וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא למדתם לקח מכלא גלבוע?": מתקפה על שב"ס בעקבות פרשת המחבל והסוהרות

עודכן לאחרונה: 7.1.2024 / 14:29

מבריחת האסירים, דרך הסרסור בסוהרות ועד לקשר האינטימי בין מחבל לחיילות. בשב"ס אמנם הצהירו על שינוי בתרבות הארגונית והפקת לקחים - אך הפרשות המביכות לא עוצרות. "זו בושה וחרפה", אומר לוואלה! בכיר שב"ס לשעבר רמי עובדיה. וגם: העבר הבעייתי של מפקד הכלא

ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע/יותם רונן

כהונתה של נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי, שתפרוש מתפקידה בסוף השנה, הייתה רצופה בפרשיות ומחדלים קשים. שלא בטובתה, היא נקלעה כחצי שנה לאחר מינויה לתפקיד הבכיר עם פרשת בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, בעקבותיה הוקמה ועדת חקירה שחשפה את המחדלים ואת התרבות הארגונית הקלוקלת שאפשרה את הבריחה.

לרוע מזלה, היא מתמודדת עם פרשה נוספת שאירעה במשמרת שלה. בניגוד לפרשת הסרסור בסוהרות שהתפתח אצל קודמה בתפקיד, הפעם, במוקד הפרשה, מחבל אסיר פת"ח המרצה מאסר עולם בגין מעורבותו בפיגוע רצחני בתל אביב ב-2002, הצליח לנהל מתחת לאף של מפקד הכלא וחטיבת המודיעין בארגון קשר אינטימי ומתמשך עם קבוצת חיילות באמצעות טלפון נייד שהוברח לתאו.

נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי בעדותה אל מול חברי וועדת החקירה לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, 14 באוגוסט 2022. דוברות המשרד לביטחון הפנים, אתר רשמי
קדנציה רצופה במחדלים. נציבת שב"ס קטי פרי/אתר רשמי, דוברות המשרד לביטחון הפנים

בין הכשלים החמורים שעלו בדיוני הוועדה והובאו בדוח סיכום של ועדת הבדיקה, היה אופן ביצוע ותכיפות החיפושים באגפי האסירים הביטחוניים, שלא נמצאו כיעילים וקפדניים במיוחד. מבצעי חיפוש בדרך כלל מצריכים ניוד של האסירים הביטחוניים מאגף לאגף ומכלא למשנהו, דבר שעלול לעורר תסיסה בקרב האסירים ופגיעה בשקט התעשייתי.

אולם, מאז הבריחה שטלטלה את צמרת שב"ס ופרסום המלצות הוועדה שלא יושמו במלואם, הצהירו בשב"ס על שינוי מקצה לקצה בתרבות הארגונית והפקת לקחים. אך כעת, עם חשיפת הקשר האינטימי שניהל המחבל מתאו בכלא עם חיילות והחקירה המתנהלת במשטרה, לא ברור כיצד מחדל זה יתאפשר והאם הדבר היה יכול להימנע בעזרת תגבור החיפושים ויעילותם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
המחבל שחשוד בקשר אינטימי בינו לבין סוהרות: מאזן קאדי. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
המחבל שחשוד בקשר אינטימי בינו לבין סוהרות: מאזן קאדי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"זו בושה וחרפה. אני בוש ונכלם", מגיב בכיר שב"ס לשעבר רמי עובדיה בשיחה עם וואלה!, "בכירים מכהנים בארגון אומרים לי 'אנחנו בפשיטת רגל, עם מה שקורה בתוך המערכת'. מה, לא למדתם לקח ממה שקרה בכלא גלבוע, עם סרסור הסוהרות. לא למדו לקח? הרי אמרו שהפיקו לקחים והסיקו מסקנות. והוציאו הנחיות. אז עכשיו 5 סוהרות משתפות פעולה עם אסיר ביטחוני, מסתמסות איתו ומנהלות קשר אינטימי?"

רמי עובדיה,תת גונדר בדימוס  שפיקד על כלא מעשיהו. ראובן קסטרו
"אני בוש ונכלם". רמי עובדיה/ראובן קסטרו

עובדיה מוסיף ואומר: "אני חרד מאיזה נזק נוסף נעשה, האם הן הבריחו לאסירים טלפונים או אמל"ח. האם הם העבירו דרכם הודעות מוצפנות מבפנים לבחוץ ולהיפך, אם זה לרצוח, לפגוע בסוהרים או לעורר מהומות".

"אני לא יודע מה היקף הנזק" מודה עובדיה ותוקף, "אבל איפה מפקד האגף ומפקד הכלא? הלא היום כל בתי הכלא מרושתים במצלמות. אם מישהי מדברת עם אסיר מסוים באופן שמעורר חשד, איך זה לא צף? בקשר הזה ייתכן ויש עוד כמה טלפונים שאף אחד לא יודע. ולמה לא עושים חיפושים בתאים אחת לתקופה ובהפתעה, שבשעה מסוימת סוגרים את כל האגף ומוציאים מהתאים את כל התכולה ומבצעים סריקות קפדניות.

בית כלא גלבוע לאחר בריחת אסירים ביטחוניים, 6 בספטמבר 2021. אלי אשכנזי
בית כלא גלבוע לאחר בריחת אסירים ביטחוניים, 6 בספטמבר 2021/אלי אשכנזי

"עכשיו השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מכריז על הקמת ועדת בדיקה, מה זה המשחק הזה, הרי ועדה אם תוקם תתחיל רק לפעול בעוד שנה. אני גדלתי במערכת, וכואב על מה שקורה היום. יש שם אנשי סגל מעולים. חלק מהם פיקדתי עליהם. אלה דרג הביניים, הבעיה זה עם הפיקוד הקלוקל. הרי יש להם היום כל כך הרבה אמצעים טכנולוגיים ומשאבים. תפסיקו כל הזמן עם הבכי והנהי, תתחילו לעבוד למען השם. איפה הפיקוח וההדרכה?. עברנו כאילו את הטראומה עם סרסור הסוהרות והבריחה מכלא גלבוע. ועכשיו הפרשייה הזאת, אני כבר לא בטוח שזה הסוף וזה לא יקרה פעם נוספת".

איתמר בן גביר, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
"עכשיו הוא מכריז על הקמת ועדת בדיקה. מה זה המשחק הזה?". השר בן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, בראיון שקיים מפקד כלא רמון גונדר משנה אמנון יהבי עם עיתונאי ידיעות אחרונות לירן לוי, הודה הראשון כי "אני מנסה להבין איך דבר כזה יכול לקרות מתחת לאף שלנו. הסוהרות האלה מגיעות מבית מסורתי, הן ילדות צנועות. לשמוע שהן מעורבות באירוע כזה?!? עם כל הניסיון שלי, זה הדבר האחרון שהייתי חושב עליו".

גונדר משנה אמנון יהבי, התגייס לשירות בתי הסוהר בשנת 2006. שימש בתפקידי ביטחון וכסגן מפקדי בתי הסוהר 'רמון', 'חולות' ו'קציעות'. בזמן ששירת כסגן מפקד כלא קציעות היה יהבי עד להכאת אסירים ביטחוניים כפותים על ידי סוהרים ופיקד על האירועים בתקרית שאירעה לפני כ-4 שנים - כך פורסם ב"הארץ".

אמנון יהבי. דוברות שב"ס
עבר בעייתי. גונדר משנה יהבי/דוברות שב"ס

על פי הפרסום, במהלך חודש מרץ 2019 הוכו 55 אסירים באלות ובבעיטות בידי עשרה סוהרים לפחות, והושארו אזוקים על הרצפה במשך שעות, אף שלא היו קשורים לדקירות ולא נשקפה מהם סכנה. בנוסף היה יהבי מפקד קורס הצוערים בשב''ס ש-37 מחניכיו נספו באסון הכרמל, אך התנהלותו באירוע נבדקה והוא לא הועמד לדין פלילי או משמעתי.

משב"ס נמסר: "חקירה פנימית של שב"ס עוררה חשד לאירוע טוהר מידות בין סוהרת חובה לאסיר ביטחוני בעניין קשר אסור. המידע הועבר מיידית על ידי גורמי המודיעין בשב"ס למשטרה להמשך חקירה. להבנתנו, בשלב זה אין ראיות או טענות כלפי פיקוד בית הסוהר.

"האסיר הבטחוני שוהה בבידוד, אשר בסיום יועבר לתנאי ענישה מכבידים. לצד זה, ביום היוודע האירוע, בוצע פיזור של כלל אסירי האגף, לבתי סוהר ברחבי הארץ. מדי יום סוהרי וסוהרות שירות בתי סוהר פועלים למניעת הברחות חומרים אל תוך כותלי בתי הסוהר, ובניהם גם טלפונים סלולרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully