וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל האמריקני היוצא ברמז לטראמפ: הצבא לא נשבע אמונים לרודן

בנאום תקיף בנוכחות ביידן, הדגיש הגנרל מארק מילי כי הצבא מחויב לחוקה ולא למנהיג כזה או אחר: "נשבענו להגן עליה מפני כל האויבים, חיצוניים ופנימיים". טראמפ, שהאשים לאחרונה את מילי בבגידה הראויה לעונש מוות, תקף בחזרה: "הוא טיפש ומסוכן מאוד"

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב גנרל מארק מילי בטקס לסיום תפקידו בארלינגטון, וירג'יניה, ארה"ב, 29 בספטמבר 2023. רויטרס
קדנציה שנויה במחלוקת. הרמטכ"ל היוצא מארק מילי בטקס הפרידה ממנו, היום/רויטרס

מפקד צבא ארצות הברית היוצא, הגנרל מארק מיילי, תקף במרומז את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, כשאמר בנאום לרגל סיום תפקידי כי הצבא אינו נשבע אמונים ל"רודן".

מילי, ששירת חלק מהקדנציה שלו תחת טראמפ, הואשם בימים האחרונים על ידי הנשיא לשעבר ב"בגידה", שאף רמז שהיה צריך להוציא אותו להורג על התנהלותו אחרי הבחירות לנשיאות ב-2020, כשטראמפ ניסה להישאר בשלטון למרות הפסדו.

"אנחנו ייחודיים בין הצבאות בעולם", אמר יו"ר המטות המשולבים היצוא. "אנחנו לא נשבעים למדינה, אנחנו לא נשבעים לשבט, אנחנו לא נשבעים לדת. אנחנו לא נשבעים למלך, או למלכה, או עריץ או דיקטטור - ואנחנו לא נשבעים לחיקוי של דיקטטור", המשיך מילי, ברמז עבה מאוד לטראמפ. "אנחנו נשבעים לחוקה ואנחנו נשבעים לרעיון שהוא אמריקה - ואנחנו מוכנים למות כדי להגן עליו".

מילי השמיע עמדות דומות בעבר, כולל בנאום שנשא בשנה שעברה בפני צוערים בפרינסטון, שם למד. אך דבריו האחרונים של הגנרל הבכיר ביותר בארצות הברית נאמרו בנאום לאומי, כשלצדו הנשיא ג'ו ביידן.

טקס פרידה מיו"ר המטות המשולבים של ארה"ב, גנרל מארק מילי, בבסיס בארלינגטון, 29 בספטמבר 2023. רויטרס
"מוכנים למות כדי להגן על החוקה". מילי לצד בכירי הממשל, בהם ביידן, בטקס/רויטרס

אף שהוא מונה על ידי טראמפ ב-2018, מילי נקלע לעימותים מאחורי הקלעים עם הנשיא לשעבר מאז קיץ 2020, כשצעד לצדו של טראמפ לזמן קצר בעת שהלך לכנסייה כדי להצטלם בזמן ההפגנות הסוערות שפרצו אחרי מותו של ג'ורג' פלויד. מילי, שהיה לבוש מדים, התנצל אז בפומבי על "יצירת מצג שלפיו הצבא המעורב בפוליטיקה הפנימית".

ההתנצלות הזו עוררה את חמתו של טראמפ, והיחסים ביניהם התדרדרו עוד יותר לאחר הסתערות של תומכי הנשיא לשעבר על הקפיטול ב-6 בינואר 2021. מילי נקט שורת צעדים יוצאי דופן כדי להתגונן מפני הגחמות של טראמפ ומהכאוס ששרר באותם רגעים.

מאז אותם אירועים מילי הותקף שוב ושוב על ידי טראמפ ובעלי בריתו, ומורשת נותרה במחלוקת בין מומחים צבאיים, שחלקם סברו כי הוא התערב בפוליטיקה ואילו אחרים ראו בו כמי שהגן על הדמוקרטיה שהייתה בסכנה.

עוד בוואלה!

ביידן מזהיר מעתיד הדמוקרטיה תחת טראמפ: "משהו מסוכן קורה באמריקה"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר המטות המשולבים גנרל מארק מילי בחדר הקבינט בבית הלבן, 7 באוקטובר 2019. GettyImages
חשש שהנשיא עשוי לפתוח במלחמה עם סין. מילי לצד טראמפ, 2019/GettyImages

במהלך נאומו, שבסיומו הוא הוחלף על ידי הגנרל סי.קיו בראון, הגן מילי על השקפתו על האתוס המכונן של הצבא האמריקני: להגן, במידת הצורך תוך הקרבת חיים, על חוקת ארצות הברית. הוא הזהיר, ישירות ומפורשות, שהאויב הגדול של החוקה הוא מבפנים.

"זה המסמך שכולנו לובשי המדים נשבענו לשמור ולהגן עליו מפני כל האויבים, הזרים והפנימיים", אמר מילי, שהדגיש את המילים "כל" ב"כל האויבים" ואת ה-ו' בין "זרים ופנימיים".

"הדם שאנחנו שופכים מגן על חופש הביטוי שלנו," המשיך מילי. "דמנו משלם על הזכות להתאסף, על ההליך התקין שלנו, על חופש העיתונות שלנו, על זכותנו להצביע, ועל כל שאר הזכויות והפריבילגיות הנלוות להיות אמריקני".

בדבריו, הגנרל מתח ביקורת מרומזת גם על הקונגרס המפולג, שעשוי להוביל להשבתת הממשל מחר בלילה. "אתם מפגינים ביחד את הרצון האמריקני", אמר מילי. "אנחנו נתפסים כמאוחדים או מפלגים, זו הבחירה שלכם. אבל כולם צופים".

"לבעלי בריתנו ולשותפינו, הנוכחות שלכם מוכיחה את העניין המשותף והערכים המשותפים שלנו - והרשת החזקה שלנו של בעלי ברית ושותפים היא מקור מרכזי לחוזק הקולקטיבי שלנו", אמר.

שיחת ההרגעה לסין

מילי, לפי הספר "סכנה" של בוב וודוורד ורוברט קוסטה, חשש שטראמפ יצא מכלל שליטה אחרי אירועי הקפיטול, והוא הורה לגנרלים בכירים לא לקבל פקודות מאף אחד ללא מעורבותו.

בנוסף לכך, הוא גם קיים שיחת טלפון שנויה במחלוקת בימים שלאחר המתקפה על הקונגרס, שנועדה להרגיע את בייג'ינג ולהביר לה שארצות הברית יציבה ולא שוקלת תקיפה צבאית נגדה. אף שהשיחה נעשתה בתיאום עם בכירים בממשל טראמפ ובפנטגון, הנשיא לשעבר ותומכיו מנסים לתאר אותה כקנוניה שנועדה לעזור לסין בתרחיש של מלחמה.

"זהו מעשה חמור כל כך שבימים עברו העונש עליו היה מוות!", כתב טראמפ בשבוע שעבר ברשת החברתית שלו Truth. "מלחמה בין סין לארצות הברית הייתה יכולה להיות תוצאה של המעשה הבוגדני הזה".

טראמפ, שעשוי לשוב לבית הלבן חרף כתבי האישום הרבים נגדו, המשיך להשתלח במילי, ואחרי נאומו כינה אותו "מטומטם" ו"טיפש ומסוכן מאוד".

מילי ממשיך להגן על התנהלותו בשלהי ממשל טראמפ. הוא אמר שהשיחות שקיים לא היו רק הולמות, אלא שמספר רב של בכירים בממשל טראמפ היו מודעים לכך. בריאיון שהעניק השבוע לתכנית "60 דקות", הוא אמר כי ינקוט אמצעי זהירות נוספים כדי להגן על משפחתו בעקבות התקפותיו של טראמפ.

"יש לי אמצעי בטיחות נאותים", אמר. "הלוואי שההערות האלה לא היו נשמעות, אבל הן נשמעו. אנו ננקוט באמצעים מתאימים כדי להבטיח את ביטחוני ואת ביטחון משפחתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully