וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכה באירופה: האיחוד הודיע על עצירת כספי הסיוע לפלסטינים - וחזר בו

עודכן לאחרונה: 10.10.2023 / 7:45

בכיר בנציבות הכריז על הקפאת כל כספי הסיוע בעקבות מתקפת חמאס, אך בשל התנגדות כמה מדינות הנציבות הודיעה על "בחינתם מחדש" בעוד ששר החוץ האירופי אמר כי כספים שכבר הובטחו יועברו. גרמניה ואוסטריה עצרו את הסיוע באופן עצמאי, סונאק בבית כנסת בלונדון: "עם ישראל חי"

בווידאו: צה"ל תקף עמדות תצפית של הכח הימי של חמאס/צילום: דובר צה"ל

האיחוד האירופי נקלע היום (שני) למבוכה אחרי שנאלץ לחזור בו מהודעה על השעיית הסיוע לפלסטינים בתגובה למתקפת הטרור של חמאס על ישראל, בעקבות מחלוקות בתוך הגוש בנוגע להחלטתה של הנציבות.

הבלבול החל לאחר שאוליבר ורהליי, הממונה הבכיר על היחסים עם שכנותיו של האיחוד האירופי, אמר כי הנציבות האירופית בוחנת את כל סיוע הפיתוח שלה לפלסטינים, המסתכם ב-691 מיליון אירו. ורהלי ההונגרי, האחראי גם על נושאים הקשורים להרחבת האיחוד האירופי, כתב בפוסט ברשת X כי כל התשלומים "הושעו באופן מיידי". ורהלי הוא מינוי של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, בעל בריתו של ראש ממשלה בנימין נתניהו.

ההודעה הפתיעה ממשלות רבות באירופה, שהזהירו מפני הפסקת הסיוע לאזרחים הפלסטינים והטילו ספק בסמכותה של הנציבות לקבל את ההחלטה הזו. רק מוקדם יותר היום אמרו גורמים רשמיים כי הסיוע לפלסטינים יידון בישיבת חירום של שרי החוץ של האיחוד האירופי מחר.

ספרד, פורטוגל, לוקסמבורג ואירלנד הביעו דאגה פומבית מהמהלך בעוד שמדינות אחרות עשו זאת מאחורי הקלעים, לפי גורמים דיפלומטים. "ההבנה שלנו היא שאין בסיס חוקי להחלטה חד-צדדית מסוג זה של נציב בודד ואנחנו לא תומכים בהשעיית הסיוע", אמר דובר משרד החוץ של אירלנד.

יותר מחמש שעות לאחר ההודעה של ורהליי, פרסמה הנציבות הודעה המאשרת כי היא החלה בבחינה מידית של הסיוע, אך הוסיפה כי "מכיוון שלא היו תשלומים צפויים, לא תהיה השעיית תשלומים".

הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, יצר בלבול נוסף כשאמר כי האיחוד האירופי לא ישעה את תשלומים קרובים, מיד לאחר שהנציבות אמרה כי לא צפויים תשלומים כאלו.

הנציבות סירבה להבהיר את הפערים בהצהרות, אך הדגישה כי הסיוע ההומניטרי - הנפרד מכספי הפיתוח - לא ייפסק. היא אמרה כי בחינת כספי הפיתוח נועדה לוודא ששום מימון של האיחוד האירופי אינו מאפשר בעקיפין לארגון טרור כלשהו לבצע פיגועים נגד ישראל".

ההצהרות הסותרות באיחוד האירופי שיקפו מחלוקות ארוכות שנים בתוך הגוש בן 27 המדינות בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אף שחבריו כולם גינו את המתקפה המזוויעה של חמאס, שבה נרצחו לפחות 800 איש.

גרמניה ואוסטריה הודיעו מוקדם יותר כי הן משעות את כספי הפיתוח שלהן לפלסטינים, בעוד שמדינות אחרות, כמו איטליה ובריטניה, אמרו כי השעיית הסיוע שלהן אינה עומדת על הפרק.

מסע"ת | קנצלר גרמניה, שולץ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן 17 באוגוסט 2022. רויטרס
מחלוקת בגרמניה לגבי המשך הסיוע. שולץ ואבו מאזן/רויטרס

אירופה היא אחד ממקורות הסיוע העיקריים לפלסטינים בשטחים, והאו"ם מעריך כי כ-2.1 מיליון מהם זקוקים לסיוע הומניטרי, בהם כמיליון ילדים. האיחוד האירופי הקצה 296 מיליון אירו מתקציבו בשנה החולפת כסיוע לפלסטינים, בעוד שהוא, גרמניה או אוסטריה לא מבחינות בין עזה, הנשלטת בידי חמאס, לבין הגדה, שבשליטת הרשות הפלסטינית.

בגרמניה, שרת הפיתוח סווניה שולצה מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית אמרה כי לא מועברים כעת תשלומים עבור פרויקטים של סיוע, מכיוון שברלין בוחנת מחדש את מעורבותה בשטחים הפלסטיניים. "זהו גם ביטוי לסולידריות הבלתי-שבירה שלנו עם ישראל", אמרה במסיבת עיתונאים. משרד הפיתוח הגרמני הקצה 250 מיליון אירו לפיתוח לפרויקטים משותפים בשטחים הפלסטיניים לשנה זו ולשנה הבאה, אך לא ציין כמה הם כבר ניתנו השנה.

פוליטיקאים גרמנים, בהם הקנצלר אולף שולץ, הדגישו בימים האחרונים את חובתה של ארצם כלפי ישראל וביטחונה לנוכח האחריות ההיסטורית של גרמניה לשואה, ודגל ישראל הוצג על שער ברנדנבורג בברלין.

עם זאת, כמה פוליטיקאים התנגדו להחלטה להשעות את הסיוע לפלסטינים, ואמרו כי חמאס - אך לא כל הפלסטינים - אחראים למתקפה. יתרה מזאת, דובר משרד החוץ שבשליטת מפלגת הירוקים אמר כי הוא ימשיך להעביר את 73 מיליון האירו שייעדו לפלסטינים, הנפרדים מכספי משרד הפיתוח, ושרובם כבר הושקעו.

שר החוץ האוסטרי, אלכסנדר שאלנברג, אמר כי ארצו משעה את הסיוע לפיתוח בהיקף של כ-19 מיליון אירו שיועדו עבור כמה פרויקטים. המפלגה השמרנית השלטת באוסטריה הניטרלית אימצו את אחת העמדות הפרו-ישראליות ביותר באיחוד האירופי בשנים האחרונות, ודגל ישראל הונף מעל לשכת הקנצלר ומשרד החוץ לאחר מתקפת הפתע של חמאס.

עוד בוואלה!

בעולם נדהמו ממתקפת הפתע של חמאס: "11 בספטמבר של ישראל"

לכתבה המלאה

בבריטניה, ראש הממשלה רישי סונאק הגיע לטקס זיכרון לנרצחי מתקפת חמאס בבית כנסת בלונדון, על רקע התגברות מעשים אנטישמיים נגד הקהילה היהודית בממלכה והפגנות תמיכה בחמאס. "כבר ראינו מילים מרושעות ברחובותינו וניסיונות לעורר מתחים קהילתיים, אני אומר לא כאן, לא בבריטניה, לא במדינה שלנו, לא במאה הנוכחית", הצהיר סונאק.

"חובתי הראשונה היא להגן עליכם, לא נסבול את השנאה הזו, לא נסבול את האנטישמיות הזו, ואני מבטיח לכם שלא אעצור בשום דבר כדי לשמור עליכם", הוסיף סונאק, שתיאר את חמאס בתור "טרוריסטים" ותיאר את הפיגועים בישראל כ"מעשים ברבריים" ו"מעשי רשע".

"אין שני צדדים לאירועים האלה. אין שאלה של איזון, אני עומד לצד ישראל, אנחנו עומדים לצד ישראל", אמר סונאק. "בריטניה עומדת לצד ישראל נגד הטרור הזה היום, מחר ותמיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully