וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סמל לדיכוי": פסלו של מייסד המשטרה החשאית הסובייטית חזר למוסקבה

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 18:18

דמותו של "פליקס הברזל" דזרז'ינסקי, שהוביל את הטרור האדום אחרי המהפכה ב-1917, שבה לבירת רוסיה שממנה סולקה עם קריסת ברית המועצות. "היה סטנדרט ליושר, מסירות ונאמנות", שיבח אותו ראש שירות הביון של פוטין, בעוד שמתנגדי משטר רואים בו אדם אכזר וחסר רחמים

בוידאו: פוטין: "נגן על עמנו ועל המדינה שלנו מכל איום, לרבות בגידה מבפנים"/רויטרס

פסל ברונזה של "פליקס הברזל" דזרז'ינסקי, מייסדה האכזרי של המשטרה החשאית הסובייטית ואדריכל הטרור האדום שלאחר מהפכת 1917, נחשף אתמול (שני) במטה סוכנות הביון של רוסיה. דזרז'ינסקי, אציל פולני שהפך למהפכן וסייע להניח את היסודות למערכת הדיכוי שהנהיג יוזף סטלין, הוקע על ידי מתנגדי משטר אך נחשב לגיבור בעיני שירותי הריגול השולטים ברוסיה של ולדימיר פוטין.

לאחר נפילת חומת ברלין ב-1989 הופל פסלו של דזרז'ינסקי לקול תשואות ההמון במולדתו פולין. שנתיים לאחר מכן, כשברית המועצות עצמה התפרקה ב-1991, הופלה אנדרטה לזכרו מחוץ למטה הקג"ב בכיכר לוביאנקה במוסקבה, לצהלת רבים.

אך כעת, פליקס עשה קאמבק בקרב שירותי הריגול של רוסיה. ראש שירות ביון החוץ של רוסיה (סו"ר), סרגיי נרישקין, ציין את חניכת הפסל מחוץ למטה השירות ביאסנבו שבדרום מוסקבה. הסו"ר הוא הגלגול המודרני של המינהל הראשי הראשון של הקג"ב, שהיה שירות הביון הזר של ברית המועצות עד קריסתה. תחת שלטונו של פוטין, דמויות רבות מהתקופה הסובייטית זכו לעדנה מחודשת.

"עמיתים, הפסל שמולו אנו עומדים הוא העתק מצומצם במקצת של האנדרטה המפורסמת לדזרז'ינסקי שהוצבה בכיכר לוביאנקה במוסקבה בשנת 1958", אמר נרישקין ביום השנה ליום הולדתו של דזרז'ינסקי. "דבריו שלפיהם רק אדם עם ראש קר, לב חם וידיים נקיות יכול להיות איש ביטחון הפכו לקו מנחה מוסרי משמעותי עבור דורות של עובדי שירותי הביטחון של ארצנו".

ראש שירות ביון החוץ סרגיי נרישקין חונך את פסלו של פליקס דזרז'ינסקי מחוץ למטה הסוכנות במוסקבה, רוסיה, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
"קו מנחה מוסרי". נרישקין לרגל הפסל החדש במוסקבה, אתמול/רויטרס

פסלו של דזרז'ינסקי התנשא מעל נרישקין בן ה-68, שלצדו עמדו כמה אנשים אחרים, שזהותם של רבים מהם לא ידועה. הפסל דומה מאוד לזה המקורי שניצב בעבר בכיכר לוביאנקה. בשניהם, דזרז'ינסקי עומד לבוש מעיל ארוך, כשהוא מביט קדימה עם יד אחת בכיס.

עבור חלק מהרוסים, חזרתו של דזרז'ינסקי למעמד ציבורי כזה היא סימן לדיכוי השורר בעיניהם ברוסיה כיום בעיצומה של המלחמה באוקראינה, ועד כמה המדינה נטשה את נטייתה מערבה לאחר קריסת ברית המועצות.

"דזרז'ינסקי הוא סמל לדיכוי והפקרות", אמר ניקטיה פטרוב, היסטוריון בארגון זכויות האדם "זיכרון" שהיה מזוכי פרס נובל לשלום ב-2022, שנה אחרי שהוצא מחוץ לחוק ופורק על ידי משטר פוטין. לדבריו, הוא "עמד בראש סוכנות הענישה הסובייטית הראשונה, שלא הונחתה בידי החוק אלא על ידי רצון פוליטי ותפיסת עולם שחילקה אנשים לשימושיים ומזיקים".

עוד בוואלה!

להתראות לנין: אוקראינה נפרדת מהסמלים הסובייטים

לכתבה המלאה
מייסד המשטרה החשאית של ברית המועצות פליקס דזרז'ינסקי. GettyImages
אדריכל הטרור האדום. דזרז'ינסקי/GettyImages

בתור אחד מאנשיו הנאמנים ביותר של ולדימיר לנין, דזרז'ינסקי סייע בהקמת הממשלה המהפכנית כשהפעיל טקטיקות לניניסטיות אכזריות: רדיפה ברוטלית של אויבים - או כל מי שנחשד בתור אויב. בתור ראש המשטרה החשאית של לנין ולאחר מכן של סטלין מ-1917 ועד מותו ב-1926, דזרז'ינסקי הוביל קפמיין של איומים, מעצרים, אלימות והוצאות להורג שבהמשך נודע בתור "הטרור האדום".

הוא הקים את הוועדה המיוחדת הכלל-רוסית, שנודעה בשם צ'קה והנהיגה גל של הוצאות להורג במהלך מלחמת האזרחים לפני שאורגנה מחדש בתור המנהל הפוליטי הממלכתי (ג.פ.או.) ולאחר מכן כאו.ג.פ.או. משם צמחה הנקו"ד, שביצעה את מעשי הדיכוי האכזריים ביותר של סטלין. בהמשך, החליף אותה הקג"ב, שבה שירת בעבר פוטין. שירותי הביטחון הפדרליים של רוסיה המודרנית, פס"ב, מציינים את תחילתם בימיו של דזרז'ינסקי.

השפעתו של מי שכונה "הצ'קיסט מספר 1" ברוסיה המודרנית עדיין מורגשת עד שחלק מהסוכנים מכנים את עצמם צ'קיסטים - על שם המשטרה החשאית שהקים.

"דמותו של יו"ר הוועדה המיוחדת הכל-רוסית הפכה לאחד הסמלים של זמנה, סטנדרט ליושר, מסירות ונאמנות לתפקיד", אמר נרישקין. "הוא נשאר נאמן לאידיאלים שלו עד הסוף - האידיאלים של הטוב והצדק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully