וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערכה הבאה מצפון: זהו צבא הצללים האיראני בסוריה

עודכן לאחרונה: 16.9.2023 / 13:25

ד'ו אלפקאר גדל בארגון חיזבאללה וכבש בקסמו את מפקד כוח קודס האיראני שחוסל. הוא עומד בראשות "דיביזית חוסיין" והפך למנהיגם של אלפי לוחמים. באמ"ן מעריכים כי לא רחוק היום שהדיביזה, שמוכוונת על ידי איראן ונסראללה, תפעל מול ישראל: "הם על הכוונת"

בווידאו: תיעוד חיסול קאסם סולימאני במתקפה אווירית אמריקנית/מתוך טוויטר

מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני נחת בקיץ 2016 בדמשק ונפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד כדי לקדם פעולות נוספות של "גיס 18000" (גיס לבנון-סוריה) בפיקודו של חסן מהדווי האיראני. אלפי לוחמים בפיקוד איראני, שנלחמו משנת 2013 במעוזי המורדים ברחבי סוריה. אסד הרעיף עליו שבחים. סולימאני ניצל במהירות את חולשתו של אסד, שנאבק על שרידותו ורקם תוכנית שבקצה שלה ייחתם הסכם בין הצדדים: הגדלת הכוח הלוחם בפיקוד איראני בהגנה על המשטר ונגד המורדים ובתמורה תתאפשר התבססות איראנית במרחב הסורי באופן שיכלול: בסיסים, נמל ימי וציר הברחות. סולימאני יצר אווירה משכנעת שאסד יתקשה לסרב לה באמצעות תקציב סיוע איראני מוגדל, נפט עבור המשטר הסורי, ואמצעי לחימה מטהרן. אסד, שספק נפלה בקסמו ספק לא הייתה לו ברירה נוכח מצבה של סוריה המתפוררת, וחתם על ההסכם.

היתרונות של מפקד כוח קודס האיראני באו לידי ביטוי בשילוב הראייה הטקטית והאסטרטגית, היכולת להתחבר ללוחמים בשדה הקרב כשקליעים שורקים מעל ראשיהם ופגזים נופלים לידם, לשיחות עומק עם מפקדים בכירים, מדינאים, ואף עם נשיאי מדינות. הוא אהב לראות את הבעיות בשטח ולייצר פתרון. כדובר השפה הערבית, הוא ידע לחבר בין ארגונים, קבוצות ואינטרסים במרחבים השונים. באותם ימים, אחרי מנוחה ממושכת וסדרת פגישות בדמשק, הגיעה השיירה המאובטחת של סולימאני לאזורי הלחימה בעיר חלב. עד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, חאלב הייתה העיר הגדולה ביותר בסוריה שמנתה מיליוני אזרחים אך מאות אלפים ברחו ממנה עם תחילת הקרבות.

תוך כדי סיורי השטח הבחין סולימאני במפקד כוחות של חיזבאללה שכינויו ד'ו אלפקאר חינאוי (42), שמנו אז מאות לוחמים. סולימאני התרשם ממנו ויש מי שיאמר בקהילת המודיעין הישראלית הוא ראה בו את עצמו. מהר מאוד שלף סולימאני את ההצעה עבור ד'ו אלפקאר: לעמוד בראש דיביזיה איראנית חדשה על שם "אימאם חוסיין" (בן עלי - מייסד השיעה).

ד׳ו אלפקאר, קסלתרון מפקד הדיוויזיות האיראניות בסוריה. איראן אינטרנשיונל, אתר רשמי
קלסתרון של מפקד הדיביזיה ד'ו אלפקאר/אתר רשמי, איראן אינטרנשיונל

ד'ו אלפקאר, יליד לבנון ובן הכפר השיעי ח'נאוויה בדרום לבנון, התגייס בראשית שנות האלפיים כפעיל הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עבר הכשרה בתחום ההנדסה והחבלה, ומהר מאוד טיפס בסולם התפקידים והדרגות כי הוכיח מנהיגות ויצירתיות. אחרי מלחמת לבנון השנייה הוא מונה לפקד על כוחות ההנדסה ביחידת "עזיז", שאחראית על מרחב גיאוגרפי בצפון לבנון ודרגתו הייתה מקבילה לאלוף משנה ועם תחילת מלחמת האזרחים נשלח לסייע למשטר אסד על אדמת סוריה במלחמה עקובה מדם.

סרן י' (24), ראש חוליה במדור ציר הרשע (איראן, סוריה וחיזבאללה) בחטיבת המחקר של אגף המודיעין בצה"ל, עסק עם יחידתו בשנה האחרונה בעיקר בהתמקדות במעקב וניתוח של "דיביזיית חוסיין" בפיקודו של ד'ו אלפקאר. "בשנת 2016 אנחנו רואים את קפיצת המדרגה הראשונה כשהם מקימים את הדיביזיה", הוא מתאר בריאיון לוואלה!. "סולימאני היה מפקד מאוד מאוד טקטי. לא סתם קראו לו ראש התמנון כי כוח קודס יצר לעצמו הרבה זרועות להמון מדינות וסולימאני היה ראש התמנון. הוא חשב כל הזמן איך לייצא את המהפכה האיראנית מחוץ לאיראן".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אינפו דיוויזיה איראנית בסוריה. דובר צה"ל, רויטרס, תמונות גולשים, מערכת וואלה!
אינפו דיוויזיה איראנית בסוריה/מערכת וואלה!, דובר צה"ל, רויטרס, תמונות גולשים
עצרת לציון שנה לחיסול של קאסם סולימאני בצנעא, תימן, 2 בינואר 2021. רויטרס
עצרת לזכרו של קאסם סולימאני שחוסל בשנת 2021/רויטרס

בשנת 2021 חיסלה ארה"ב את סולימאני בעיראק, אך רעיון הדיביזיה בסוריה לא גווע אלא התעצם תחת פיקודו של ד'ו אלפקאר, באישור נסראללה ובמימון מלא של איראן. הבחירה של סולימאני בד'ו אלפקאר הכריזמטי הצדיקה את עצמה. רס"ן ע' (31), ראש מדור המערכה מול האיראנים בסוריה בחטיבת ההפעלה באמ"ן, עסוק מסביב לשעון בפעילות האיראנית בסוריה. "הסגן המבצעי של ראש אמ"ן הוא ראש חטיבת ההפעלה, תא"ל ג', ואנחנו המטה המבצעי שלו. יש לנו כמה תכליות. להוציא אל הפועל את המערכות השונות כולל זו בסוריה נגד האיראנים, להיות אחראים על חלוקת האיסוף ולנהל משאבים. המערכה נגד האיראנים בסוריה כמו דיביזיית חוסיין מתחילה בשנת 2017 והיא מהווה חלק בתוך המב"מ (מערכה שבין המלחמות)".

התעצמות דיביזיית חוסיין העלתה את השאלה מי באמת שולט בה: האם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בגלל העובדה שהמפקד הבכיר מושאל מחיזבאללה? נשיא סוריה בשאר אסד באמצעות הרמטכ"ל הסורי עימאד עבד אל קארים כי הפעילות בשטחו או האיראנים באמצעות חסן מהדווי כי המימון והאמל"ח מגיעים מטהרן?

סולימאני שלט בכל צעד של הדיביזיה עד לחיסול שלו בשנת 2021, אך מאז המציאות השתנתה. מעמדו של ד'ו אלפקאר עלה והוא החל לפתח מידה של עצמאות. כוחו של נסראללה עלה, גם ביטחונו האישי לקבל החלטות אמיצות, בעיקר כי הפך להיות היועץ הבכיר של האיראנים לענייני האזור, וגם אסד שמצבו המדיני והביטחוני השתפר פלאים, כבר יכול להיות מעורב יותר וקשוב בכל מה שקשור להתבססות כוחות זרים בסוריה. דבר אחד בטוח: חיסול סולימאני הותיר נעליים גדולות. מחליפו איסמעיל קהאני, מפקד כוח קודס האיראני, לא משתווה אל הכריזמה וההשפעה שלו ולתוך החלל נכנסים כלל השחקנים שהוזכרו קודם לכן, והתהליך עדיין מתעצב ובהתאם לכך לא ברור מי שולט היום בדיביזיה ואחראי על המשימות ודרכי הפעולה שלה.

רס"ן ע' נזהר לא לתת תשובה ברורה בסוגיה הרגישה, אך הבהיר: "בסוף, ד'ו אלפאקר הוא לבנוני. ברגע שהוא יסיים תפקיד הוא חוזר ללבנון. גם כשהוא מדיח מפקד, הוא יביא חדש מחיזבאללה בלבנון. לכן, הוא חייב לשמור על אמון מלא עם נסראללה", מסביר הקצין מאמ"ן. "יש אחרים שטוענים כי בעל המאה הוא בעל הדעה וכל עוד האיראנים מממנים את הדיביזה, יש להם השפעה גדולה על מה היא תעשה ומתי".

חמינאי לצד נסראללה. ללא קרדיט, אתר רשמי
נסראללה לצד חמינאי וקאסם סולימאני/אתר רשמי, ללא קרדיט

גיוס מאפריקה

כיום מונה דיביזית חוסיין 6,000 פעילים מלאומים שונים, רובם שיעים, מניגריה, מאלי, ניז'ר, לבנון ואפגניסטן שגויסו, אומנו והוכשרו למלחמת דת בתמורה למשכורת של מאות דולרים מדי חודש ואמצעי לחימה חדשים ומתקדמים. הם מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: כוח לוחם נייד לקרבות אש על גבי טנדרים המונה 5,000 לוחמים. מעת לעת הם יוצאים לחופשה במדינות המוצא שלהם וחוזרים לסוריה להילחם בעיקר בתדמור, בשטחים בין חלב לחומס, אבו כאמל ומשולש טאנף ובגבול הטורקי. הם אלו שמנהלים את הירי מנגד וקרבות פנים מול פנים עם ארגוני הג'יהאד העולמי וכיסי ההתנגדות המקומיים למשטר אסד שנותרו בערים השונות.

הכוח השני שמהווה את מוקד תשומת הלב של אמ"ן כולל 1,000 לבנונים שמפעילים את האמל"ח האסטרטגי: כלי טיס לא מאוישים, טילי קרקע-קרקע וטילי קרקע-אוויר תוצרת איראן. "מדובר בכאלף לוחמים מאוד מאוד מיומנים, שמפעילים מערכות ניידות שהשילוב ביניהן הופך את דיביזית חוסיין לסמי-צבא", אמר סרן ר' והוסיף: "ד'ו אלפקאר אוהב לעשות מתח. הוא מפקד נערץ. דואג לחיילים שלו ולמשכורות בזמן, מנצל את מעמדו והולך לאן שהוא רוצה להשיג את מה שהוא רוצה. כך הוא קידם עסקאות עם תעשיות באיראן ושכנע מפקדים בכירים באיראן וצמרת כוח קודס להגדיל לדיביזיה תקציב ולתת לה מערכות נשק מתקדמות".

סרן ר' - ראש חוליית ציר, רס"ן ע' - רמ"ד המערכה מול האיראנים בסוריה. דובר צה"ל
סרן ר' ורס"ן ע' מאמ"ן/דובר צה"ל

לדבריו של רס"ן ע', ד'ו אלפקאר הפך להיות הכתובת למשימות הכי מורכבות בסוריה. הוא יודע מתי להיות אגרסיבי ומתי להפעיל רגש. עם זאת, עולה השאלה מדוע המודיעין הישראלי פספס אותו, איך לא "הורידו" אותו מוקדם יותר והאם הוא נמצא על הרדאר הישראלי. "הוא יכול לחשוב שהוא מתחת לרדאר - אבל הוא לא", מבהיר רס"ן ע'. "צריך גם להגיד בשם הפרופורציה והאיומים, הוא סוג של בעיה מקומית בסוריה. הוא לא מייצר את כלי הטיס הלא מאוישים אלא רק מפעיל אותם. הבית שלו עדיין בחנאוויה וכל המשפחה שלו שם. יש לו גם נכסים בסוריה ולוגיסטית הוא מבוסס שם. בסוף, ד'ו אלפקאר עושה את העבודות השחורות".

סרן ר' מצטרף לשיחה: "הוא חי ממקורות חוץ, אבל הוא יודע לייצר את הדבק. הוא גייס נציגים שמגיעים למדינות השונות ומראיינים את הפעילים. באפריקה זה בעיקר בקהילות שיעיות קטנות. 5,000 פעילים נלחמים עם קסדה, שכפ"צ, רובה ומקבלים פקודות בקשר, אבל כרגע - הם לא יילחמו עם ישראל".

בשנה האחרונה החלה הדיביזיה לרכז תשתיות ומפקדות בדמשק ומסביב לה. כך, למעשה, גם מחלק ד'ו אלפקאר את זמנו בין החזית למפקדה בדמשק והשיחות עם בכירי המשטר הסורי והפיקוד האיראני. לדבריו של רס"ן ע', ד'ו אלפקאר מקבל פקודות מדי יום. "יש להם מטרות ברורות מאוד, כולל נגד אמריקנים וצרפתים, אך הם גם מאוד גמישים ויודעים לפעול שעות בודדות מרגע קבלת הפקודה", הוא מסביר.

פגישת נשיא איראן אבראהים ראיסי עם נשיא סוריה בשאר אסד, דמשק, 3 במאי 2023. רויטרס
פגישת ציר הרשע. נשיא סוריה אסד עם נשיא איראן ראיסי/רויטרס

עד כה הדיביזיה פעלה בכמה הזדמנויות נגד ישראל. בינואר 2019 ביצעו לוחמיה ירי טילי קרקע-קרקע לעבר ישראל. בתגובה תקף צה"ל יעדים מגוונים בשטח הסורי. חמישה חודשים מאוחר יותר הובילו לוחמי הדיביזה ירי רקטי לישראל ובתגובה הותקף שדה התעופה T4, ששימש את איראן להעברות אמל"ח. באוגוסט באותה שנה סיכלה ישראל ניסיון שיגור של ארבעה כלי טיס מאוישים מרחוק (כטמ"מים) נושאי נפץ לעבר ישראל במרחב עקרבא טרם שיגור. אירוע נוסף התרחש באוקטובר 2021, אז שיגרו לוחמי הדיביזה כטמ"מים נושאי חומר נפץ לעבר בסיס אמריקני במרחב אל תנף. לאחר האירוע, מפקד גיס סוריה בכוח קודס דאז ג'ראר ע'פארי, שהוביל את המתקפה, הועבר מתפקידו. האירוע האחרון הידוע התרחש רק לפני חצי שנה, אז שוגרו רקטות מסוג אוראגן לעבר בסיס קוניקור האמריקני במרחב דיר א-זור בסוריה כחלק מחילופי המהלומות בין כוח קודס לאמריקנים.

לדברי הגורמים באמ"ן, הפעלת הכוח של 1,000 מומחי הנשק האסטרטגי של דיביזית חוסיין נעשית בכובד ראש כדי לא לחשוף אותה לעיני המודיעין הישראלי, ובהתאם משקיעים הפעילים את מרביתם זמנם באחסון, תחזוקה והסתרה של כלל המערכות הניידות. "אני חושב שהם לא היו נכנסים לסוריה אם היו יודעים כמה אמ"ן מושקע שם. מתישהו הם יפסיקו להתעסק בלחימה הפנימית בסוריה ויסיטו אש נגדנו", מזהיר רס"ן ע'. סרן ר' מוסיף: "אני חושב שהם מתכננים מערכה רב זירתית ולכן הם יישארו בסוריה. אני מעריך שאסד ישמח שיהיה לו כוח שפועל מסוריה. במלחמה הרב-זירתית הבאה, אסד מבין שהארמון שלו ייפגע. הוא מבין את זה ומוכן לשלם מחיר", אומר ר' ועל כך מגיב ע': "אסד עושה טעות חמורה".

סרן ר' סיכם את התרחיש העתידי האפשרי. "בצבא הסורי יודעים שלדיביזיה יש אמל"ח. הם שמים את האמצעים בשכונות מגורים ומגרשי כדורגל. יש טילי קרקע-קרקע וכלי טיס בלתי מאוישים מוכנים לשימוש מול ישראל ומול כוחות הקואליציה. הם על הכוונת של מדינת ישראל. לא כדאי להם אפילו להתחיל לאסוף מודיעין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully