וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ חשף בפני מיליארדר אוסטרלי מידע רגיש על צוללות גרעיניות

עודכן לאחרונה: 6.10.2023 / 14:10

ברשת ABC דווח כי נשיא ארה"ב לשעבר התרברב בפניו של איש העסקים אנתוני פראט על יכולותיהן של הצוללות האמריקניות - חודשים אחרי שעזב את הבית הלבן. עוד דווח כי פראט שיתף את המידע עם לא פחות מ-45 אנשים, והוא נחקר על ידי התובע המיוחד בפרשת המסמכים המסווגים

דונלד טראמפ חשף מידע רגיש על צוללות הגרעין של ארצות הברית עם מיליארד אוסטרלי, שלושה חודשים אחרי שסיים את תפקידו - כך דיווחה הלילה (שישי) רשת ABC, שציטטה מקור המעורה בפרטים שמסר איש העסקים האוסטרלי אנתוני פראט לחוקרים של התובע המיוחד ג'ק סמית'.

לפי הדיווח, טראמפ "הנלהב" שוחח על מספרם המדויק של ראשי הקרב הגרעיניים שנושאות עמן אותן צוללות, ועל "כיצד הן אמורות להיות יכולות להתקרב לצוללת רוסית מבלי להיחשף".

סמית' האשים את טראמפ ב-40 סעיפים פלילים בפרשת החזקת המסמכים המסווגים שאותם לכאורה לקח לאחר שעזב את הבית הלבן בינואר 2021. זאת אחת מארבע פרשות פליליות שעליהן עומד לדין הנשיא לשעבר, המתמודד מחדש על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. אף על פי כן, הוא מוביל בפער אדיר על יתר יריביו במפלגה והוא צפוי להתמודד בשנית מול ג'ו ביידן ב-2024.

עוד דווח כי התובע המיוחד לא כלל את חשיפת המידע בפניו של פראט בכתב האישום שהוגש נגדו ביוני. השיחה בין השניים, לפי ABC, התקיימה באפריל 2021, באחוזתו של טראמפ מאר-א-לאגו. פראט, כך דווח, שיתף את המידע על הצוללות "בתוך דקות", למרבה תדהמתו של אחד מעובדיו של טראמפ ששמע זאת.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסיור במפעל עם ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון ויו"ר פראט תעשיות אנתוני פראט במתקן של פראט תעשיות באוהיו, ארה"ב, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
"אחד האנשים המצליחים בעולם". טראמפ ופראט, לצד מוריסון, בחניכת מפעל באוהיו, 2019/רויטרס

לפי ABC, המיליארדר האוסטרלי המשיך ושיתף את המידע עם לא פחות מ-45 אנשים נוספים, בהם עובדיו, עיתונאים, אישים זרים ובכירים אוסטרלים, כולל עם שלושה ראשי ממשלה לשעבר בארצו. הרשת דיווחה כי לא ברור אם המידע שטראמפ נתן לפראט היה מדויק, אך החוקרים בכל זאת הפצירו באיש העסקים שלא לשוב על מה ששמע.

פראט, שמחזיק באחת מחברות האריזה הגדולות בעולם שבסיסה בארצות הברית, סיפר לחוקרים כי הוא חזר על דבריו של טראמפ משום שהוא רצה להראות שהוא פועל למענה של אוסטרליה מארצות הברית. באותה העת, אוסטרליה ניהל שיחות עם ארצות הברית על הצטיידות בצוללות גרעיניות, שהגיעו להסכם שנחתם השנה.

הדיווח ב-ABC הסעיר את הפוליטיקה האוסטרלית, כשבאופוזיציה העריכו כי גורמי ביטחון בכירים בשתי המדינות יבחנו את הטענות "ברצינות רבה".

סיימון בירמינגהאם, שהיה בכיר בממשלתו של ראש הממשלה הקודם סקוט מוריסון שחתמה על ברית ההגנה "אוקוס" עם ממשל ביידן, אמר כי טכנולוגיית הצוללות האמריקנית היא "המתקדמת ביותר בעולם", ולכן בוושינגטון יהיה מודאגים מאוד אם המידע עליהן זלג מחוץ למעגליהם של שומרי הסוד.

טראמפ ופראט פיתחו את יחסיהם אחרי הבחירות לנשיאות ב-2016, ופראט הצטרף למועדון החברים של טראמפ במאר-א-לאגו. ב-2019, נשיא ארצות הברית דאז השתתף בטקס פתיחת מפעל של "תעשיות פראט" באוהיו, יחד עם מוריסון. טראמפ אמר כי "אומרים שהוא האיש מספר 1 באוסטרליה", ו"אחד האנשים המצליחים ביותר בעולם".

פראט אמר אז לכתבים כי טראמפ ינצח בבחירות ב-2020, אך הוא הפסיד בהן. לפי ABC, לחוקרים הוא סיפר כי כעת הוא תומך בנשיא ג'ו ביידן, משום שהוא "מישהו הנוטה להיות 'לצדו של המלך'".

טראמפ לא הגיב על הדיווח, אך דובר מטעמו אמר לרשת ABC כי הנשיא לשעבר פעל כשורה ובהתאם לחוק. ממשלת אוסטרליה ופראט טראם הגיבו לפניות בנושא. ראשי ממשלות אוסטרליה לשעבר מלקולם טרנבול וג'ון האוורד אמרו כי פראט לא שוחח איתם על הצוללות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully