וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צעד מוטה ופוליטי": איראן גינתה את הענקת פרס נובל לשלום לנרגס מוחמדי

עודכן לאחרונה: 6.10.2023 / 21:11

דובר משרד החוץ של טהרן תקף את ועדת הפרס, אחרי זכייתה של האסירה הפעילה למען זכויות נשים בפרס היוקרתי ביותר. "הוועדה העניקה פרס לאדם שהורשע בביצוע פשעים ועבירות רבות"

מצעד צבאי בטהראן לציון יום השנה למלחמה עם עיראק/הטלוויזיה האיראנית

משרד החוץ האיראני גינה היום (שישי) את הענקת פרס הנובל לשלום לנרגס מוחמדי, אסירה איראנית הפעילה למען זכויות נשים ברפובליקה האיסלאמית.

דובר משרד החוץ, נאסר קאאני, אמר: "החלטתה של ועדת הנובל היא צעד פוליטי שתואם את מדיניות ההתערבות והקו האנטי-איראני של כמה מממשלות אירופה. הוועדה העניקה פרס נובל לשלום לאדם שהורשע בביצוע פשעים ועבירות רבות, ואנו מגנים זאת כצעד מוטה ופוליטי".

נרגס מוחמדי, פעילת זכויות הנשים האיראנית הכלואה, זוכת פרס נובל לשלום. 6 באוקטובר 2023. רויטרס
נרגס מוחמדי, פעילת זכויות הנשים האיראנית הכלואה, זוכת פרס נובל לשלום. 6 באוקטובר 2023/רויטרס

מוחמדי, פעילה איראנית למען זכויות אדם הנמצאת במאסר, זכתה בפרס על מאבקה בדיכוי הנשים בארצה, והבטיחה להמשיך ולהילחם בהצהרה שמסרה בעקבות ניצחונה. הזכייה הוכרזה כשנה לאחר פרוץ מהומות החיג'אב באיראן בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני שנעצרה על ידי משטרת המוסר.

"ועדת נובל הנורבגית החליטה להעניק את פרס נובל לשלום לשנת 2023 לנרגס מוחמדי, על מאבקה בדיכוי הנשים באיראן ומאבקה לקידום זכויות אדם וחירות לכולם", נכתב בהחלטת הוועדה, שאותה הקריא יושבת הראש בריט ריס-אנדרסן, שפתחה את ההכרזה על זכייתה בסיסמת מאבק הנשים באיראן, ואמרה זאת בפרסית: "אישה, חיים, חירות".

מוחמדי, בת 51, היא אחת מפעילות זכויות האדם הבולטות באיראן, שפועלת למען זכויותיהן של נשים ולביטול עונש המוות. היא מרצה שורת עונשי מאסר בבית הכלא אווין הידוע לשמצה, שמסתמכים בכ-12 שנה, לפי ארגון זכויות האדם Front Line Defenders. היא בילתה במשך שנים ארוכות מאחורי הסורגים, וכעת היא מרצה עונש על "הפצת תעמולה" נגד המדינה.

"אני אמשיך להילחם נגד הדיכוי הבלתי-פוסק, הרודנות והדיכוי המגדרי של הממשלה הדתית הדכאנית עד שהנשים ישוחררו", מסרה מוחמדי בהצהרה מהכלא, שפורסמה בניו יורק טיימס.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
נרגס מוחמדי, פעילת זכויות הנשים האיראנית הכלואה, זוכת פרס נובל לשלום. 6 באוקטובר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
נרגס מוחמדי, פעילת זכויות הנשים האיראנית הכלואה, זוכת פרס נובל לשלום. 6 באוקטובר 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תגי רחמנאי, בעלה של כלת פרס נובל לשלום נגרס מוחמדי הכלואה באיראן, מציגה תמונה שלהם יחד מביתו בפריז, צרפת, 6 באוקטובר 2023. רויטרס
תגי רחמנאי, בעלה של כלת פרס נובל לשלום נגרס מוחמדי הכלואה באיראן, מציגה תמונה שלהם יחד מביתו בפריז, צרפת, 6 באוקטובר 2023/רויטרס

יו"ר ועדת פרס נובל לשלום תיארה את מוחמדי כ"לוחמת חופש" ששילמה "מחיר אישי עצום" על "מאבקה האמיץ". "בסך הכול, המשטר עצרה אותה 13 פעמים, הרשיע אותה חמש פעמים וגזרה עליה בסך הכול 31 שנות מאסר. היא עדיין בכלא, בעודי מדברת", אמרה יו"ר ועדת הפרס.

לדבריה, "היא נלחמה למען נשים נגד אפליה ודיכוי שיטתיים". היא הוסיפה כי מוחמדי תומכת במאבקן של נשים לחיות "חיים שלמים ומכובדים". היא הביעה תקווה שהרשויות באיראן ישחררו אותה כדי שתוכל להשתתף בטקס באוסלו בדצמבר.

מוחמדי משמשת סגנית ראש מרכז מגני זכויות האדם, ארגון לא-ממשלתי שבראשה עומדת שירין עבאדי, שזכתה בפרס נובל לשלום ב-2003. היא בסך הכול האישה ה-19 שזוכה בפרס לאורך 122 השנים שבהן הוא מחולק, ונכללה בעבר ברשימת מאה הנשים המשפיעות ומעוררות השראה של BBC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully