וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרודו: ייתכן שהודו אחראית לחיסול מנהיג סיקי בדלני בשטחנו

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 9:18

ראש ממשלת קנדה אמר כי המודיעין בארצו גילה קשר של הודו לירי הקטלני בהארדיפ סינג ניג'אר מחוץ למקדש ביוני, והוסיף כי העלה את הנושא מול מודי בפסגת G20. הודו כינתה אותו בעבר "טרוריסט", אך הכחישה קשר לרצח. שתי המדינות גירשו דיפלומטים, ארה"ב: "מודאגים מאוד"

בווידאו: מודי חנך הקמת מקדש באתר רגיש שבו עמד מסגד מאות שנים/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר הערב (שני) כי ייתכן שממשלת הודו אחראית לחיסול של מנהיג סיקי בשטח המדינה. הארדיפ סינג ניג'אר, שתמך בהקמת מדינה עצמאית למיעוט הסיקי, נורה למוות מחוץ למקדש סיקי בקולומביה הבריטית ב-18 ביוני.

לפי טרודו, המודיעין הקנדי זיהה קשר מבוסס בין מותו לבין הודו. לדבריו, הוא העלה את הנושא מול ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפסגת G20 שאותה אירחה החודש ניו דלהי.

"כל מעורבות של ממשלה זרה בהריגת אזרח קנדי על אדמת קנדה היא הפרה בלתי מתקבלת על הדעת של הריבונות שלנו", אמר טרודו בבית הנבחרים. קנדה אף הודיעה על סילוקו של דיפלומט הודי, פאוון קומאר ראי, בעקבות הרצח, וניו דלהי הגיבה בצעד דומה וסילקה דיפלומט קנדי שאת שמו ותפקידו היא לא מסרה.

טרודו אמר כי קנדה העלתה את חששותיה לגבי מותו של ניג'אר בפני שירותי הביטחון והמודיעין הבכירים בהודו, כמו גם בפני נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק. "אני ממשיך לבקש בנחישות רבה שממשלת הודו תשתף פעולה עם קנדה כדי לשפוך אור על המצב", אמר ראש ממשלת קנדה. לדבריו, הירי בניג'אר הותיר את הקנדים זועמים, חלקם אף חוששים לביטחונם.

ניג'אר היה מנהיג סיקי בולט בקרב הקהילה החיה במחוז קולומביה הבריטית, ותומכיו אמרו שהוא היה יעד לאיומים בעבר בגלל הפעילות שלו. הודו כינתה אותו בעבר טרוריסט שהנהיג קבוצה בדלנית מיליטנטית השואפת להקים מדינה עצמאית ששמה חליסטאן, במחוז פונג'ב בהודו, אך תומכיו אמרו כי אלו האשמות "בלתי מבוססות".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפסגת G20 בניו דלהי, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
משבר בתוך ה-G20. מודי וטרודו בפתח הפסגה בניו דלהי, החודש/רויטרס

בתגובה לההאשמות החמורות של קנדה, אמר משרד החוץ של הודו כי מדובר בטענות "אבסורדיות" הנובעות ממניעים פוליטיים. "אנחנו משטר דמוקרטי עם מחויבות חזקה לשלטון החוק", נמסר בהודעת המשרד.

הודו כבר דחתה כל מעורבות ברצח של ניגאר קודם לכן, והלילה האשימה את קנדה במתן מקלט ל"טרוריסטים וקיצוניים חליסטאנים" המאיימים על ביטחונה של הודו. "אנחנו מפצירים בממשלת קנדה לפעול במהירות וביעילות נגד כל הגורמים האנטי-הודיים הפועלים משטחה", המשיך משרד החוץ ההודי.

טרודו ומודי קיימו בשבוע שעבר מפגש מתוח בפסגת ה-G20 בהודו. במהלכו, לפי הצהרת ממשלת הודו, מודי האשים את קנדה כי היא לא עושה מספיק כדי להפסק את "הפעילויות האנטי-הודיות של גורמים קיצוניים", בהתייחסו לתנועה הבדלנית הסיקית.

קנדה אף עצרה בשבוע שעבר את המשא ומתן על הסכם סחר חופשי עם הודו. היא לא מסרה פרטים רבים, אך הודו ציינה "התפתחויות פוליטיות מסוימות" שעמדו מאחורי ההחלטה, שצפויה להחריף את היחסים המתוחים בין שתי המדינות.

ארצות הברית, בעלת בריתן של שתי המדינות, אמרה כי היא "מודאגת מאוד" מהטענות של טרודו.

עוד בוואלה!

שטיח אדום למודי: הדמוקרטיה בהודו בנסיגה, אך ארה"ב זקוקה לה כמשקל נגד סין

לכתבה המלאה
שלט לזכרו של המנהיג הסיקי הארדיפ סינג ניג'אר אחרי שנרצח בסרי, קנדה, 18 בספטמבר 2023. רויטרס
עשרות אלפי אנשים נהרגו בהתקוממות סיקית. שלט לזכרו של ניג'אר בסרי, קנדה/רויטרס

ניג'אר בן ה-45 נורה למוות על ידי שני חמושים רעולי פנים בשעות הערב, בחניון מכוניות עמוס של המקדש בעיר סרי, כ-30 ק"מ ממזרח לוונקובר. אחרי ההצהרה המיוחדת שנשא טרודו בפרלמנט, נצפו כמה כרזות גדולות במקדש גורו נאנק סיק גורדווארה בסרי.

מונינדר סינג, דובר מטעם הקהילה הסיקית בקולומביה הבריטית, אמר ל-BBC כי יש תחושת תסכול והערכה בקהילה אחרי דבריו של טרודו. "העובדה שהמבצע הזה בוצע על אדמה זרה, בקנדה, מכאן נובע הסתכול", אמר. "ההערכה מגיעה מהעובדה שלפחות ראש הממשלה עמד והכיר בכך שיש יד זרה מאחורי הרצח הזה, וההתנקשות הזאת".

קבוצות סיקיות אחרות בקנדה, כולל ארגון הסיקים העולמי, בירך על הודעת ראש הממשלה, ואמר כי טרודו אישש את ההערכה הרווחת בקהילה. בקנדה חיים כ-1.4 עד 1.8 מיליון איש ממוצא הודי, ויש בה את הריכוז הסיקי הגדול ביותר מחוז למדינת פונג'ב בהודו.

מקרי מוות מסתוריים

ניג'אר הוא הדמות הסיקית הבולטת השלישית שמתה בנסיבות לא צפויות בחודשים האחרונים. בבריטניה, אווטאר סינג קהאנדה, שנחשב לראש כוח השחרור של חליסטאן, מת בפתאומיות ביוני. חודש קודם לכן, פארמג'יט סינג פנג'וואר, שהוגדר טרוריסט על ידי הודו, נורה למוות בלאהור, בירת מחוז פונג'ב שבפקיסטן.

המשבר ביחסים בין קנדה להודו מגיע ברקע הלחץ הגובר של ניו דלהי על שלוש המדינות שבהן יש אוכלוסיות סיקיות גדולות, בנוסף לאוסטרליה ובריטניה. היא מבהירה כי העדר טיפול ב"קיצוניות הסיקית", יהיה מכשול ליחסים טובים.

גורמים אוסטרליים אמרו כי הם יבחנו השחתות של מקדשים הינדיים על ידי פעילים סיקים בדלנים, אך לא ימנעו מאלו החיים במדינה להביע את תמיכתם במדינה עצמאית.

הודו גם מחזיקה במעצר יותר משש שנים, ללא משפט, פעיל סיקי מסקוטלנד, שמואשם בפעילות קיצוניות. עם זאת, הוא אומר שהוא עבר עינויים והוצאה ממנו הודאה בכוח. ארגון זכויות האדם Reprieve טוען כי יש לו ראיות לכך שמעצרו הגיע לאחר מידע של המודיעין הבריטי, בזמן ששהה בהודו כדי להתחתן.

השאיפות להקמת מדינה סיקית עצמאית החלו לפני עשורים רבים. עשרות אלפי אנשים נהרגו בהתקוממות סיקית בשנות ה-80 וה-90, לפני שדוכאה בידי כוחות הביטחון ההודיים. ב-1984, שומרי ראשה הסיקים של ראש הממשלה אינדירה גנדי רצחו אותה כנקמה על מבצע נגד בדלנים סיקים שהסתיים במותם של מאות אנשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully