וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה הגדירה את קבוצת ואגנר ארגון טרור: "איום על ביטחון העולם"

15.9.2023 / 14:53

ארגון שכירי החרב הרוסי, שלוחמיו היו מעורבים במעשי זוועות באוקראינה, סוריה ואפריקה, הוצא מחוץ לחוק בממלכה. כל מי שיהיה חבר בו או יציג את סמליו מסתכן בעונש של עד 14 שנות מאסר. הקרמלין: ואגנר לא קיימת מבחינה משפטית

מנהיג קבוצת ואגנר בסרטון שצולם ימים לפני מותו: "הכול בסדר"/טלגרם

בריטניה הגדירה היום (שישי) באופן רשמי את קבוצת שכירי החרב הרוסית ואגנר בתור ארגון טרור. הממשלה בלונדון הכריזה בשבוע שעבר על המהלך, שבעקבותיו תיאסר חברות או תמיכה בקבוצה, השתתפות בכינוסים שלה ונשיאות נאומים בהם והצגה פומבית של הסמל שלה. מי שיעבור על החוק מסתכן בעד 14 שנות מאסר. בהתאם להוצאת הקבוצה מחוץ לחוק, הרשויות יוכלו להחרים את נכסיה.

בנימוק ההחלטה שהוצג מוקדם יותר החודש לפרלמנט, תיארה שרת הפנים סואלה ברוורמן תיארה את קבוצת שכירי החרב, שלאחרונה איבדה את מנהיגיה בהתרסקות מטוס ברוסיה, כ"אלימה והרסנית". לדבריה, היא פעלה כ"כלי צבאי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מעבר לים".

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שהקבוצה "לא קיימת" מבחינה משפטית. אחרי מותו של יבגני פריגוז'ין, מנהיג ואגנר שנהרג בהתרסקות מטוס בחודש שעבר, טרם נודע מה עלה בגורל קבוצת ואגנר, ששירתה במשך שנים את האינטרסים הרוסיים במוקדי סכסוך שונים בעולם.

גבר לבוש חולצה של כוח ואגנר ליד קברו של יבגני פריגוז'ין, סנט פטרסבורג, רוסיה, 30 בספטמבר 2023. רויטרס
אדם לבוש בחולצת ואגנר ליד קברו של פריגוז'ין בסנט פטרסבורג, בתחילת החודש/רויטרס

בריטניה אמרה כי הקבוצה הייתה מעורבת במעשי ביזה, עינויים ו"רציחות ברבריות" ברחבי אוקראינה, המזרח התיכון ואפריקה, ותיארה אותה בתור איום על הביטחון העולמי. "הם טרוריסטים, חד וחלק - והצו הזה מבהיר זאת בחוק הבריטי", אמרה בשבוע שעבר שרת הפנים.

דיוויד לאמי, דובר מדיניות החוץ של מפלגת הלייבור שבאופוזיציה, אמר שהמהלך הזה היה צריך לקרות "מזמן". לדבריו, הממשלה השמרנית צריכה כעת לקדם את העמדתו של פוטין לדין על תוקפנותו באוקראינה.

לוחמי ואגנר פעלו בסוריה ובכמה מדינות בצפון אפריקה ובמערבה. הקבוצה גייסה אלפי אסירים מבתי הכלא הרוסיים ושלחה אותם לאוקראינה, והם היו עיקר הכוח הלוחם במתקפה החורף האחרונה. הישגם הגדול ביותר היה כיבושה של העיר באחמוט שבמזרח אוקראינה, בתום הקרב הארוך ביותר במלחמה הנמשכת כבר יותר משנה וחצי.

ביוני, לוחמי ואגנר, בהובלת פריגוז'ין, ניהלו מרד קצר נגד הנהגת צבא רוסיה שהסתיים בתיווך בלארוס. חודשיים לאחר מכן, ב-23 באוגוסט, פריגוז'ין וסגניו הבכירים נהרגו בהתרסקות מטוס פרטי, שלפי הערכות במערב הייתה פעולת נקמה של פוטין. הקרמלין הכחיש זאת, אך לא שלל את האפשרות שהמטוס הופל במכוון, אף שעד כה לא נמסרה סיבה רשמית להתרסקות.

בריטניה הטילה סנקציות על פריגוז'ין עצמו ב-2020 ועל הקבוצה כולה במרץ אשתקד. ביולי האחרון היא השיתה עיצומים על אנשים ועסקים המקושרים לוואגנר ברפובליקה המרכז אפריקנית, מאלי וסודאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully