וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בארה"ב: יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני הודח בהצבעה היסטורית אחרי מרד במפלגתו

עודכן לאחרונה: 4.10.2023 / 8:21

קווין מקארתי הוא היו"ר הראשון שמאבד את התפקיד בקולות סיעתו, בתום הצבעה שהוביל יריבו שזעם על שיתוף פעולה עם הדמוקרטים שמנע את השבתת הממשל. כל הדמוקרטים הצביעו בעד, יחד עם 8 רפובליקנים מורדים, והכאוס בוושינגטון מחריף. מקארתי: "נלחמתי עבור מה שאני מאמין בו"

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית קווין מקארתי אחרי שהודח מתפקידו, 3 באוקטובר 2023. רויטרס
הודח בקולות חברי מפלגתו. מקארתי אחרי ההצבעה, הלילה/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, קווין מקארתי, הודח הערב (שלישי) בהצבעה חסרת תקדים במרד שהובילו חברים במפלגתו, שמעמיקה את הכאוס בקונגרס ימים אחרי שנמנעה השבתת הממשל. מקארתי הודח ברוב של 216 שהצביעו בעד הדחתו, לעומת 210 שהצביעו נגד, כשמה שהכריע את הכף היו קולותיהם של שמונה רפובליקנים שהצטרפו לכל 208 הצירים הדמוקרטים.

אחרי ההפסד הצורם, מקארתי - יושב ראש בית הנבחרים הראשון בהיסטוריה האמריקנית שמודח בקולות חברי מפלגתו - אמר לכתבים שהוא לא ינסה להתמודד שוב על התפקיד. "נלחמתי עבור מה שאני מאמין בו", אמר יושב הראש המודח. "אני מאמין שאני יכול להמשיך להילחם, אבל אולי בדרך שונה". הרפובליקנים, המחזיקים ברוב זעום בבית הנבחרים, יתכנסו בעוד שבוע כדי לדון במחליפיו האפשריים של מקארתי, וההצבעה מתוכננת למחרת.

מנהיג המרד במקארתי היה חבר בית הנבחרים מאט גייטס, חבר האגף הימני קיצוני במפלגה ומתומכיו הבולטים של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. הוא מימש את איומיו כלפי מקארתי, שנבחר לתפקיד רק בינואר אחרי 15 סבבי הצבעה, ופתח בהליך הדחה נגדו בעקבות הסתמכותו על קולות הדמוקרטים להעברת החקיקה שמנעה את השבתת הממשל ביום שבת. תמורת הקולות שהבטיחו את ניצחונו אז, מקארתי הסכים לתקנות שהקלו על הליכי הדחה אפשריים נגדו, כפי שאכן קרה בסופו של דבר.

"מקארתי הוא יצור מהביצה. הוא עלה לשלטון מכספים של בעלי אינטרסים וחילק אותו מחדש בתמורה לטובות. אנחנו מפרקים את הקדחת עכשיו", אמר גייטס לכתבים אחרי ההצבעה. גייטס הוא אחד מקבוצה של כ-20 רפובליקנים רדיקלים שהתנגדו לכל פשרה עם הדמוקרטים בדיונים על התקציב הפדרלי, גם במחיר של שיתוק הממשל.

הכאוס בקונגרס משפיע גם על הזירה הבינלאומית, לאור חוסר ההסכמות על העברת סיוע נוסף לאוקראינה, שלא נכלל בתקציב הזמני שיפוג באמצע החודש הבא.

בית הנבחרים האמריקאי הצביע להדיח את יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י, 03 באוקטובר 2023. רויטרס
שמונה רפובליקים חברו לדמוקרטים כדי להדיח את מקארתי. סיכום ההצבעה בבית הנבחרים/רויטרס

מקארתי הביע אופטימיות לפני הדחתו. "אני משוכנע שאני אחזיק מעמד", אמר יו"ר בית הנבחרים לכתבים לפני ההצבעה הסופית. ואכן, רוב 221 הצירים הרפובליקנים בבית הנבחרים - שיחד עם הסנאט מרכיב את הקונגרס - נותרו לצדו, אולם קומץ מהם הצליח להפיל את בכיר מפלגתם, השני בסדר הירושה לנשיאות אחרי סגן הנשיא.

"אני לא חושב שיש ספק שיש רק אדם אחד שמוכן להנהיג את המפלגה שלנו. את זה מבינים למעלה מ-95% מהחברים", אמר הציר הרפובליקני דארל עיסא לפני ההצבעה.

מקארתי אולי קיווה שהדמוקרטים יצילו אותו, אך הנהגת המפלגה הבהירה לפני ההצבעה שהיא תומכת בהדחתו. "לאור חוסר נכונותו להתנתק מהקיצוניות של MAGA באופן אותנטי ומקיף, ההנהגה הדמוקרטית בבית הנבחרים תצביע בעד", אמר מנהיג הסיעה הדמוקרטית, האקים ג'פריס, במכתב ששלח לעמיתיו הדמוקרטים. MAGA הם ראשי תיבות באנגלית של "להחזיר את אמריקה לגדולתה", סיסמתו של טראמפ שהפכה להיות מזוהה גם האג'נדה שלו.

מפלגתו של הנשיא ג'ו ביידן רואה במקארתי אדם לא אמין, אחרי שהפר הסכמים שגיבש עמו בנוגע לתקציב. בנוסף לכך, הם זועמים על כניעתו ללחץ האגף הימני במפלגה לפתוח בחקירת הדחה נגד הנשיא. "אני סבור שקווין מקארתי הוא אדם חסר בושה או עקרונות", אמר גרי קונולי הדמוקרטי לפני ההצבעה.

גורמים בממשל אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הבית הלבן אינו ממהר לתמוך במקארתי, שמצדו אמר שהוא לא מצפה לתמיכה של הדמוקרטים בהישארותו בתפקיד. מקארתי שיתף פעולה עם ביידן ביוני האחרון כדי למנוע מארצות הברית להגיע לחדלות פירעון של חובותיה האסטרומיים בסך 31.4 טריליון דולר, אך הנשיא הדמוקרטי האשים אותו בהפרת ההסכמים אחרי הדרמה סביב העברת התקציב בסוף השבוע.

עוד בוואלה!

ברגע האחרון: הקונגרס בארה"ב העביר תקציב זמני לממשל, ההשבתה נמנעה

לכתבה המלאה
חבר בית הנבחרים של ארה"ב מאט גייטס בקפיטול, 3 באוקטובר 2023. רויטרס
"מקארתי הוא יצור מהביצה". מנהיג המרד, גייטס/רויטרס

כעת, בית הנבחרים לא יוכל לתפקד עד שייבחר יושב ראש חדש, כשסכנת השבתת הממשל עדיין מרחפת מעל וושינגטון ללא המשך מימונו אחרי 17 בנובמבר. הבית הלבן אמר כי הוא מקווה שבית הנבחרים יבחר במהירות יושב ראש חדש. בהעדר אחד כזה, הקונגרס לא יכול לקדם חוקים קריטיים כמו המשך מימון תכניות חקלאיות והזנה של אימהות עניות, תקציבים ממשלתיים או חבילת סיוע צבאית נוספת לקייב, הנואשת לאמצעי לחימה נוספים במלחמתה ברוסיה.

בין המועמדים האפשריים שהוזכרו כיורשים של מקארתי הם סטיב סקאליז וטום אמר, אף שאף אחד מהם לא הצהיר על כך בפומבי, ובינתיים פטריק מקהנרי מונה לתפקיד באופן זמני. גם שני יושבי הראש הקודמים של הרפובליקנים בבית הנבחרים - פול ראיין וג'ון ביינר - פרשו מהקונגרס לאחר קרבות עם האגף הימני במפלגה.

במהלך הדיון שקדם להצביעה, גייטס וכמה מבעלי בריתו תקפו את מקארתי והישענותו על קולות הדמוקרטים. "אנחנו זקוקים ליושב ראש שיילחם עבור משהו - כל דבר - מלבד להישאר כיושב ראש", אמר הנציג הרפובליקני בוב גוד.

מנגד, תומכיו של מקארתי, בהם כמה מהשמרנים הבולטים ביותר בבית הנבחרים, ציינו כי הוא הצליח להגביל בהצלחה את ההוצאות הממשלתיות ולקדם מדיניות שמרנית אחרת, חרף השליטה של הדמוקרטים בסנאט ובבית הלבן. הם אמרו כי גייטס מונע מרצון להתבלט, לקבל תפקיד בכיר או יותר מתוך תסכול על חקירתו בחשד להתנהגות מינית בלתי-הולמת ושימוש לא חוקי בסמים. גייטס הכחיש את הטענות נגדו וכי הוא פעל נגד מקארתי רק מתך שיקולים אישיים.

"חשבו טוב ולעומק לפני שאתם מכניסים אותנו לכאוס, כי לשם אנחנו אומרים", אמר הנציג הרפובליקני טום קול לפני ההצבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully