וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל החשש המשותף מסין, ארה"ב ווייטנאם שדרגו את היחסים ל"שלב היסטורי"

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 12:24

ביידן נפגש עם ההנהגה הקומוניסטית בהאנוי, וחתם על שורת הסכמים עמה, כחצי מאה אחרי תום מלחמת וייטנאם. האנוי מצויה במתיחות מול בייג'ינג בים סין הדרומי, אך שואפת לשמור על יחסים קרובים עם כל המעצמות - ואף שוקלת עסקת נשק גדולה עם רוסיה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לצד ראש ממשלת וייטנאם בהאנוי, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לצד ראש ממשלת וייטנאם בהאנוי, 11 בספטמבר 2023/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם על שורת הסכמים עם וייטנאם במהלך ביקורו במדינה, ששדרגה את יחסיה עם ושינגטון למעמד הדיפלומטי הגבוה ביותר, לצד סין ורוסיה.

ארצות הברית קידמה בחודשים האחרונים את שדרוג היחסים עם מדינת האויבת לשעבר, מכיוון שהיא רואה בה נדבך מרכזי באסטרטגיה שלה לשמירה על שרשראות האספקה הגלובליות לאור החשש הגובר מבייג'ינג. וייטנאם, מצדה, מנסה לנווט בין היחסים המתוחים של וושינגטון ובייג'ינג, ומחפשת דריסת רגל משלה במרוץ הבינלאומי להפיכתה למרכז ייצור בעלות נמוכה.

ביידן הגיע להאנוי הבירה ביום ראשון, בתום פסגת G20 בהודו, כחצי מאה לאחר סיומה של מלחמת וייטנאם שהייתה אחד הסכסוכים הגדולים ביותר בתקופת המלחמה הקרה. נשיא ארצות הברית התקבל בטקס שאורגן על ידי המפלגה הקומוניסטית השלטת, שכלל ילדי בית ספר שנופפו בדגלי ארצות הברית ומשמר כבוד של חיילים שנשאו רובים עם כידונים.

נשיא ארצות הברית, שחתם על הסכמים בתחום המוליכים למחצה והמינרלים, ציין את הצעדים שנעשו לפני שיפור היחסים בין המדינות, שלדבריו נכנסו ל"שלב חדש". "אנחנו יכולים לראות קשת של 50 שנה של התקדמות בין האומות שלנו, מעימות לנורמליזציה, למעמד חדש וגבוה זה", אמר ביידן על שדרוג היחסים עם המדינה הקומוניסטית.

טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהאנוי, וייטנאם, 10 בספטמבר 2023. רויטרס
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהאנוי, וייטנאם, 10 בספטמבר 2023/רויטרס

ביידן אמר לכתבים לאחר ביקורו בהאנוי כי השותפות עם וייטנאם היא חלק מהמדיניות של ממשלו "להראות לשותפינו באזור הודו והפסיפיק ובעולם" כי ארצות הברית היא חלק מהאזור וכי "אנחנו לא הולכים לשום מקום". המדינה שבדרום-מזרח אסיה היא גם יצואנית טכנולוגיה וטקסטיל גדולה.

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של וייטנאם והדמות הבכירה ביותר בהנהגתה, נווין פו טרונג, התבדח עם ביידן על גילו. "הזדקנת בעוד יום והייתי אומר שאתה נראה אפילו טוב יותר מבעבר", אמר טרונג בן ה-79 לנשיא בן ה-80 בפגישתם במטה המפלגה.

הביקור של ביידן התקיים בעת ששתי המדינות מעמיקות את קשרי הסחר וההשקעות ביניהן, ובזמן של סכסוך טריטוריאלי ממושך בין האנוי לבייג'ינג בים סין הדרומי. בזמן הביקור , ביידן אמר שהוא שוחח בפסגת ה-G20 בניו דלהי עם סגנו של שי, שנעדר מהמפגש, על היציבות בין המעצמות.

בנוסף ליחסים עם סין, גם קשריה של וייטנאם עם בעלת בריתה הוותיקה רוסיה עומדים במבחן על רקע המלחמה באוקראינה, כולל שיחות על עסקת נשק שעליה עשויה וושינגטון להגיב בסנקציות.

עוד בוואלה!

פסגת G20 הסתיימה ללא גינוי לרוסיה: "ציון דרך בכיוון הנכון"; באוקראינה זועמים

לכתבה המלאה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהאנוי, וייטנאם, 10 בספטמבר 2023. רויטרס
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהאנוי, וייטנאם, 10 בספטמבר 2023/רויטרס

לפי מסמכים שנראו על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, בין הצדדים התקיימו שיחות על הענקת אשראי רוסי לווייטנאם לרכישת נשק כבד, כולל טילים נגד ספינות, מטוסים ומסוקים נגד צוללות, מערכות טילים נגד מטוסים ומטוסי קרב. אחד מהם, מכתב ששלח במאי ראש ממשלת וייטנאם פאם מין צ'ין לממשלת רוסיה, הביע עניין בעסקה הפוטנציאלית.

קצין צבא וייטנאמי אישר את האותנטיות של המכתב ואת השיחות על מסגרת אשראי חדשה של שמונה מיליארד דולר לרכישת נשק כבד. דובר משרד החוץ של וייטנאם לא הגיב לפניות בנושא המסמכים, שמראים כיצד מוסקבה דוחפת במשך חודשים לעסקה שתעקוף את הסנקציות המערביות שהוטלו עליה בשל הפלישה לאוקראינה.

האנוי מנהלת מגעים דומים עם כמה מדינות אחרות, כולל ארצות הברית. בשבועות האחרונים, נציגים מווייטנאם השתתפו בכמה פגישות ביטחוניות רמות דרג עם בכירים רוסים.

ג'ון פינר, סגן היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, אמר לפני הגעתו של ביידן להאנוי כי שדרוג היחסים בין המדינות יכלול גם היבט ביטחוני. הוא אמר לכתבים שליוו את הנשיא במטוס שאין לו בשלב זה הכרזות על עסקאות נשק, אך הדגיש כי ארצות הברית ובעלות בריתה יכולות לסייע לווייטנאם להתרחק מהאספקה הצבאית הרוסית.

לדבריו, וייטנאם קשובה להצעה זו, שתסייע לה לצמצמם את הסתמכותה הצבאית על מוסקבה. "זו מערכת יחסים שאנחנו חושבים שהם מרגישים איתה יותר ויותר שלא בנוח", אמר פינר.

וייטנאם איירליינס צפויה לחתום על הסכם ראשוני לרכישת כ-50 מטוסי בואינג 737 מקס בעסקה המוערכת בעשרה מיליארד דולר, ובסימן לחשיבותה ההולכת וגוברת של וייטנאם כיעד "ידידותי" עבור חברות טכנולוגיה אמריקניות, בכירים מגוגל, אינטל, בואינג וחברות אחרות נפגשו אתמול בהאנוי עם בכירים במגזר הטכנולוגיה המקומי לצד שר החוץ של ארצות הברית אנתוני.

עם זאת, גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו כי מוליכים למחצה, חומרים החיוניים לשרשרת האספקה העולמית, הם החלק המרכזי בתוכנית פעולה שאומצה במהלך ביקורו של ביידן. גורמים רשמיים אמרו כי חלק גדול מהתקציב השנתי של מאה מיליון דולר שיש לממשל לתמיכה בשרשרת אספקה של מוליכים למחצה ברחבי העולם יכול להגיע לווייטנאם.

גם הרחבת התמיכה בהכשרת עובדים מיומנים היא חלק מהעסקה, משום שווייטנאם מתמודדת עם מחסור גדול במהנדסים בתעשיית השבבים. גורמים רשמיים אמרו כי נושא מרכזי נוסף שעל הפרק הוא חיזוק שרשראות האספקה של מינרלים קריטיים, במיוחד מתכות נדירות. לפי ההערכות האמריקניות, לווייטנאם יש את המרבצים הגדולים בעולם אחרי סין.

על הביקור העיבה סוגיות זכויות האדם בווייטנאם, הכולאת פעילי זכויות אדם ומגבילה את חופש הביטוי. גורמים דיפלומטים אמרו כי האנוי עשויה לעשות מחווה של רצון טוב ולשחרר פעילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully