וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאום שהישראלים חיכו לו הגיע מנשיא ארה"ב

עודכן לאחרונה: 10.10.2023 / 23:53

ג'ו ביידן נוהג לומר שאדם לא חייב להיות יהודי כדי להיות ציוני. נאומו היום היה דוגמה לכך. הנשיא לא הקריא דף מסרים, הוא דיבר מהקישקע - והישראלים האמינו לו וסמכו עליו. בימים אלה, זה לא דבר של מה בכך. פרשנות

בוידאו:ביידן: נעביר עוד כוחות למזרח התיכון. כל מי ששוקל לנצל את המצב - אל תעשו זאת/רויטרס

נאומו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן היה הנאום לו חיכו מיליוני ישראלים מאז השבת השחורה בה התרחשה מתקפת הטרור של חמאס. הוא גם הגיע בעיתוי מדויק. מיליוני ישראלים שחייהם השתנו לבלי הכר לפני שלושה ימים, ושרבים מהם איבדו כל אמון בממשלה ובצבא מצאו בנאום את החיזוק, העידוד והתקווה לה הם היו זקוקים.

כשג'ו ביידן ביקר בישראל בחודש יולי בשנה שעברה הוא אמר שאדם לא חייב להיות יהודי כדי להיות ציוני. נאומו היום היה דוגמה לכך. הישראלים לא שמעו היום את ג'ו ביידן מקריא נאום מהטלפרומפטר. הם לא שמעו דף מסרים של פוליטיקאי. הם שמעו נשיא אמריקני שמדבר אליהם ועל המדינה שלהם מהקישקע - והם האמינו לו. בימים אלה זה לא דבר של מה בכך.

דבריו של ביידן ייצגו באופן עמוק את ההיסטוריה שלו ואת עולם הערכים שלו. מהילד ג'ו ששמע מאביו סביב שולחן ארוחת הערב על השואה ועל הלקח של לעולם לא עוד ועד לסנאטור ביידן שנפגש עם ראש הממשלה גולדה מאיר כמה שבועות לפני מלחמת יום כיפור ושמע ממנה על הנשק הסודי של ישראל. "אין לנו לאן ללכת", היא אמרה לו.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 10 באוקטובר 2023. Jonathan Ernst, רויטרס
מבין היטב את הטראומה הישראלית. ביידן/רויטרס, Jonathan Ernst

ב-50 השנים האחרונות מאז אותה פגישה עם גולדה, ג'ו ביידן פגש כל ראש ממשלה ישראלי ומאות שרים וחברי כנסת. הוא מכיר את ישראל אולי טוב יותר מכל פוליטיקאי אמריקני אחר שחי כיום. אחת הקלישאות שביידן חזר עליה אינספור פעמים במהלך השנים הייתה שאם ישראל לא הייתה קיימת, היה צריך להמציא אותה. לכן מתקפת הטרור על ישראל לא הייתה עבורו רק עניין מדיני או ביטחוני - זה היה עניין אישי.

ביידן מבין היטב את הטראומה שחוו הישראלים בימים האחרונים. הוא חווה אותה בעצמו כשקיבל את הדיווחים מיועציו בימים האחרונים. כאשר דיבר על כך שאנשי החמאס "שחטו" אלף אזרחים ישראלים ניתן היה לראות את הכעס והגועל על פניו.

הצמא שבה אזרחים ישראלים רבים גמאו את דבריו של נשיא ארצות הברית העידו על עומק משבר האמון בהנהגה הישראלית. הנאומים והסרטונים של בנימין נתניהו בימים האחרונים לא הרגיעו את הציבור מוכה ההלם ושברון הלב ולא חיזקו את הביטחון במוסדות המדינה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הנשיא ביידן: ארה"ב עומדת לצד ישראל. 7.10.23. רויטרס
צריך לקוות שהמסר נקלט בטהראן, בביירות ובדמשק. ביידן/רויטרס

אבל החשיבות של נאומו של ביידן לא היתה רק בעידוד המוראלי מהאמפתיה שהוא הפגין בדבריו. החשיבות היתה גם ביטחונית. לא כל יום עומד נשיא ארצות הברית ומדבר מול המצלמות על שיגור נושאות מטוסים, משחתות ומטוסי קרב למזרח התיכון בעקבות התקפה על בת ברית באזור.

הנשיא האמריקני שיגר בנאומו מסר ברור לאיראן ולחיזבאללה כדי להרתיע אותם מלהצטרף ללחימה ולפתוח חזית נוספת. "יש דבר אחד לומר לכל מי שחושב לנצל את המצב - אל תעשו את זה. אל תעשו את זה", אמר ביידן. צריך לקוות שהמסר נקלט בטהראן, בביירות ובדמשק.

ביידן נוהג במלחמה הנוכחית כפי שנהג במבצע "שומר חומות" במאי 2021. בפומבי הוא נותן גיבוי חסר פשרות לישראל ובמקביל מנהל מגעים דיפלומטיים ובשיחות הטלפון היומיות שלו עם נתניהו ועם מנהיגים אחרים באזור. בבית הלבן מאמינים שמה שהצליח לבלום את המלחמה הקודמת אחרי 11 ימים יעזור להם להשיג תוצאות טובות גם במשבר הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully