וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בקוסובו: צבא סרביה העלה את הכוננות לרמה הגבוהה ביותר

עודכן לאחרונה: 27.12.2022 / 15:50

בבלגרד אמרו כי אין צורך ב"פאניקה", אך תיארו את המצב בחלק הסרבי בקוסובו "מדאיג". בקוסובו, שאינה מוכרת על ידי סרביה, טוענים כי המפגינים הסרבים שהציבו מחסומים הם "כנופיות", ובכוח נאט"ו המוצב במדינה קראו לצדדים לנהוג באיפוק

תושבים סרבים מניפים דגל סרבי ענק במחאה נגד ממשלת קוסובו בסמוך לחלק הסרבי בעיר מיטרוביצה, 22 בדצמבר 2022. רויטרס
האזור על סף רתיחה. הפגנה של סרבים באזור מיטרוביצה, בשבוע שעבר/רויטרס

צבא סרביה העלה את הכוננות שלו לרמתה הגבוהה ביותר על רקע המתיחות המתמשכת מול קוסובו, שבה תושבים ממוצא אתני הציבו הבוקר (שלישי) מתרסים חדשים. משרד ההגנה בבלגרד אמר כי בשל האירועים האחרונים באזור וההערכה שקוסובו נערכת לתקוף את המפגינים הסרבים ולסלק בכוח את המחסומים, הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ הורה לצבא ולמשטרה להעלות את הכוננות שלהם לרמתה הגבוהה ביותר.

"אין סיבה לפאניקה, אבל יש סיבה לדאגה", אמר אתמול שר ההגנה של סרביה, מילוש ווצ'ביץ', לערוץ RTS. מאז 10 בדצמבר, תושבים סרבים בצפון קוסובו הציבו מחסומים בעיר מיטרוביצה ובסמוך לה, וניהלו חילופי אש עם המשטרה בעקבות מעצרו של שוטר סרבי לשעבר בחשד שתקף שוטרים במהלך מחאה קודמת.

כ-50 אלף סרבים חיים בחלק הצפוני של קוסובו, שרוב תושביה הם אלבנים, והם מסרבים להכיר בממשלה בפרישטינה או במדינה. הם רואים בבלגרד את בירתם וזוכים לתמיכת סרביה, שממנה התנתקה קוסובו כשהכריזה על עצמאות ב-2008.

כוח משקיפים של נאט"ו בסמוך להפגנה של תושבים סרבים באזור מיטרוביצה, קוסובו, 27 בדצמבר 2022. רויטרס
בכוח נאט"ו קראו לצדדים לנהוג באיפוק. משקיפים בסמוך להפגנה של התושבים הסרבים, היום/רויטרס

הממשלה בפרישטינה אמרה אתמול כי היא "לא יכולה לנהל דיאלוג עם כנופיות פשע ויש להחזיר את חופש התנועה. אסור שיהיו מחסומים בשום כביש". היא ציינה כי למשטרה המקומית יכולה וערוכה לפעול, אך היא ממתינה שכוח שמירת השלום של נאט"ו בקוסובו (KFOR) יגיב לבקשתה להסיר את המחסומים.

הכוח, שנפרס בקוסובו עם תום המלחמה ב-1999, קרא "לכל הצדדים לסייע בהבטחת הביטחון וחופש התנועה בקוסובו, ולמנוע מנרטיבים מטעים להשפיע על הדיאלוג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully