וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-100 אלף איש ברחו לארמניה: "האזרים ישחטו את כולם"

עודכן לאחרונה: 1.10.2023 / 13:17

האוכלוסייה הארמנית בנגורנו-קרבאך ברחה כמעט כולה מאז שבאקו החזירה את השליטה על המובלעת, מחשש לטיהור אתני של המדינה המוסלמית. באו"ם מזהירים כי הפליטים "רעבים, מותשים וזקוקים לסיוע מידי". אחד מהם סיפר: "היו לי 15 דקות לאסוף את חפציי"

פיצוץ בתחנת דלק בנגורנו-קרבאך/טוויטר

הרשויות בארמניה אמרו היום (שבת) כי 100,417 פליטים נכנסו למדינה מאז שאזרבייג'ן החזירה לעצמה את השליטה על חבל נגורנו-קרבאך בשבוע שעבר, בתום מבצע צבאי קצר ששם קץ לשלטון בדלני ארמני בן שלושה עשורים בטריטוריה השנויה במחלוקת. זאת בעוד שמדינות המערב וארגוני סיוע דוחקים באזרים לאפשר הכנסת סיוע לחבל, אך הוא ממשיך להתרוקן מתושביו במאות השנים האחרונות.

לפי סוכנות הפליטים של האו"ם, רבים מהפליטים הארמנים "רעבים, מותשים וזקוקים לסיוע מיידי". "סוכנות הפליטים של האו"ם וגופים הומניטריים אחרים מגבירים את המאמצים שלהם לתמיכה ברשויות הארמניות, אך יש צורך דחוף בעזרה בינלאומית", כתב נציב הסוכנות, פיליפה גרנדי, ברשתות החברתיות.

ארטק בגלריאן, פקיד בדלני ארמני לשעבר, סיפר כי מתוך כלל האוכלוסייה, שמנתה כ-120 אלף תושבים לפני המבצע האזרחי האחרון - "נותרו לכל היותר כמה מאות אנשים, רובם פקידים, עובדי שירותי חירום, מתנדבים וחלקם בעלי צרכים מיוחדים". ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, אמר מוקדם יותר השבוע כי בתוך כמה ימים לא יישארו ארמנים במובלעת, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית כחלק מאזרבייג'ן.

יותר מ-100 אלף פליטים חצו לארמניה בשל העימות בקווקז, 30 בספטמבר 2023. רויטרס
המובלעת הולכת ומתרוקנת. שיירה של פליטים בדרך לארמניה, היום/רויטרס

איטליה אמרה היום כי ארמניה ביקשה סיוע מהאיחוד האירופי. לשכתה של ראש הממשלה ג'ורג'יה מלוני מסרה כי ירבאן ביקשה מהאיחוד מקלטים זמניים וסיוע רפואי והוסיפה כי רומא עובדת כדי לקדם את היציבות באזור הקווקז, שבו מתחרות מעצמות שונות - בהן רוסיה וארצות הברית - על השפעה.

הארמנים זועמים על מוסקבה, שכוחותיה שהיו פרוסים בחבל היו אמורים להגן עליהם, בעוד שרוסיה מפנה אצבע מאשימה לעבר ממשלתו הפרו-מערבית של פשיניאן, שהתרחקה מהשפעתה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה.

אזרבייג'ן המוסלמית הבטיחה שתגן על זכויותיהם של התושבים הארמנים, הנוצרים ברובם, אך לאור ההיסטוריה בין העמים רובם ככולם החליטו לברוח לארמניה. בינתיים, באקו עצרה בימים האחרונים בכירים לשעבר בממשל הבדלני, שיתפרק רשמית ב-1 בינואר, בעת שניסו לחצות את הגבול לארמניה.

בסימן לכך שהמתיחות בין הצדדים נותרה בעינה חרף סופו של העימות בקרבאך, באקו טענה היום כי אחד מחייליה נהרג היום מירי צלפים של כוחות ארמניים במחוז הגבול קלבאחר. ירבאן הכחישה זאת.

עוד בוואלה!

ראש ממשלת ארמניה: בעוד כמה ימים לא יישארו ארמנים בנגורנו-קרבאך

לכתבה המלאה
פליטים מנגורנו קרבאך מגיעים לעיירה קורנידזור, ארמניה. 29 בספטמבר 2023. רויטרס
האזרים סיימו סכסוך בן שלושה עשורים בתוך יממה. פליטים מנגורנו-קרבאך בארמניה, אתמול/רויטרס

סלבה גריגוריאן, אחד מאלפי הפליטים שנמלטו השבוע לארמניה, סיפר לניו יורק טיימס שהיו לו רק 15 דקות לארוז את חפציו לפני שיצא מהמדינה לאורך הדרך המפותלת והררית המובילה מחוץ למובלעת. בדרך, לדבריו, הוא ראה את החיילים האזרים תופסים ארבעה גברים ארמנים מהשיירה שלו ומוציאים אותם משם. גריגוריאן לקח עמו רק חולצות בודדות וכמה צילומים של המשפחה, והותיר מאחוריו את ביתו הכפרי ואת כל רכושו.

סרגיי דניליאן, לוחם לשעבר בשורות הבדלנים, ברח לארמניה בשבת האחרונה, לאחר שראש הכפר קרא לכולם לברוח כי "הטורקים" - השמצה נפוצה עבור אזרבייג'נים, התאספו בקרבת מקום: "הם ישחטו ילדים, יכרתו להם את הראש", הזהיר. "החיים היו בלתי נסבלים במשך חודשים תחת המצור של אזרבייג'ן", אמר אחיו, וובה. "היה רעב. בלי סיגריות, בלי לחם, בלי כלום".

פליטה אחת נשבעה כי היא תשוב לביתה בסופו של דבר. "העולם לא צריך להאמין שאנחנו מוכנים לעזוב את ארצאך לתמיד", אמרה הפליטה, שהשתמשה בשם הארמני לרפובליקה הבדלנית ששלטה במובלעת. "נלחמנו עד הסוף, עם הדם שלנו, עם החיים שלנו, כדי להגן על ארצנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully