וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי נתניהו וגנץ ייפגשו הבוקר, הערכה: המגעים יושלמו תוך זמן קצר

עודכן לאחרונה: 9.10.2023 / 17:39

במחנה הממלכתי לא מתכוונים לדרוש לנסח הסכם קואליציוני אלא רק הסכמה על תנאים שיאפשרו הצטרפות מיידית לניהול המלחמה ללא חלוקת תפקידים. ליברמן: "מוכן להיכנס לממשלת ישראל בתנאי שנתניהו יבהיר שהממשלה תחסל את חמאס"

ליברמן: להיכנס לעזה ולמוטט את שלטון חמאס 9.10.23/דוברות ישראל ביתנו

נציגיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, עו"ד מיכאל ראבילו ועו"ד רונן אביאני, ייפגשו הבוקר (שני) בשעה 10:00 כדי לדון בהקמת ממשלת חירום לניהול המשך המלחמה בעזה. במחנה הממלכתי לא מתכוונים לדרוש לנסח הסכם קואליציוני אלא רק הסכמה על תנאים שיאפשרו הצטרפות מיידית לניהול המלחמה, ללא חלוקת תפקידים. לכן, לפי ההערכה במפלגה, המגעים יושלמו תוך זמן קצר.

בתוך כך, יו"ר "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן כינס היום מסיבת עיתונאים שבו אמר כי הוא מוכן להיכנס לממשלת ישראל בתנאי שנתניהו יבהיר שהממשלה תחסל את חמאס ותם עידן ההסדרה. "אני לא רוצה תפקיד של שר ולא רוצה הסכם קואליציוני", הוסיף. "אני לא מתכוון לנהל משא ומתן. בצהריים אעביר נייר פתוח לכולם שבו אסכם את עמדתי ועמדת מפלגתי ושם אפרט מהן הנסיבות שבגינן ניכנס לממשלה".

עוד אמר: "זאת טעות שנתניהו, שר הביטחון והרמטכ"ל לא מתייצבים מול התקשורת ומדברים עם עם ישראל. לא סרטונים אלא התייצבות בפני המצלמות. זאת חובתם, זו לא פריווליגיה. הם חייבים לעשות את זה ולענות על שאלות".

בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

בשני הצדדים מסכימים על המודל של ממשלת חירום לתקופת המלחמה בלבד, על בסיס הרכב הממשלה הנוכחי, ללא חלוקת תפקידים, בהשראת ההצטרפות של מנחם בגין כשר בלי תיק לממשלת לוי אשכול במלחמת ששת הימים. הפער העיקרי נוגע למידת ההשפעה על קבלת ההחלטות: ראש הממשלה בנימין נתניהו מסתייג ממתן זכות וטו למחנה הממלכתי ורוצה לשמור על השליטה וההובלה בידיו בעוד גנץ דורש השפעה ממשית ושותפות אמיתית בקבלת ההחלטות.

השר ניר ברקת כתב היום כי הוא תומך בממשל אחדות. "בשעה מורכבת כזו עלינו לשים את המחלוקות בצד ולהתאחד נגד האויב שרוצה להשמיד אותנו. לוחמי צה"ל מכל חלקי החברה הישראלית יוצאים לקרב על מדינת ישראל ועלינו לגבות אותם עם ממשלת אחדות שתייצג את כל העם. עלינו להקים ממשלת אחדות עוד היום ולנצח את המלחמה ביחד", כתב.

בתוך כך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב להצעת גנץ וליברמן להיכנס לממשלת חירום וכתב: "כל עוד בסיס הכניסה לממשלה הינה הסכמה כי היעד שתגדיר הממשלה לצה"ל הינו הכרעה מוחלטת וריסוק כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס, עוצמה יהודית תקבל בברכה ממשלת חירום רחבה שכזו. ישראל בשעת חירום. חייבים להתאחד ולנצח".

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הביע תמיכה גם כן. "אחדות ולכידות הם צו השעה כדי לנצח את אויבינו. עזבו צוותים ועזבו משא ומתן. אני קורא לרה"מ נתניהו ולבני גנץ להתעלות לגודל השעה, להיפגש מיד ולסכם על הקמת ממשלת חירום לאומית שתאחד את העם, תרים את הרוח, תעניק גיבוי מלא לצה"ל ותביא בע"ה לחיסול מוחלט של חמאס וארגוני הטרור בעזה", אמר.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד קרא גם הוא לאחדות: "אני קורא לראש הממשלה ולראשי האופוזיציה להקים ממשלת חירום לאומית, ויפה שעה אחת קודם. בשעה קשה זאת, שעם ישראל במלחמה, זו לא העת להצבת תנאים או למשיכת זמן. אלו ימים מהכואבים ומהקשים שידענו כמדינה וכחברה. הכאב קשה מנשוא, וזו השעה למנהיגות מלוכדת ומאוחדת. נכאב, נלחם וננצח רק ביחד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בטקס החלפת פיקוד מחוז חוף, מטה חוף, חיפה. 22 באוגוסט 2023. שלומי גבאי
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בטקס החלפת פיקוד מחוז חוף, מטה חוף, חיפה. 22 באוגוסט 2023/שלומי גבאי

המגעים להקמת ממשלת חירום החלו אתמול, כמה שעות אחרי שהחלה המלחמה, בפגישות שנתניהו קיים עם גנץ ועם ראש האופוזיציה יאיר לפיד. לפיד הציע לנתניהו להקים ממשלת חירום מקצועית - תוך שינוי הרכב הממשלה ודרישה לפטר את שרי הציונות הדתית ועוצמה יהודית ובעיקר את השר לביטחון לאומי בן גביר. בליכוד דחו את התנאי המוקדם של לפיד על הסף, וגם במחנה הממלכתי סברו שהציפיה שנתניהו יפרק את הבריתות הפוליטיות שלו לא ריאלית ולכן הציעו לדון בהצטרפות לממשלה על בסיס הרכב הממשלה הקיים - אך עם השפעה משמעותית ואמיתית על קבלת ההחלטות.

גנץ לא דורש את פיטורי בן גביר וסמוטריץ אבל כן שיוקם מנגנון מצומצם - "קבינט מלחמה" - שיפעל מעל הקבינט המדיני ביטחוני, עם גנץ והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שינהל את זירת הקרב והלחימה. "אם תינתן לנו אפשרות אמיתית להשפיע ולהשתתף בניהול המלחמה אנחנו נתייצב עד לסיומה", גנץ אמר הערב בהצהרה לתקשורת. עם זאת, בסביבת נתניהו אומרים שהוא מסתייג ממתן זכות וטו למחנה הממלכתי, כפי שהיה במודל הפריטטי של הממשלה שלו ושל גנץ ב-2020 אך פתוח לבחון את היקף שיתוף הפעולה.

המגעים בין הליכוד והמחנה הממלכתי עקפו וייתרו את ההצעה של לפיד לנתניהו - להצטרף לממשלת חירום במקום הציונות הדתית ועוצמה יהודית. לפיד אמר אתמול לנתניהו שבן גביר וסמוטריץ "מסוכנים לקבינט", ושצריך להקים פורום קטן ומקצועי שינהל את המערכה במקומם, וגם לפטר את בן גביר מהמשרד לביטחון לאומי. בליכוד דחו את התנאי המוקדם של לפיד והבהירו שרק ממשלת חירום רחבה, על בסיס ההרכב הקיים, נמצאת על הפרק. "אני לא מוכן לפרום את ה-64 שיש לי. עם מי אני אשאר עוד שלושה חודשים?", נתניהו אמר בשיחה סגורה.

בלשכת נתניהו גם לא מיהרו לאמץ את הצעת גנץ לממשלת חירום, והתמהמהו 24 שעות עד שיצרו קשר להמשך השיחות, וגם זה רק לאחר לחצים של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ש"ס אריה דרעי. לאחר מכן הצטרף לקריאה גם נשיא המדינה יצחק הרצוג שקרא היום בנאום לאומה להקמת ממשלת חירום כי "אחדות היא צו השעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully