתקפה, יגיע ללבנון כדי לדון במלחמה.

עבור חיזבאללה, לא בטוח שזה התזמון הטוב ביותר לתקוף את ישראל. לבנון בקריסה כלכלית, חמאס כבר בזבז את אפקט ההפתעה וארצות הברית שלחה יותר מרמזים עבים לגבי האפשרות שהוא ינסה לנצל את המלחמה בדרום. חיזבאללה לעג לשליחת נושאת המטוסים האמריקנית לאזור, אך אין ספק שלהתייצבות של וושינגטון לצד ישראל תהיה השפעה על החלטותיו. גם בכירי הממשלה הזמנית בלבנון, כולל העומד בראשה נג'יב מיקאתי, לצד פוליטיקאים בכירים, הפצירו בחיזבאללה שלא לגרור את המדינה לעימות.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, לצד סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי ומזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, 2 בספטמבר 2023. תקשורת חיזבאללה, אתר רשמי
מתואמים, אך לא ברור עד לאיזו רמה. נסראללה ובכירי חמאס והג'יהאד האסלאמי בביירות, בחודש שעבר/אתר רשמי, תקשורת חיזבאללה

מקורות המקורבים לחיזבאללה אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הארגון עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בעזה, שהובילו למתיחות הגבוהה ביותר בגבול לבנון מאז תום מלחמת לבנון השנייה ב-2006. לדבריהם, אף שחיזבאללה לא שולל את האפשרות לפתיחה של מלחמה נוספת, בשלב זה הוא פועל באופן מדוד. אחד המקורות אמר כי חיזבאללה תוקף "פה ושם" ומגיב לתקיפות ישראליות בלבנון, בזמן שהוא צופה מקרוב במצב ברצועת עזה ובדרום.

הארגון דרוך ופרס כוחות מיוחדים באזור הגבול ואת מערכות הרקטות שלו כהכנה למלחמה אפשרית, אך בוחן את ההתפתחויות "מִיּוֹם לְיוֹם". המקורות אמרו כי נסראללה, שכוחותיו תרגלו מוקדם יותר השנה פלישה לישראל לעיניהם של כתבים זרים, עוקב אחר האירועים בעזה ובדרום לבנון "דקה אחר דקה". חיזבאללה הביע את תמיכתו במתקפה של חמאס, שבה נרצחו יותר מ-1,200 ישראלים ונפצעו עוד אלפים.

בנוסף לאזהרות של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לכל גורם שינסה להצטרף ללחימה - "אל תעשו זאת", פוליטיקאי לבנוני בכיר ומקור באו"ם אמרו כי שגרירת ארצות הברית בביירות ובכירים מערביים אחרים העבירו מסרים לבכירים לבנוניים שלפיהם על חיזבאללה להימנע מהתערבות במלחמה בעזה. קנצלר גרמניה, אולף שולץ, הזהיר אף הוא היום את חיזבאללה לבל יתקוף את ישראל.

"ראש הממשלה קיבל הבטחה שחיזבאללה לא יתערב במה שקורה", אמר שר החוץ עבדאללה חביב ביום ראשון. "אם ישראל לא תתגרה בנו, אם לא יהיו פרובוקציות, חיזבאללה לא יתערב הפעם".

עוד בוואלה!

המתיחות בצפון גוברת: מטחים סמוך לגבול, צה"ל תקף עמדות תצפית של חיזבאללה

לכתבה המלאה
הלוויית אנשי חיזבאללה שנהרגו בהתקפות של ישראל בדרום לבנון, 10 באוקטובר 2023. רויטרס
גם בממשלת לבנון לוחצים על חיזבאללה. הלוויית אנשי הארגון שנהרגו בתקיפות ישראל, שלשום/רויטרס

לבנון עדיין זוכרת היטב את המכה שספגה במלחמה הקודמת ב-2006, שהסתיימה עם 1,200 הרוגים, רבים מהם אזרחים, מול 157 הרוגים בצד הישראלי. נדרשו לה שנים ארוכות להתאושש, ומלחמה נוספת עשויה לפגוע במאמציה לאתר נפט וגז לחופיה. חיזבאללה בעצמו לא התנגד להסכם הגבול הימי שנחתם בין ישראל ללבנון בשנה שעברה, בתיווכה של ארצות הברית. ואולם, כניסה קרקעית נרחבת לרצועה והכרעה אפשרית של חמאס, עשויות לשנות את החישובים של נסראללה.

איברהים אל-אמין, עורך העיתון אל-אחבאר המזוהה עם חיזבאללה, הזהיר אתמול כי "יהיה שינוי גדול" בתגובה של חיזבאללה אם ישראל תרחיב את "הקרב כדי לעקור את תושבי רצועת עזה, או תבצע מעשה משוגע כלשהו" נגד הארגונים הפלסטיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully