וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות חיילי נאט"ו נפצעו בעימותים עם מפגינים סרבים בקוסובו

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 12:27

המתיחות באזור גברה לאחר שראשי עיר אלבנים נבחרו לכהן באזור בצפון קוסובו שבו רוב האוכלוסייה היא סרבית. זאת לאחר בחירות שהסרבים החרימו. נשיא סרביה העלה את כוננות הצבא לרמה הגבוהה ביותר

בווידאו: 25 פצועים בעימותים אלימים בין מפגינים סרבים לכוחות נאט"ו/רויטרס

יותר מ-30 חיילים של נאט"ו נפצעו אתמול (שני) במהלך עימותים עם מפגינים סרביה בצפון קוסובו. נשיא סרביה העלה את כוננות הצבא לרמה הגבוהה ביותר.

המתיחות באזור גברה לאחר שראשי עיר אלבנים נבחרו לכהן באזור בצפון קוסובו שבו רוב האוכלוסייה היא סרבית, לאחר בחירות שהסרבים החרימו - צעד שהוביל ביום שישי לגינוי אמריקני.

כוח קוסובו (Kfor), כוח שמירה על השלום של נאט"ו, גינה את האלימות. "בזמן שהתעמתו עם השוליים הפעילים ביותר בקהל, כמה חיילים איטלקים והונגרים מכוח נאט"ו היוו יעד למתקפות ונפצעו, כולל שברים וכוויות, בשל פיצוץ של מטעני נפץ", נכתב בהצהרה.

מפקד Kfor, הגנרל אנג'לו מישל ריסטוצ'יה, מתח ביקורת על המתקפות והדגיש כי נאט"ו "תמשיך למלא את המחויבות שלה באופן אובייקטיבי". נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' אמר כי 52 סרבים נפגעו, שלושה מהם באופן קשה, בעימותים. שר ההגנה ההונגרי כתב בפייסבוק כי יותר מ-20 חיילים הונגרים נפצעו גם כן, שבעה מהם באופן קשה. משרד החוץ האיטלקי מסר כי 11 חיילים איטלקים נפצעו וראש הממשלה ג'ורג'יה מלוני אמרה כי "לא נסבול מתקפות נוספות על Kfor. הכרחי למנוע פעולות חד צדדיות נוספות מצד רשויות קוסובו וכל הצדדים חייבים לקחת צעד אחורה כדי להפיג את המתיחות".

שגריר ארצות הברית ונציג האיחוד האירופי זימנו את ראשי העיר האלבנים לפגישה בפרישטינה במטרה לנסות להרגיע את השטח.

נשיאת קוסובו ויוסה עוסמני האשימה את מקבילה הסרבי בערעור היציבות. "כנופיות פליליות סרביות התקיםו את משטרת קוסובו, את חיילי נאט"ו ועיתונאים. מי שמוציא לפועל את הוראות ווצ'יץ' לגרום לחוסר יציבות בצפון קוסובו חייב לעמוד לדין", היא צייצה.

משטרת קוסובו אמרה בהצהרה כי "מפגינים מאורגנים שהשתמשו באלימות ובגז מדמיע ניסו להיכנס לאזורים סגורים ולחדור בכוח לבנייני העירייה. המשטרה נאלצה להשתמש באמצעים חוקיים כמו תרסיס פלפל כדי לעצור את המפגינים ולהשיב את השליטה".

עימותים בין סרבים לכוחות נאט"ו בקוסובו. רויטרס
עימותים בין סרבים לנאט"ו/רויטרס
עימותים בין סרבים לכוחות נאט"ו בקוסובו. רויטרס
עימותים בין סרבים לנאט"ו/רויטרס
סרבים מתעמתים עם כוחות נאט"ו בקוסובו. רויטרס
עימותים בין סרבים לנאט"ו/רויטרס
עימותים בין כוחות נאט"ו לסרבים בקוסובו. רויטרס
עימותים בין סרבים לנאט"ו/רויטרס

המפגינים הסרבים ריססו גם את האות Z על כלי רכב של נאט"ו, כאזכור של הסמל הרוסי שבו נעשה שימוש במלחמה באוקראינה.

סרבים, שמהווים רוב בצפון קוסובו לא השלימו עדיין עם הצהרת העצמאות של קוסובו מסרביה ב-2008, ועדיין רואים בבלגרד כבירה הרשמית יותר משני עשורים לאחר ההתקוממות האלבנית נגד המשטר הסרבי באזור.

אלבנים מהווים 90% מהאוכלוסייה בקוסובו, אך הסרבים דורשים יישום הסכם בתיווך האיחוד האירופי מ-2013 ליצירת עיריות אוטונומיות באזור. הסרבים סירבו לקחת חלק בבחירות המקומיות באפריל והמועמדים האלבנים ניצחו בארבע רשויות שבהן רוב האוכלוסייה היא סרבית. הסרבים רוצים שממשלת קוסובו תדיח את ראשי העיר האלבנים ותאפשר לפקידים מקומיים שמממונים על ידי בלגרד, לשוב לעבודתם.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי "הסרבים נלחמים בעבור הזכויות שלהם בצפון קוסובו. פיצוץ גדול מאיים על לבה של אירופה, היכן שנאט"ו ב-1999 התקיפה את יוגוסלביה", אמר לברוב, שהזכיר את המעורבות של נאט"ו באותה שנה בעימות שהביא לסיום המלחמה בין הכוחות הסרביים ללוחמי הגרילה האלבנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully