וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לכימיה הוענק לשלושה חוקרים על גילוי נקודות קוונטיות

עודכן לאחרונה: 4.10.2023 / 13:08

לנקודות הקוונטיות יש שימוש בנורות LED ומסכי טלוויזיה, והן גם יכולות לסייע למנתחים המסירים רקמות סרטניות. שמות הזוכים - מונגי בוונדי, לואיס ברוס ואלכסיי אקימוב - הודלפו לתקשורת השבדית כמה שעות לפני ההכרזה הרשמית

הזוכים בפרס נובל לכימיה. ועדת פרס נובל, אתר רשמי
הזוכים בפרס נובל לכימיה/אתר רשמי, ועדת פרס נובל

פרס נובל לכימיה הוענק היום (רביעי) לחוקרים מונגי בוונדי, לואיס ברוס ואלכסיי אקימוב על גילוי וסינתזה של נקודות קוונטיות - כך הכריזה ועדת הפרס. לנקודות קוונטיות יש שימוש בנורות LED ומסכי טלוויזיה והן יכולות גם לסייע למנתחים המסירים רקמות סרטניות.

לפי האקדמיה המלכותית למדעים של שבדיה, נקודות קוונטיות הן ננו-חלקיקים קטנים כל כך שגודלן קובע את תכונותיהן.

שמות הזוכים כבר הגיעו כמה שעות קודם לכן לתקשורת השבדית, אחרי שככל הנראה נשלחו בטעות על ידי ועדת הפרס, אף שהיא מיהרה להדגיש כי טרם התקבלה החלטה סופית. בסופו של דבר, השלושה אכן היו הזוכים. הזוכים יקבלו גם פרס כספי של 11 מיליון כתר שבדי (כמיליון דולר).

ברוס הוא פרופסור אמריטוס באוניברסיטת קולומביה, בוונדי הוא פרופסור במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ואקימוב עובד בחברת Nanocrystals Technology.

ברוס התקבל לעבודה במעבדות AT&T Bell בשנת 1972, שבהן עבד 23 שנים, והקדיש חלק ניכר מהזמן בחקר ננו-גבישים. בוונדי נולד בפריז וגדל בצרפת, תוניסיה, ובארצות הברית. הוא עשה את הפוסט-דוקטורט שלו תחת ברוס ואז הצטרף ל-MIT ב-1990, והמתנה לפרופסור ב-1996.

אקימוב נולד בברית המועצות, ועבד במכון האופטי הממלכתי ואווילוב לפני שעבר לארצות הברית. בשנת 1999, אקימוב מונה למדען הראשי בחברת Nanocrystals Technology.

פרס נובל לכימיה הוא השלישי שמוענק השבוע, אחרי הפרסים בתחומי הפיזיקה והרפואה שהוכרזו אתמול ושלשום. מחר יוענק פרס נובל לספרות, וביום שישי פרס נובל לשלום. בשבוע הבא יחולק פרס נובל לכלכלה. הפרסים, שחולקו לראשונה ב-1901, נוצרו על ידי ממציא הדינמיט ואיש העסקים העשיר אלפרד נובל השבדי, פרט לפרס נובל לכלכלה, שנוסף על ידי הבנק המרכזי של שבדיה.

מלך שבדיה יעניק את הפרסים בטקס בשטוקהולם ב-10 בדצמבר, יום השנה למותו של נובל, שלאחריו נערך משתה מפואר בבית העירייה. פרס נובל לשלום הוא היחיד שמוענק באוסלו, נורבגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully