וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתב שנחשף מעיד: האפיפיור פיוס ה-12 ידע על השמדת יהודים עוד ב-1942

עודכן לאחרונה: 17.9.2023 / 15:26

המכתב, שאותר בארכיון הוותיק, נשלח למזכירו של האפיפיור על ידי כומר גרמני, והתריע כי אלפי יהודים ופולנים הומתו בגז מדי יום במחנה ההשמדה בלז'ץ. חשיפתו חותרת תחת טענת הוותיקן לפיה האפיפיור לא ידע על זוועות הנאצים ולכן שמר על שתיקה

האפיפיור פיוס ה-12. GettyImages
האפיפיור פיוס ה-12/GettyImages

מכתב שהתגלה לאחרונה מחזק את ההערכה כי האפיפיור פיוס ה-12 ידע על השמדת היהודים באירופה - ולמרות זאת נמנע מגינוייה. המסמכים מארכיון הוותיקן פורסמו בסוף השבוע בעיתון האיטלקי קוריירה דלה סרה, ומהם עולה כי מנהיג הכנסייה הקתולית בזמן מלחמת העולם השנייה קיבל מידע מפורט מחבר מהימן במסדר ישועי בגרמניה, שסיפר כי עד 6,000 יהודים ופולנים נרצחים בגזים מדי יום בפולין הכבושה.

הוותקין טען לאורך השנים כי פיוס ה-12 שמר על שתיקה משום שלא ניתן היה לאמת את הדיווחים הדיפלומטיים על זוועות הנאצים, אך המסמכים החדשים עשויים להחריף את הוויכוח על מורשתו ועל הקמפיין להכריז עליו כקדוש.

בקרב ההיסטוריונים, יש מחלוקת לגבי מורשתו של פיוס. תומכיו התעקשו שהוא הפעיל דיפלומטיה שקטה כדי להציל חיי יהודים, בעוד שמבקריו מאשימים אותו בשתיקה כשהשואה הייתה בעיצומה.

המכתב שהתריע בפני האפיפיור פיוס ה-12 על השואה. 17 בסטפמבר 2023. רויטרס, אתר רשמי
המכתב שהתריע בפני האפיפיור פיוס ה-12 על השואה. 17 בסטפמבר 2023/אתר רשמי, רויטרס

המכתב שנחשף בעיתון האיטלקי הוא מ-14 בדצמבר 1942, והוא נשלח על ידי הכומר הישועי למזכירו של האפיפיור. המסמך ייכלל בספר שיראה אור בקרוב ועוסק בארכיונים מתקופתו של פיוס ה-12, שנפתחו לאחרונה. הספר חובר על ידי ג'ובאני קוקו, חוקר וארכיונאי בארכיון האפיפיורים של הוותיקן.

קוקו אמר לקוריירה דלה סרה שזהו מכתב משמעותי, מכיוון שהוא מייצג התכתבות מפורטת על השמדת יהודים בידי הנאצים, כולל במשריפות, ממקור אמין של הכנסייה בגרמניה. המקור, הכומר לותר קניג, היה חלק מההתנגדות הקתולית נגד היטלר שהצליחה להעביר מידע סודי לוותיקן.

המכתב של הכומר קניג נשלח למזכירו של פיוס, הכומר רוברט לייבר, שהיה בעצמו גרמני ישועי. הוא כתוב בגרמנית, פונה לליבר כ"חבר יקר", ומדווח שהנאצים הורגים עד 6,000 יהודים ופולנים מדי יום מרווה-רוסקה, עיירה שהייתה חלק מפולין לפני המלחמה וכיום חלק מאוקראינה, ומעבירים אותם למחנה ההשמדה בלז'ץ.

על פי אנדרטת בלז'ץ שנפתחה ב-2004, חצי מיליון יהודים נספו במחנה. לפי האתר הרשמי של האנדרטה, עד 3,500 יהודים מרווה-רוסקה כבר נשלחו לבלז'ץ מוקדם יותר בשנת 1942 וכי בין 7 ל-11 בדצמבר חוסל הגטו היהודי בעיירה.

"כ-3,000-5,000 בני אדם נורו במקום ו-2,000-5,000 אנשים נלקחו לבלז'ץ", נכתב באתר.

עוד בוואלה!

החלטה היסטורית של האפיפיור: הארכיונים ממלחמת העולם ה-2 ייפתחו

לכתבה המלאה
שומרים נאצים במחנה בלז'ץ בפולין. Yad Vashem Photo Archive, AP
שומרים נאצים במחנה בלז'ץ בפולין/AP, Yad Vashem Photo Archive

אף על פי שלא ניתן לדעת בבטחה שהאפיפיור ראה את המכתב, לייבר היה עוזרו הבכיר ושירת אותו כשכיהן כשגריר הוותיקן בגרמניה במהלך שנות ה-20. הרקע הזה מרמז על יחסי עבודה הדוקים בין השניים, במיוחד בנוגע לעניינים הקשורים לגרמניה.

לפי הספר "האפיפיור במלחמה", שאותו כתב האנתרופולוג דיוויד קרצר, בכיר הוותיקן מונסיניור דומניקו טרדיני אמר לשגריר הבריטי בוותיקן באמצע דצמבר שהאפיפיור לא יכול לגנות את מעשי הזוועות של הנאצים משום שהכנסייה לא הצליחה לאמת את המידע.

לפי קוקו, המכתב החדש מפריך את הטענה הזו. "החידוש והחשיבות של מסמך זה נובעים מהעובדה הזו: שבנוגע לשואה, יש כעת ודאות שפיוס ה-12 קיבל מהכנסייה הקתולית הגרמנית חדשות מדויקות ומפורטות על פשעים שבוצעו נגד יהודים", אמר חושף המכתב לקוריירה דלה סרה.

עם זאת, הוא ציין כי קוניג, הכומר מהמחתרת הקתולית, דחק בכס הקדוש לא לפרסם את המידע שהעביר מחשש לחייו ולחייהם של מקורות במחתרת שסיפקו אותו. תומכיו של פיוס ה-12 מתעקשים שנים ארוכות שלא היה ביכולתו להתבטא בחריפות נגד הנאצים מחשש לנקמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully