וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן מזהיר מעתיד הדמוקרטיה תחת טראמפ: "משהו מסוכן קורה באמריקה"

עודכן לאחרונה: 29.9.2023 / 8:34

בדבריו התקיפים ביותר נגד יריבו הרפובליקני השנה, אמר הנשיא הדמוקרטי כי טראמפ מאמין שהוא מעל החוקה. "המפלגה הרפובליקנית מונעת על ידי קיצונים הנאמנים לו", אמר בנאום לזכרו של הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, שהיה ממתנגדיו הבודדים של הנשיא לשעבר

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לזכרו של ג'ון מקיין באריזונה, 28 בספטמבר 2023. רויטרס
"ג'ון היה פראייר?". ביידן בנאומו באירוע לזכר מקיין באריזונה, אתמול/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תקף אמש (חמישי) בחריפות את קודמו בתפקיד דונלד טראמפ, והזהיר שהוא איום לדמוקרטיה האמריקנית, לקראת דו-קרב חוזר אפשרי בין השניים.

זו הייתה הביקורת הנוקבת ביותר שהשמיע השנה הנשיא הדמוקרטי על המועמד הרפובליקני, והוא בחר לעשות זאת באירוע לזכרו של הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין מאריזונה, שצפויה להיות מדינת מפתח בבחירות ב-2024. מקיין, שהיה מועמד רפובליקני לנשיאות, טייס קרב ושבוי מלחמה בווייטנאם יצא בשנותיו האחרונות נגד טראמפ, שנהג לעלוב בו ובין היתר לזלזל בגבורת הקרב שלו.

"משהו מסוכן קורה באמריקה", אמר ביידן, שפירט את האיומים של טראמפ נגד בכירים בממשל וברשויות. הנשיא, שתומכיו של טראמפ ניסו לבלום את ניצחונו בבחירות ב-2020 כשהסתערו על הקונגרס, הזכיר כי המועמד הרפובליקני המוביל רמז בשבועות האחרונים שליו"ר המטות המשולבים מגיע למות וכי צריך להפסיק את מימון משרד המשפטים.

ביידן גם הזכיר דברים שיוחסו לטראמפ אחרי שנטש ביקור בבית קברות של חיילים אמריקנים מחוץ לפריז ב-2018. המגזין "אטלנטיק" דיווח בזמנו כי טראמפ קרא לחללים "פראיירים" ו"לוזרים", בעוד שהנשיא לשעבר הכחיש כי השמיע את ההערות הללו שגרמו לסערה גדולה.

"ג'ון היה פראייר?", שאל הנשיא על מקיין, ובהמשך גם לגבי בנו, בו, שמת כמוהו מסרטן במוח. הנשיא מאמין כי הוא חלה בך כששירת בבסיס בעיראק בסמוך לבור לשריפת פסולת.

אחרי האזכור של הפרשה בידי ביידן, הקמפיין של טראמפ פרסם ברשתות החברתיות דווח מוושינגטון אקסמינר שחלק על הדיווח של אטלנטיק לגבי דבריו על החללים האמריקנים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסינדי מקיין באירוע לזכרו של ג'ון מקיין באריזונה, 28 בספטמבר 2023. רויטרס
"היינו מתווכחים כמו שני אחים, ואז הולכים לארוחת צהריים ביחד". ביידן ואלמנתו של מקיין/רויטרס

ביידן מתח קו ניגוד חד בין אמונתו לבין אמונתו של טראמפ, שלטענתו רואה עצמו מעל החוקה האמריקנית, שביססה את מערכת האיזונים והבלמים החיונית לכל דמוקרטיה. "אני מאמין מאוד שהמאפיין שמגדיר את הדמוקרטיה שלנו הוא החוקה שלנו", אמר הנשיא. "אני מאמין בבחירות חופשיות והוגנות ובהעברת השלטון בדרכי שלום".

ביידן אמר שהוא לא חושב שכל הרפובליקנים דבקים באג'נדה של "MAGA", ראשי התיבות שבהם משתמשים טראמפ ותומכיו לסיסמתו "להחזיר את אמריקה לגדולתה". עם זאת, הנשיא הוסיף כי "אין ספק שהמפלגה הרפובליקנית של היום מונעת ומאוימת על ידי רפובליקנים קיצונים מ-MAGA".

המסר של ביידן צפוי לחזור על עצמו לעתים קרובות במרוץ, והוא נשא את נאומו התקיף ימים לפני השבתתה הצפויה של הממשלה בעקבות התנגדותם של הרפובליקנים הנאמנים לטראמפ בבית הנבחרים לתמוך בתקציב הפדרלי.

מאמציו של ביידן, הנשיא המבוגר בהיסטוריה של ארצות הברית, לזכות בכהונה נוספת נתקלים בחשש של הציבור מפני גילו המתקדם - בנובמבר הוא יחגוג 81 - ומהכלכלה. הוא הגביר לאחרונה את האזהרות שלו לגבי האיום הפוטנציאלי על הדמוקרטיה הנשקף מטראמפ, העומד בפני כמה כתבי אישום, כולל על תפקידו במתקפה הקטלנית על הקפיטול ב-6 בינואר 2021.

במהלך ביקורו באריזונה, ביידן הכריז על מימון לבניית ספריית מקיין בשיתוף עם מכון מקיין ואוניברסיטת אריזונה. "היינו מתווכחים כמו שני אחים, ואז הולכים לארוחת צהריים ביחד", אמר ביידן, שביקר באנדרטה לזכר מקיין בהאנוי בתחילת החודש.

עוד בוואלה!

הרפובליקנים שוב התעמתו ללא טראמפ, והתמקדו בהעדרותו: "אתה מפחד"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בנאום בפני עובדי תעשיית הרכב במישיגן, 27 בספטמבר 2023. רויטרס
קרא להפסקת מימון משרד המשפטים. טראמפ/רויטרס

כשנשאל על נאומו של ביידן, אמר דובר הקמפיין של טראמפ, סטיבן צ'ונג, "הדמוקרטים מהשמאל הרדיקלי, ובראשם כעת ג'ו ביידן הנוכל, הם האיום הגדול ביותר על הדמוקרטיה שעמד בפניה של ארצות הברית של אמריקה מאז ומעולם".

טראמפ, מצדו, ממשיך להתעלם מהקרבות הפנימיים במפלגתו ובחר שוב לדלג על העימות הרפובליקני שהתקיים ברביעי. העימות גלש לעתים לחילופי דברים קטנוניים בין המועמדים וכלל הערות ביזאריות מצד חלקם.

טראמפ תויג על ידי מושל פלורידה, רון דסנטיס, "נעדר בקרב", בעוד שמושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי לעג לו בתור "דונלד דאק". במקום להשתתף בעימות, טראמפ נשא נאום בדטרויט בפני עובדי תעשיית הרכב, שחלקים גדולים ממנה שובתים בדרישה לשיפור תנאים, ותקף תמיכתו של ביידן בכלי רכב חשמליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully