וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נגמור אותו תוך יום-יומיים": הקרב הימי לחופי סוריה במלחמת יום כיפור

עודכן לאחרונה: 5.10.2023 / 6:03

לרגל 50 שנה למלחמת יום הכיפורים, צה"ל מפרסם הקלטות ומסמכים חדשים, בהם שיחה בין מפקד חיל הים לרמטכ"ל בקרב על לטקיה ביום פרוץ המלחמה: "כל מה שאני אוכל - אני אגמור". וגם: אילו לקחים הפיק חיל האוויר והאם הם יושמו 9 שנים מאוחר יותר במלחמת לבנון הראשונה?

"נגמור אותו תוך יום יומיים: השיחה בין מפקד חיל הים לרמטכ"ל במלחמת יום כיפור/מערכת וואלה!

במסגרת ציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים, צה"ל מפרסם הבוקר (חמישי) הקלטות ומסמכים חדשים מתקופת המלחמה מהקשות שידעה ישראל. בין השאר נחשפת שיחה בקשר בין הרמטכ"ל דוד אלעזר (דדו) לבין מפקד חיל הים, אלוף בנימין (ביני) תלם, במהלך הקרב סמוך לעיר החוף הסורית לטקיה.

לפרויקט המיוחד בוואלה! לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים - לחצו כאן

"המפקד זה ביני", החל מפקד חיל הים את השיחה עם דדו. "הכלים שלנו על יד לטקיה בקרב עם סטי"לים. בשלב זה פגענו בשניים ונערכים לירי על המיכלים". הרמטכ"ל השיב לו באמירת "כל הכבוד לחיל הים". "זאת תרומה חשובה ביני - ועכשיו תגמור גם את המיכלים", המשיך הרמטכ"ל.

תלם: "כל מה שאני אוכל, אני אגמור המפקד".

הרמטכ"ל: "תגיד, יש איזה סטי"ל לסורים?".

תלם: "אנחנו נקווה שנגמור אותו תוך יום-יומיים".

מברק מפקד חיל האוויר בני פלד בפרוץ מלחמת יום הכיפורים. דובר צה"ל
מברק מפקד חיל האוויר בני פלד בפרוץ מלחמת יום הכיפורים/דובר צה"ל

מברק נוסף שמתפרסם הבוקר הוא של מפקד חיל האוויר בני פלד בפרוץ מלחמת יום הכיפורים. "הפסקת האש הופרה. האויב המצרי והסורי ריכז כוחות רבים לאורך גבולתינו ברמת הגולן ובתעלת סואץ והניף זרועו השחצנית על מדינתנו בעיצומה של תפילת יום הכיפורים במטרה להכחיד קוממויתנו", כתב פלד. "זרוע המחץ הארוכה של צה"ל שוב שולחת לאוויר. חיל האוויר ממריא לקרב. נכה באויב עד חורמה. מדינת ישראל בוטחת בכולנו כי נהיה ראויים לשאת בגאון את השליחות העליונה המוטלת על כל אחד מאיתנו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מפקד חיל האוויר בני פלד במלחמת יום הכיפורים. דובר צה"ל
מפקד חיל האוויר בני פלד במלחמת יום הכיפורים/דובר צה"ל

בין המסמכים שמפרסם צה"ל לציון יובל למלחמה, נמצא גם המברק ששלח האלוף תלם בפרוץ הלחימה. "יצאנו לקרב כדי להגן על שלום ישראל, זכויותיה וחירותה. חילות מצרים וסוריה פתחו במלחמה תוקפנית וחסרת שחר באוויר, בים וביבשה ופשטו על מעוזי צה"ל ועל בסיסיו לאורך הגבול הסורי והמצרי", כתב תלם. "חיל הים, שעבר בשנים האחרונות תמורה מוחלטת בחימושו ובציורו, התארגן בזריזות וביעילות לכל משימה המוטלת עליו בזירה הימית. במוצאי שבת, בלילה הראשון לקרבות, הצטרף חיל הים לכוחות אחרים של צה"ל בתקיפת האויב. יחידת סטי"לים נכנסה לקרב עם כוחות צי סוריים ומבצע מזהיר הצליחה להשמיד בטילי גבריאל שלוש ספינות טילים, מקשת וסט"ר של הצי הסורי ללא אבידות או נזקים לכוחותינו".

עוד כתב חיל הים: "גם באזור צפון סיני הצליחה יחידת סטי"לים אחרת של חיל הים להניס כוח של הצי המצרי. תוך כדי נפגעה ספינה מצרית על ידי חיל האוויר. קרבות נוספים התקיימו גם באזור ים סוף, שם הצליחו שני דבורים שלנו להשמיד שתי סירות גומי עם אנשי קומנדו וספינת ברסרם מצרית. לא אנו יזמנו מלחמה זו, לא אנו פתחנו בה, אך נכונים אנו להמשיך ולהלום באויב התוקפני בכל מקום שבו ניתקל בו. הודות לרמתנו האישית והמקצועית הגבוהה, יש בכוחנו לבלום את התוקפנות ולהכריע את צבאות האויב עד לניצחוננו כפי שאכן הוכח בקרבות האחרונים. בטוח אני כי תוכלו למשימות הקשות הניצבות בפנינו ביום פקודה זה".

מברק מפקד חיל הים בנימין ביני תלם בפרוץ מלחמת יום הכיפורים. דובר צה"ל
מברק מפקד חיל הים בנימין ביני תלם בפרוץ מלחמת יום הכיפורים/דובר צה"ל

במסגרת חשיפת המסמכים, מתפרסם הבוקר גם מסמך סיכום לקחי המלחמה שהוכן בחיל האוויר. במסמך שחובר על ידי דוד עברי, ראש מחלקת אוויר דאז, נכתב בין היתר שיש צורך בשינוי המבנה הארגוני של חיל האוויר. במסמך נכתב כי יש צורך בארגון יחידת חיפוש ואיתור נעדרים לאור ריבוי השבויים והנעדרים שהיה במלחנמה. כמו כן, חיל האוויר המליץ על הוספת מסלולי חירום, הקמת בסיס, הקמת כנף מסוקים וכנף תובלה וכן הוספת מסוקים, מטוסי תובלה ומטוסי צילום. לקח נוסף שעולה מן המסמך הוא הצורך במטוסים בעלי כושר ללוחמת לילה ומסוק תקיפה שיוכל לפעול בלילה.

פצצות שהוטלו על סואץ במלחמת יום הכיפורים. דובר צה"ל
פצצות שהוטלו על סואץ במלחמת יום הכיפורים/דובר צה"ל

במסגרת חשיפת המסמכים, מתפרסם מסמך של חיל האוויר שנכתב ב-15 בספטמבר 1982 של תחקירים והפקת לקחים ממבצע שלום הגליל, הלוא הוא מלחמת לבנון הראשונה. במסמך נבחן הליך הפקת הלקחים מאותו מסמך שחובר על ידי חיל האוויר לאחר מלחמת יום הכיפורים במטרה לבדוק האם הלקחים יושמו. לפי המסמך, שחובר על ידי ראש מחלקת תכנון וארגון בחיל האוויר, אל"מ אלי כהן, נכתב כי לקחי מלחמת יום הכיפורים יושמו וטופלו בחיל האוויר בצורה מלאה כמעט לחלוטין. במסמך מצוין כי "במקרים בודדים מאוד שבהם לא יושמו הלקחים, היה זה בגלל מגבלות המשאבים והשאיפה להשקיעם במקומות שבהם יתרמו התרומה המשמעותית ביותר כמו כנף תובלה. בנוסף, אל"מ כהן מציין כי הלקחים העיקריים בנוגע לבניין הכוח ודרך הפעלתו תקפים גם אז וגם בעתיד ושיש צורך להמשיך ולהעלות את הכוח האוויר בשל האיום "המתעצם", לשון המסמך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully