וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפתח משפט התביעה האזרחית נגד טראמפ ועסקיו בניו יורק: "אף אחד לא מעל החוק"

עודכן לאחרונה: 3.10.2023 / 15:34

נשיא ארה"ב לשעבר, שנמצא אשם בהונאת חברות ביטוח ובנקים במשך שנים, אמר כי "זאת התערבות בבחירות". התובעת הכללית של ניו יורק, שרוצה להטיל עליו קנס גדול ולקחת ממנו את נכסיו הבולטים: "הצדק ינצח". השופט, שאותו תוקף טראמפ בחריפות, עקץ: "אני יודע היטב מה זו הונאה"

טראמפ הגיע לבית המשפט בניו יורק/צילום: רויטרס

דונלד טראמפ הגיע היום (שני) לפתח משפטו האזרחי בניו יורק, שמעמיד בסכנה את המשך שליטתו על האימפריה העסקית שלו. נשיא ארצות הברית לשעבר כבר נמצא אשם בשבוע שעבר בביצוע מעשי הונאה נרחבים בתקופה שבה בנה את שמו והונו, שמונחים כעת על הכף.

"זאת התערבות בבחירות, חד וחלק", טען טראמפ, שהיה לבוש בחליפה ועניבה, עם כניסתו לאולם בית המשפט במנהטן. "זהו ציד המכשפות הגדול בכל הזמנים", המשיך הנשיא לשעבר, שהשתלח בבוטות בשופט ובתביעה והגן על התנהלותו הפיננסית.

התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, שמנהלת את התביעה נגד טראמפ, אמרה עם הגעתה לדיון כי "אף אחד לא מעל החוק, הצדק ינצח".

השופט המנהל את התיק, ארתור אנגורון, כבר קיבל את טענתה המרכזית של התביעה בשבוע שעבר, שלפיה טראמפ הונה בנקים, חברות ביטוח וגורמים אחרים בין 2011 ל-2021, כשניפח את הונו ואת שווי נכסיו בהצהרותיו הפיננסיות על מנת לקבל הלוואות נוחות יותר. הפסיקה נגעה גם שני בניו הבוגרים ועשר מחברותיו של טראמפ.

אחרי שהשופט קיבל את הטענה המרכזית של התביעה בשבוע שעבר, המשפט יתמקד בעונשים שייגזרו עליו. ג'יימס דורשת להטיל קנסות של 250 מיליון דולר לפחות, לאסור על טראמפ ובניו דונלד ג'וניור ואריק לנהל עסקים בניו יורק ולהגביל למשך חמש שנים את פעילותם של טראמפ וארגונו בתחום הנדל"ן.

דונלד טראמפ יושב באום במהלך תחילת משפט ההונאה האזרחי שלו בניו יורק, ארה"ב, 2 באוקטובר 2023. רויטרס
הגן על התנהלותו הפיננסית. טראמפ בבית המשפט במנהטן, היום/רויטרס

הנשיא לשעבר, שמתמודד שוב על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות בשנה הבאה, לא היה מחוייב להגיע לפתח המשפט האזרחי שלו, ובמקרים דומים לאחרונה הוא בחר לוותר על הופעתו באולם. המשפט צפוי להימשך עד דצמבר.

השופט הורה בשבוע שעבר על ביטול חלק מרישיונות העסק של טראמפ, כך שהם יתקשו או לא יוכלו לעשות עסקים בניו יורק. הוא הוסיף כי הוא ימשיך להחזיק במפקח עצמאי על פעילויות ארגון טראמפ. הוא דחה את טענתו של טראמפ כי כתב ויתור על הדוחות הכספיים פוטר אותו מכל עוולה.

המשפט מתנהל ללא חבר מושבעים, והוא בוחן שש טענות נוספות של התביעה, כולל זיוף רישומים עסקיים, הונאת ביטוח וקשירת שקר. "דבר אחד שאני יודע לגביו הרבה הוא הגדרה של הונאה", אמר השופט לפני הצהרות הפתיחה.

התביעה אמרה בהצהרות הפתיחה כי טראמפ גרף בהונאה יותר ממאה מיליון דולר. "אלו לא עסקים כרגיל, וזו לא דרך מתוחכמת שבה צדדים מתנהלים אחד עם השני", טען התובע קווין וואלאס, מלשכתה של ג'יימס, בהצהרת הפתיחה שלו. "אלו לא פשעים ללא קורבנות".

כריסטופר קיז, אחד הסנגורים של טראמפ, טען בהצהרת הפתיחה כי ההתנהלות העסקים שלו הייתה חוקית לגמרי וכי "לא הייתה כוונה להונות, לא היו רווחים לא מוצדקים ולא היו קורבנות". אלינה האבה, חברה נוספת בצוות ההגנה של טראמפ, אמרה לשופט כי אלו "נכסי מונה ליזה" שהנשיא לשעבר יכול למכור בסכומים גדולים ביותר.

עוד בוואלה!

בית משפט בניו יורק: טראמפ הונה בנקים וחברות ביטוח לטובת בניית אימפריית הנדל"ן שלו

לכתבה המלאה
דגלי תמיכה בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מול מגדלי טראמפ, ניו יורק, 1 באוקטובר 2023. רויטרס
התביעה טוענת כי טראמפ בנה את האימפריה שלו באמעות הונאה. מגדל טראמפ בניו יורק/רויטרס

וואלס, מהתביעה, השמיע קטע מהצהרה שנתן מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ שפנה נגדו, שלפיו המטרה הייתה "להשיג את המספר שטראמפ רצה".

קיז, סנגורו של טראמפ, טען מנגד כי רק משום שיש מחלוקות לגבי הערכות שווי מסוימות, אין זה אומר שאחת מהן חייבת להיות הונאה. "הן לא נועדו להיות מוחלטות", אמר.

העד הראשון היה דונלד בנדר, שהיה במשך שנים רבות רואה חשבון בעסקיו של טראמפ. הוא אמר כי הוא הסתמך על מידע שהעבירו טראמפ והחברות שלו בעת שמילא את הצהרותיו הפיננסיות האישיות של הנשיא לשעבר. "המספרים המקוריים הגיעו מארגון טראמפ, וכל שינוי שהיה נעשה בסופו של דבר היה צריך לעבור אישור של ארגון טראמפ", העיד בנדר.

במהלך העדות שלו, טראמפ שוחח שוב ושוב עם עורכת דינו האבה. בנדר צפוי להמשיך בעדותו מחר. יותר מ-150 איש, בהם מייקל כהן עצמו, הם עדים פוטנציאליים, אך רוב המשפט צפוי להיות קרב בין חוות דעות של מומחים על מסמכים פיננסיים.

טראמפ בבית המשפט בניו יורק, 2 באוקטובר 2023. רויטרס
"המספרים המקוריים הגיעו מארגון טראמפ". טראמפ לצד עורכי דינו בדיון/רויטרס

במהלך הפסקת הצהריים בדיון היום, טראמפ המשיך בהתקפותיו על התובעת הכללית הדמוקרטית, שאותה כינה "אדם מושחת, אדם נורא, המבריח אנשים מניו יורק". הוא האשים את השופט בתמיכה במפלגה הדמוקרטית. "השופט הזה צריך להיפסל, השופט הזה צריך להיות מסולק מהתפקיד", אמר טראמפ לכבתים.

אם הערעור של הנשיא לשעבר לא יצלח, הוא יאבד מסמכותו לקבל החלטות אסטרטגיות ופיננסיות לגבי חלק מהנכסים המשמעותיים ביותר שלו - בהם מגדל טראמפ ומועדוני הגולף שלו בניו יורק. פסק הדין מכסה כמה חברות ספורות מתוך כ-500 הקיימות בתיק הפיננסי שלו טראמפ, אך כולל כמה מהנכסים היקרים ביותר שלו.

התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, בפתח בית המשפט לקראת תחילת משפט ההונאה האזרחי של דונלד טראמפ, 2 באוקטובר 2023. רויטרס
תחת התקפה בוטה של טראמפ. התובעת הכללית של ניו יורק בכניסה לבית המשפט, היום/רויטרס

התובעים במנהטן בחנו אפשרות להגיש כתבי אישום פליליים על ההתנהלות הזו, אך בסופו של בחרו שלא. במקום זאת, התובעת הכללית של ניו יורק, דמוקרטית, הגישה תביעה אזרחית נגד טראמפ וארגונו, וטענה שהם ניפחו באופן שגרתי את שווי נכסיו, בהם גורדי שחקים, מגרשי גולף ואחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה, כך שהנשיא לשעבר הגדיל את שווי הונו במיליארדי דולרים.

השופט מצא כי טראמפ ניפח את ערך אחוזתו בפלורידה באחת מהצהרותיו הפיננסיות ב-2,300%, ומתח ביקורת על ששיקר לגבי גודלה של דירתו במנהטן. טראמפ טען כי הפנטהאוז בן שלוש הקומות שלו במגדל טראמפ היה גדול פי שלשוה מגודלו האמיתי, והעריך את השווי שלו ב-327 מיליון דולר.

"פער בסדר גודל כזה, של יזם נדל"ן שמדד את שטח המחיה שלו במשך עשרות שנים, יכול להיחשב רק כהונאה", כתב אנגורון.

לאחר הפסיקה בשבוע שעבר, התעקש אריק טראמפ כי טענותיו של אביו בנוגע למאר-א-לאגו נכונות, וכתב כי האחוזה בפאלם ביץ' "מוערכת בשווי של יותר ממיליארד דולר, מה שהופך אותה ללא ספק לנכס המגורים היקר ביותר במדינה". הוא כינה את פסק הדין ואת התביעה "ניסיון להרוס את אבי ולהעיף אותו מניו יורק".

הצרות המשפטיות של טראמפ

התביעה של ג'יימס היא אחת מכמה כאבי ראש משפטיים של טראמפ, הנשיא האמריקני הראשון שעומד לדין פלילי. ארבעה כתבי אישום פליליים הוגשו נגדו בחצי השנה האחרונה - בג'ורג'יה ובוושינגטון הבירה על קשירת קשר להפיכת הפסדו בבחירות ב-2020, בפלורידה בהחזקת מסמכים מסווגים ובמנהטן בזיוף רישומים עסקיים הקשורים לכספי השתקה ששולמו לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס לפני הבחירות ב-2016. טראמפ כפר באשמה בכל התיקים הללו.

בנוסף לכך, ארגון טראמפ הורשע בהונאת מס בשנה שעברה בתיק פלילי שאינו קשור אל הנשיא לשעבר, על שסייע למנהלים להתחמק מתשלום מס על הטבות כמו דירות ומכוניות. החברה נקנסה ב-1.6 מיליון דולר. אחד המנהלים, איש הכספים הוותיק של טראמפ, אלן וייסלברג, הודה באשמה וריצה חמישה חודשי מאסר.

משרדה של ג'יימס תבע בעבר את טראמפ על שימוש לרעה בקרן הצדקה שלו כדי לקדם את האינטרסים הפוליטיים והעסקיים שלו. טראמפ נדרש להעביר שני מיליון דולר לצדקה כקנס בעוד שקרן הצדקה שלו - קרן טראמפ - נסגרה.

אף שהסתבכותו העמוקה בפלילים לא פגעה במעמדו של טראמפ בקרב הרפובליקנים - הוא מוביל בפער ניכר על שאר יריביו ולא טורח אפילו להשתתף בעימותים - הקמפיין שלו השקיע מיליוני דולרים בהוצאות משפטיות שהיו מיועדים במקור לתמיכה במרוץ שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully