וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ישראל בארה"ב: הסכם בין ישראל לסעודיה הוא הזדמנות עבור הפלסטינים

עודכן לאחרונה: 14.9.2023 / 19:06

למרות התנגדותם של שרים בממשלה לכל מחווה לפלסטינים, מייק הרצוג הוא הבכיר הישראלי השני שמתבטא בימים האחרונים בעד שילובם בהסכם נורמליזציה עתידי. "הפלסטינים למדו לקח מהכישלון שלהם אחרי הסכמי אברהם", אמר השגריר. "אם נתקדם - יהיה להם קשה להתעמת עם הסעודים"

3599122/מערכת וואלה!

שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג אמר בכנס בוושינגטון אתמול (רביעי) כי הוא מקווה שהרשות הפלסטינית תבין שהסכם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה הינו הזדמנות עבור הפלסטינים.

למה זה חשוב

  • חרף התנגדותם של שרים בממשלה לכל מחווה לפלסטינים, דבריו של הרצוג הינם התייחסות חיובית שניה בשבוע האחרון מצד גורם ישראלי בכיר לגבי שילובם של הפלסטינים בהסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה.
מייק הרצוג, שגריר ישראל הבא בארצות הברית. ., אתר רשמי
"הפלסטינים למדו לקח מהכישלון שלהם אחרי הסכמי אברהם". מייק הרצוג/אתר רשמי, .

מה הם אומרים

  • הרצוג אמר בכנס של "המועצה האטלנטית" לציון שלוש שנים להסכמי אברהם כי הוא אופטימי יותר היום לגבי הסיכוי להשיג הסכם שלום בין ישראל לסעודיה מאשר היה לפני כמה חודשים.
  • "הפלסטינים למדו לקח מהכישלון שלהם אחרי הסכמי אברהם...אם נתקדם עם סעודיה יהיה קשה להם להתעמת עם הסעודים. אני מקווה שהם יבינו שיש להם כאן הזדמנות. אנחנו בהתחלה של דיון במרכיב הפלסטיני (בעסקה). יש הזדמנות. אני מקווה שהפלסטינים יסיקו מסקנות ויצטרפו", אמר הרצוג.

תמונת המצב

  • בשבוע שעבר נפגש יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לנושא המזרח התיכון, ברט מקגרק, עם יועציו הבכירים של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן בסעודיה, ודן עמם במרכיב הפלסטיני האפשרי בהסכם נורמליזציה בין סעודיה לבין ישראל.
  • בשבוע שעבר אמר היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי כי ישראל "מאוד בעד שיהיה מרכיב פלסטיני משמעותי" בהסכם עם סעודיה. הוא הוסיף עם זאת כי יהיו למרכיב כזה "מגבלות ברורות...לא נוכל לעשות שום מהלך שיש בו משום פגיעה בביטחון ישראל".
  • שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בראיון ל"מקור ראשון" שיתפרסם מחר כי שלום עם סעודיה הוא אינטרס מובהק של שלושת הצדדים ולכן אין לו קשר לנושא הפלסטיני. "מה רוצים מאיתנו, שנתקדם לכיוון של הקמת מדינה פלסטינית בהסכם של 'שלום תמורת שלום'? זה מופרך לחלוטין וזה בוודאי לא יקרה בממשלת ימין", אמר סמוטריץ'.
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס חלוקת פרסים בגביע הסעודי בריאד, 25 בפברואר 2023. רויטרס
"אם נתקדם עם סעודיה, לפלסטינים יהיה קשה להתעמת עם הסעודים". בן סלמאן/רויטרס

הצד השני

  • שגריר איחוד האמירויות בארה"ב יוסוף אל-עוטייבה אמר באותו הכנס כי בגדה המערבית מתבצע תהליך של סיפוח שאותו קשה מאוד לאנשים לראות.
  • הוא ציין כי הסכם בין איחוד האמירויות לישראל כלל התחייבות ישראלית להקפאת סיפוח לפרק זמן מסוים - שכמעט הסתיים.
  • לפי ההסכם ישראל התחייבה להימנע לסיפוח למשך ארבע שנים - פרק זמן שיסתיים עוד פחות משנה.
  • אל-עוטייבה אמר כי לאיחוד האמירויות אין יכולת להפעיל מנופי לחץ על ישראל בנושא הסיפוח מעבר לתקופה הזו ורמז כי הסכם עם סעודיה יכול להביא להארכת משך ההתחייבות הישראלית.
  • "זה התפקיד של מדינות אחרות אם הם רוצות לנקוט בגישה הזו", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully