וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההאשמות בחיסול: הודו מזהירה את אזרחיה מנסיעה לקנדה

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 11:34

המשבר בין המדינות מוסיף להחריף, כשניו דלהי הפצירה באזרחיה - בעיקר סטודנטים - "לנקוט משנה זהירות" בקנדה לאור "התגברות פעילות אנטי-הודית ופשעי שנאה". קנדה, שחושדת שהודו אחראית להתנקשות במנהיג סיקי בדלני בשטחה, דחתה את אזהרת המסע: אנחנו מדינה בטוחה

בווידאו: הפגנה של סיקים בפקיסטן במחאה על רצח מנהיג בדלני בקנדה/רויטרס

הודו הפצירה היום (רביעי) באזרחיה בקנדה, במיוחד בסטודנטים, לנהוג "בזהירות מרבית". זאת, בהמשך למשבר המחריף בין המדינות סביב המחלוקת על התנקשות במנהיג בדלני סיקי בקנדה, שהובילה לגירוש הדדי של דיפלומטים.

המתח גבר שראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר ביום שני כי ארצו חוקרת "האשמות אמינות" בנוגע למעורבותם האפשרית של סוכנים הודים ברצח של הארדיפ סינג ניג'אר בקולומביה הבריטית ביוני.

"לאור ההתגברות של פעילות אנטי-הודית ופשעי שנאה ואלימות פלילית בקנדה, כל האזרחים ההודים שם, ואלו השוקלים לנסוע, מתבקשים לנקוט זהירות מרבית", נמסר בהודעת משרד החוץ של הודו, מבלי לספק ביסוס לאזהרה או פרטים על תקריות ספציפיות.

שעות ספורות לאחר מכן, השר לביטחון הציבור של קנדה, דומיניק לה-בלנק, אמר לכתבים שארצו היא מדינה בטוחה.

ממשלת הודו, בהנהגת נרנדרה מודי, דחתה על הסף את החשדות שהעלתה אוטווה. "בהתחשב בסביבה הביטחונית המתדרדרת בקנדה, מומלץ במיוחד לסטודנטים הודים לנקוט זהירות יתרה ולהישאר ערניים", הוסיף משרד החוץ ההודי בהצהרה.

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפסגת G20 בניו דלהי, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
המשבר הולך ומחריף. מודי וטרודו בפסגת G20 בניו דלהי, בתחילת החודש/רויטרס

אזהרת המסע ההודית פורסמה בהמשך לאזהרה שהוציאה אתמול קנדה לאזרחיה להימנע מנסיעה לחבל קשמיר השנוי במחלוקת, "בשל המצב הביטחוני הלא צפוי". המחוז, שעליו מסוכסכת הודו עם פקיסטן, ידע התקוממות בדלנית מאז 1989, אף שהאלימות דעכה באופן ניכר בשנים האחרונות.

"יש איום של טרור, ארגונים חמושים, תסיסה אזרחית וחטיפה", נכתב באזהרת המסע הקנדית לקשמיר.

הודו שולחת לקנדה סטודנטים בינלאומיים יותר מכל מדינה אחרת מאז 2018. בשנה שעברה, הנתון הזה עלה ב-47% לכמעט 320 אלף - כ-40% מסך הסטודנטים הזרים הלומדים בקנדה, על פי המכון הקנדי לחינוך בינלאומי.

במקביל, חברת הבידור הפרטית BookMyShow הודיעה היום על ביטול סבב הופעות בהודו של הזמרת הקנדית שובהניט סינג.

גורמים בכירים בקנדה סירבו עד כה לפרט מדוע הם מאמינים שהודו עשויה להיות אחראית לרצח של ניג'אר, אך ארצות הברית הביעה "דאגה עמוקה" מההאשמות של קנדה. שגריר ארצות הברית בהודו, אריק גרסי, אמר היום כי "האחראים חייבים לתת דין וחשבון".

"אנחנו מקווים שהחברים והשותפים הוותיקים ישתפו פעולה כדי להגיע לשורש העניין", ציטטה סוכנות הידיעות ההודית ANI את גרסיטי, שהתייחס למשבר בין שתי חברות ה-G20.

שלט לזכרו של המנהיג הסיקי הארדיפ סינג ניג'אר אחרי שנרצח בסרי, קנדה, 18 בספטמבר 2023. רויטרס
בקהילה הסיקית הפנו אצבע מאשימה להודו כבר אחרי הרצח. כרזה לזכרו של ניג'אר בסרי/רויטרס

בינתיים, מפלגת הקונגרס, המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה ההודית, התייצבה לצד הממשלה וקראה לעמוד נגד האיומים על הריבונות ההודית.

"ההגנה של טרודו על הטרוריסט המוכרז הארדיפ סינג ניג'אר היא מבישה לחלוטין ומראה עד כמה המשטר הקנדי הנוכחי חולק את מיטתו עם אוהדי חליסטאן", תקף בכיר מפלגת הקונגרס אבישק מאנו סינגווי ברשת החברתית X, טוויטר לשעבר.

חאליסטאן הוא שמה של מדינה עצמאית שאותה שואפים להקים בדלנים סיקים במדינת פונג'ב שבצפון הודו. הם הנהיגו מרד עקוב מדם בשנות ה-80 וה-90, שבמהלכו נהרגו עשרות אלפי בני אדם.

כמפלגת השלטון באותה תקופה, מפלגת הקונגרס הובילה את המאבק נגד המרד הסיקי ובסופו של דבר דיכאה אותו. עם זאת, הוא גבה את חייהם של מנהיגיה המרכזיים, בהם ראש הממשלה אינדירה גנדי, שנרצחה על ידי שומרי הראש הסיקים שלה ב-1984, ושל ראש הממשלה של פונג'ב, באנט סינג, שנהרג בפיצוץ מטען חבלה שהטמינו בדלנים סיקים ב-1995.

חברי הקהילה הסיקית של פקיסטן בהפגנה נגד ההתנקשות במנהיג הסיקי הארדיפ סינג ניג'אר בקנדה במהלך מחאה בפשוואר, פקיסטן, 20 בספטמבר 2023. רויטרס
הפגנה של סיקים נגד החיסול בקנדה בעיר פשוואר בפקיסטן, היום/רויטרס

אף שהתמיכה במרד בתוך הודו כמעט שלא קיימת, קבוצות קטנות של סיקים באוסטרליה, בריטניה, קנדה וארצות הברית תומכות בהקמת מדינה עצמאית. ומעת לעת, הן עורכות הפגנות מחוץ לשגרירויות הודו. ניו דלהי, שעדיין חוששת מכל התעוררות של המרד, לא שבעת רצון תקופה ארוכה מהפעילות הבדלנית הסיקית בקנדה, והיא דחקה באוטווה לפעול נגד גורמים "אנטי-הודים".

בקנדה חיה האוכלוסייה הגדולה ביותר של סיקים מחוץ למדינת פנג'אב בהודו: כ-770,000 איש דיווחו שהם סיקים בדתם במפקד האוכלוסין של 2021. כמה פרשנים הודים טוענים שאוטווה אינה מרסנת את המפגינים הסיקים מכיוון שיש להם השפעה פוליטית.

הודו מגבירה את המאבק ב"טרור" הסיקי

בתוך כך, הסוכנות ללוחמה בטרור בהודו - ששמה הרשמי הוא הסוכנות הלאומית לחקירות - אמרה היום כי היא תגביר את "דיכוי הטרוריסטים החאליסטנים הפועלים בהודו".

היא הכריזה על פרס כספי בסך מיליון רופי (12,045 דולר) כל אחד על מידע שיוביל למעצרם של הרווינדר סינג סנדהו ולחביר סינג סנדהו, החשודים ב"קידום פעילויות הטרור" של ה-BKI בהודו - אחת מהקבוצות הבדלניות הסיקיות המרכזיות. בנוסף לכך, הוכרז פרס כספי של 500,000 רופי כל אחד גם עבור מידע על שלושה ממקורביהם.

הסוכנות הוסיפה כי כל החמישה מואשמים בהתקפות חמושות ובגיוס כספים עבור ה-BKI, שמוגדר ארגון טרור בהודו. עוד נאמר כי הם גייסו חברים חדשים ל-BKI והקימו רשת של פעילים במדינות שונות כדי "לקדם את פעילות הטרור שלהם בחלקים שונים של הודו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully