וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל בפיזיקה הוענק לשלושה חוקרים על תגליות בחקר האור והתנהגות אלקטרונים

עודכן לאחרונה: 4.10.2023 / 13:24

המדענים פייר אגוסטיני, אן ל'הולייר ולפרנץ קראו זכו בפרס על פריצת הדרך שעשו ביצירת הבזקי אור קצרים במיוחד ותגליותם בחקר האלקטרונים. באמצעות מחקרם יוכלו בין היתר לייצר שיטות מולקולריות חדשות לגילוי מחלות בדגימות דם. "העניקו לאנושות כלים חדשים וקריטיים"

זוכי פרס נובל לפיזיקה 2023. אתר פרסי הנובל, אתר רשמי
זוכי פרס נובל לפיזיקה 2023/אתר רשמי, אתר פרסי הנובל

פרס נובל בפיזיקה הוענק היום (שלישי) למדענים פייר אגוסטיני ואן ל'הולייר מצרפת ולפרנץ קראו מהונגריה על תגליות בחקר האלקטרונים - כך הודיעה ועדת הפרס, שציינה את פריצת הדרך שעשו ביצירת הבזקי אור קצרים במיוחד. אותם מקטעים קצרצרים של אור יכולים ללכוד תהליכים בתוך אטומים ומולקולות, ועבודתם תוכל לקדם אבחון רפואי ואלקטרוניקה.

ועדת הפרס אמרה כי המחקרים שלהם מעניקים לאנושות כלים חדשים לחקר תנועות אלקטרונים בתוך אטומים, שבהם מתרחשים שינויים בכל כמה עשיריות של אטו-שנייה - יחידת זמן מזערית ביותר. בכל שנייה יש מספר אטו-שניות הזהה למספר כל השניות מאז היווצרות היקום. הזוכים יקבלו גם פרס כספי של 11 מיליון כתר שבדי (כמיליון דולר).

"היכולת לייצר פעימות אור במהירות של אוטו-שנייה פותח את הדלת אל סקאלת זמן זעירה ביותר, וכן את הדלת לעולם של אלקטרונים", אמרה אווה אולסון, חברת ועדת הבחירה לפרס נובל בפיזיקה. לדבריה, בעבר רווחה התפיסה שלפיה לא ניתן לראות את אותם שינויים באלקטרונים, אך השימוש בהבזקי אור במהירות של אוטו-שנייה שינה זאת. התגליות יוכלו, למשל, לסייע ביצירת טכניקה חדשה לזיהוי עקבות מולקולריות של מחלות בדגימות דם.

אגוסטיני ול'הולייר, שניהם ילידי צרפת העובדים בארצות הברית ובשבדיה, זכו לברכות מצדה של סילבי רטאייו, שרת ההשכלה הגבוהה של צרפת, שאמרה כי הם "מקור גדול לגאווה". ל'הוליה, שקיבלה את ההודעה על זכייתה בפרס באמצע הרצאה, אמרה במסיבת עיתונאים בטלפון: "זה באמת פרס יוקרתי ואני כל כך שמחה לקבל אותו. זה מדהים". קראוס, יליד הונגריה, הוא מנהל מכון מקס פלנק לאופטיקה קוונטית בגרמניה.

אתמול חולק פרס נובל לרפואה, ובימים הקרובים יחולקו הפרסים בכימיה, ספרות, שלום וכלכלה. הפרסים, שחולקו לראשונה ב-1901, נוצרו על ידי ממציא הדינמיט ואיש העסקים העשיר אלפרד נובל השבדי. בין הזוכים המפורסמים בפרס נובל לפיזיקה נכלל אלברט איינשטיין.

מלך שבדיה יעניק את הפרסים בטקס בשטוקהולם ב-10 בדצמבר, יום השנה למותו של נובל, שלאחריו נערך משתה מפואר בבית העירייה. פרס נובל לשלום, שיוכרז בשישי, הוא היחיד שמוענק באוסלו, נורבגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully