וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרבות בקוסובו: חמושים סרבים התבצרו במנזר, 4 נהרגו

25.9.2023 / 19:13

ראש הממשלה אמר כי כ-30 חמושים השתתפו במתקפה בצפון המדינה, שבו המיעוט הסרבי הוא רוב, ושלושה מהם נהרגו בנוסף לשוטר אחד. בפרישטינה אמרו כי התוקפים, שחלקם נמלטו מהמנזר, נתמכים בידי בלגרד, שמצדה הזהירה כי לעולם לא תכיר בעצמאותה: "אתם יכולים להרוג את כולנו"

עימותים בין חמושים סרבים למשטרת קוסובו/טלגרם

עשרות חמושים סרבים בכלי רכב משוריינים תקפו כפר בצפון קוסובו, ניהלו חילופי אש עם שוטרים והתבצרו במנזר סרבי, בהסלמה המשמעותית ביותר באזור המתוח מאז מאי. הרשויות בקוסובו ובסרביה אמרו כי ארבעה אנשים - שלושה חמושים ושוטר - נהרגו בעימותים.

משטרת קוסובו אמרה כי ההתקפה החלה ביום ראשון, כשהחמושים הציבו משאיות על גשר המוביל לכפר באניאסקה, ירו על הכוחות שהתקרבו אליהם ואז עברו למנזר סרבי אורתודוקסי סמוך. הבישופות של ראסקה-פריזרן, שבשטחה נמצא הכפר, אמרה כי כמרים וצליינים הסתגרו בתוך המנזר וכי החמושים עזבו במהלך הלילה, אם כי לא ברור לאן.

ראש ממשלת קוסובו אלבין קורטי ושר הפנים חלאל סבלצ'ה האשימו "פושעים בחסות סרביה" בביצוע המתקפה על תחנת המשטרה וההסתערות על המנזר. "יש לפחות 30 אנשים חמושים היטב. הם מקצוענים, עם רקע צבאי ומשטרה", אמר קורטי, שתיאר קודם לכן את הקבוצה כ"טרוריסטים". לדבריו, התוקפים מכותרים במנזר על ידי כוחות משטרה שקראו להם להיכנע.

נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' אמר כי ההתקפה היא מרד בקורטי, המסרב להקים איחוד של הרשויות הסרביות בצפון קוסובו. "סרביה לעולם לא תכיר בעצמאותה של קוסובו, אתם יכולים להרוג את כולנו", אמר המנהיג הלאומני, שגינה את הרג השוטר וקרא לסרבים בצפון קוסובו לנהוג באיפוק. כלי תקשורת מקומיים דיווחו כי משטרת הגבולות סגרה שני מעברים מרכזיים עם סרביה.

חמושים בסמוך למנזר בצפון קוסובו, 24 בספטמבר 2023. רויטרס
חמושים לצד כלי רכב משוריין בסמוך למנזר בצפון קוסובו, היום/רויטרס

הכנסייה גינתה את האלימות שאירעה בשטחה וקראה לכל הצדדים לחדול מהעימות בהקדם האפשרי. רעולי פנים חמושים נעו סביב החצר ונשמעו יריות ספורדיות", נמסר בהצהרת הבישופות.

לאחר תום המצור הממושך, משטרת קוסובו נכנסה למנזר ובדקה אם חלק מהחמושים הסתננו לשורות המתפללים. היא אמרה כי שלושה שוטרים נוספים נפצעו בעימותים, בנוסף לשוטר שנהרג. לפי שר הפנים, נמצאה כמות גדולה של כלי נשק כבדים, חומרי נפץ ומדים "שהיו מספיקים למאות חמושים נוספים", במה שעשוי לרמז על להכנות להתקפה גדולה.

ראש משלחת האו"ם בקוסובו, קרוליין זיאדה, הביעה צער עמוק על מותו של השוטר וגינתה את התקרית בחריפות. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, גינה את האלימות גם הוא ושוחח עם קורטי ועם ווצ'יץ. במהלך התקרית, כוחות מנאט"ו ומכוח השיטור של האיחוד האירופי נראו מסיירים לאורך הכביש המוביל לעיירה.

ארצות הברית גינתה היום את ההתקפה, והפצירה בממשלות של קוסובו וסרביה להפחית את המתיחות. "האחראים לפשע הזה חייבים לעמוד לדין באמצעות הליך חקירה שקוף", אמר שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בהצהרה שמסר.

במוסקבה, הקרמלין אמר כי הוא עוקב מקורב אחר "הפוטנציאל המסוכן" של המצב בקוסובו. רוסיה אינה מכירה בעצמאות של קוסובו, והיא תומכת באופן מסורתי בסרביה, שעמה יש לה קשרים דתיים ותרבותיים קרובים.

חיילים אמריקנים וכוחות שיטור אירופיים מחוץ ליוזביק, קוסובו, 24 בספטמבר 2023. רויטרס
השיחות בין קוסובו לסרביה הגיעו למבוי סתום. כוחות אמריקניים ואירופיים באזור התקרית, היום/רויטרס

המתיחות במחוז הסרבי לשעבר נותרה גבוהה מאז העימותים שאירעו בו בחודש מאי, כשיותר מ-90 חיילים מכוח שמירת השלום של נאט"ו וכ-50 מפגינים סרבים נפצעו בעימותים בצפון קוסובו במחאה על תוצאות הבחירות המקומיות שנערכו חודש קודם לכן. יותר מ-90% מהאוכלוסייה בקוסובו המונה כ-1.8 מיליון איש היא אלבנית אתנית, בעוד שהסרבים הם הרוב רק באזור הצפוני שלה.

הסרבים בצפון קוסובו דורשים את יישומו של הסכם בחסות האיחוד האירופי מ-2013, שקרא לאחד את הרשויות הסרביות המקומיות כך שייהנו מאוטונומיה גדולה יותר. השיחות לנורמליזציה בין סרביה לקוסובו בחסות האיחוד האירופי נקלעו למבוי סתום בשבוע שעבר, כשהגוש האשים את קורטי בכך בשל התנגדותו למהלך. פרישטינה רואה בתכנית הזו מתכון להקמת מדינה בתוך מדינה, שתחלק למעשה את המדינה לפי קווים אתניים.

הסרבים לא מכירים בהכרזת העצמאות של קוסובו ב-2008, והם רואים בבלגרד בירתם, יותר משני עשורים לאחר שההתקוממות האלבנית נגד שלטון הדיכוי הסרבי הסתיימה בסיוע נאט"ו. סרביה ממשיכה לראות בקוסובו חלק משטחה, היא מכחישה שהיא מלבה את המתיחות בשטחה של ומאשימה אותה בפגיעה בזכויות המיעוט הסרבי.

נאט"ו מחזיקה בכ-3,700 חיילים בקוסובו, חלק קטן מ-50 אלף החיילים שנשלחו לאזור ב-1999 בעת שהשליט הסרבי סלובודן מילושביץ' ניסה להכניע את ההתקוממות של לוחמי הגרילה האלבנים. צפון קוסובו נותר בדרכים רבות תחת שליטה סרבית. הממשל המקומי, עובדי הציבור, מורים, רופאים ומיזמי תשתיות גדולים ממומנים על ידי בלגרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully