וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית הרצליה הסבה שטחים מבתי ספר להקמת בתי כנסת - וחזרה בה עקב לחץ ציבורי

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 16:01

להורים בעיר נודע כי מקלט בבית ספר יופקע לטובת הקמת בית כנסת. ההורים זעמו, והעירייה בחרה להימנע מסערה. במקרה נוסף הופקע שטח מחצר בבית ספר אחר בעיר. הדחפורים התחילו לעבוד, עד שקיבלו הוראה לעצור. חברת המועצה דנה אורן-ינאי: "לא על חשבון התלמידים"

בית כנסת הרשב"י, זכרון יעקב/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: גלעד מן מנהיים

עיריית הרצליה הסבה שטחים מבתי ספר עבור הקמת בתי כנסת, וחזרה בה בעקבות לחץ ציבורי. בשני מקרים שונים, בהפרש של שבועיים, העירייה עצרה עבודות שכבר היו בעיצומן. הסיבה: התקוממות הורים וחברי מועצה ופניות תקשורת.

עיריית הרצליה הסבה שטחים מבתי ספר עבור הקמת בתי כנסת, וחזרה בה בעקבות לחץ ציבורי. בתמונה: השטח בבית הספר נבון בהרצליה. תמי שלף, אתר רשמי
עיריית הרצליה הסבה שטחים מבתי ספר עבור הקמת בתי כנסת, וחזרה בה בעקבות לחץ ציבורי. בתמונה: השטח בבית הספר נבון בהרצליה/אתר רשמי, תמי שלף

מה קרה שם?

  • בחודש שעבר נודע להורי חטיבת ביניים "הנגיד" בעיר כי העירייה מתכוונת להפקיע מקלט בבית ספר לטובת הקמת בית כנסת שיפעל בסופי שבוע. עד אז, המקלט שימש לפעילויות חינוכיות, ובין השאר היה חדר האומנות של כיתת החינוך המיוחד. משמעות ההחלטה הייתה שיהפוך לא שמיש עבור התלמידים גם במהלך ימי הלימודים.
  • ההורים זעמו. לדבריהם, לפני כשנה וחצי הולאמה הקפיטריה בבית הספר בטענה להיעדר מקום עבור עמדות מורים. ובכלל, עדיף היה להפוך את הכיתות הצפופות למעט מרווחות יותר. בעירייה טענו מנגד כי בית הכנסת שכן קודם לכן במוסד חינוכי אחר, שנהרס לטובת שיפוצים ונוצר צורך למצוא לו מקום חלופי.
  • בפתח השנה ההחלטה מומשה. ארון קודש מאולתר, טליתות וספרי תהלים תפסו את מקומם של כני הציור והמכחולים. לא חלף זמן רב עד שההורים החלו לגלגל את הסיפור דרך חברי מועצה אל התקשורת, והעירייה בחרה להימנע מסערה והפגנות. כעת מחפשים למתפללים בית חדש.
  • כעבור פחות מחודש, קמה צעקה דומה בבית הספר היסודי נבון. שטח מהחצר ששימשה את התלמידים ובו גן שעשועים הופקע לטובת בית כנסת שיוקם כחלק מקמפוס מבנים ציבוריים חדש. הדחפורים הגיעו והספיקו להפוך את המקום לשטח חול, עד שקיבלו את ההוראה לעצור, לאחר פניית וואלה!.
sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
דנה אורן-ינאי. תמי שלף, אתר רשמי
"לא על חשבון התלמידים". חברת המועצה דנה אורן-ינאי/אתר רשמי, תמי שלף

מה הם אומרים?

  • הנהגת ההורים בחטיבת הנגיד האשימה במכתב שהוציאה כי "ידוע לנו על חיכוכים רבים בעקבות הכנסת בתי כנסת קבועים למוסדות חינוך, בין היתר בעקבות דרישות להרחבת השימוש במתקן לשעות שלפני הלימודים או אחריהם. היעלה על הדעת שבמצב צפיפות מוסדות החינוך הממלכתיים בעיר תבחר כל קבוצת מתפללים להפקיע מרחבי לימוד משימושם של ילדי בית ספר לטובת קיום תפילה - רק כי שלל מוסדות התפילה שבסביבתם אינם נאים בעיניהם?הורי הנהגת החטיבה דנו בנושא, והובעה התנגדות גורפת להפקעת שטח בית ספרי, שתפגע ברמת החינוך הניתנת בבית הספר וברווחת הילדים והצוות".
  • בבית ספר נבון ההורים לא הסתפקו בהודעת העירייה. "כשפנינו לעירייה ציפתה לנו הפתעה: גורמים מקצועיים שאמורים לשרת את הציבור ולפעול בשקיפות סירבו לספק כל מידע לגבי התוכניות. בית ספר שהוא כבר בן שש וטרם בנו בו אולם ספורט, בשכונה חילונית לחלוטין שאין בה ספרייה, מתנ"ס, חלל לאירועים, ג'ימבורי, או חטיבה, באזור שכבר יש בו בתי כנסת, כולל בשכונה, ובכל זאת הפרויקט אותו החליטה עיריית הרצליה לתעדף לפני הכול ועל חשבון שטחי חינוך הוא בית כנסת. כשכל התהליך נעשה בחוסר שקיפות משווע ולא משקף את צרכי רוב התושבים בשכונה, נצטרך לקבל יותר מהודעה כדי לראות שהפעם יילקחו בחשבון צרכי הקהילה".
  • לטענת העירייה, רוב השטח שעליו תוכנן בית הכנסת היה מחוץ לגדר המוסד החינוכי ורק מטרים ספורים היו בתוכו. עם זאת, מההיתר שניתן לבניית בית הספר עולה שהשטח הוקצה לשימוש התלמידים.
  • חברת המועצה דנה אורן-ינאי, שהשתתפה במאבק, אמרה כי "העירייה טוענת שבמרחב חסרים בתי כנסת. אין בעיה, תסמנו שטח ותעבירו לקהילה להתנגדויות. למה בתוך שטח בית ספר? לא על חשבון התלמידים. עושים את זה עכשיו בגלל פוליטיקה. זו לא פעם ראשונה בקדנציה הזאת של ראש העיר שאנחנו עדים להעלמת עין מהשתלטות על מבנים ציבוריים והפיכתם לבתי כנסת וכוללים. בונים תשתיות כדי שקהילה חרדית או דתית-לאומית תוכל להגר לשכונות מסוימות ולשנות את מרקם האוכלוסייה, במקום לטפל בצרכי הקהילה הקיימת". להערכתה, ההחלטות שנלקחו ובוטלו גבו יותר ממאה אלף שקלים מקופת העירייה.
  • מעיריית הרצליה נמסר כי "הקמת המבנה תוכננה ואושרה כבר לפני מספר שנים, כחלק מקמפוס של מבנים קהילתיים בשטח גדול מאוד (מעל 10 דונמים) שכולל גם את מבנה וחצרות בית הספר. עם זאת, ולאור השיח שהתעורר, ברגע שהובא לידיעת ראש העירייה ששטח קטן מבית הספר אמור להיגרע לצורך המיזם, החליט ראש העירייה משה פדלון שאף מילימטר משטח ביה"ס לא ייגרע וכי המיזם מבוטל. העירייה תקיים דיאלוג עם התושבים ושיתוף ציבור עם הקהילה על מנת לדייק את הצרכים והרצונות ולהגיע יחד להבנות משותפות. הנהלת העירייה מכירה את הצרכים של הציבור המסורתי המתגורר בסביבה ותפתור את מצוקתם, לשביעות רצון כולם. יודגש כי לא בוצע או יבוצע כל מהלך בטרם ישמעו מגוון הדעות ושקלול כלל צרכי הקהילה".

מאחורי הקלעים

  • בחודשים האחרונים המאבק בין החילוניות לדת צף אל פני השטח ביתר שאת. מה שהיה בגדר מאבק תת-קרקעי הפך למוקד מחאות המוני ואחד מנושאי הדגל של המאבק נגד הממשלה. ניתן היה לראות זאת בצעדות לבני ברק, חסימת הרכבת הקלה במחאה על אי-הפעלתה בשבת, סערת ההדרה באוטובוסים ופעולות נוספות לדריסת רגל חילונית, מול הממשלה שרבים מחבריה על הציר שבין מתנחלים לחרדים ומתגמלים, כצפוי, את הציבור שבחר בהם, בין השאר דרך הקצאת תקציבים גדולים לחינוך החרדי והוזלה סלקטיבית שת מחירי התחבורה הציבורית.
  • לקראת הבחירות המקומיות הדת הפכה לשיח מרכזי ברשויות. בעיקר מהצד החילוני, התושבים מבקשים לראות מראשי הערים מעשים שיבהירו את עמדתם. התסיסה גורמת לפעולות שבעבר לא הרימו גבות להפוך סמל למאבק נגד ההדתה. בהתאם, ברשויות שצביונן חילוני המועמדים קשובים לרחשים ומצטרפים, מובילים לעתים, את הקרבות על המרחב הציבורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully