וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגת G20 הסתיימה ללא גינוי לרוסיה: "ציון דרך בכיוון הנכון"; באוקראינה זועמים

עודכן לאחרונה: 11.9.2023 / 11:38

מוסקבה הביעה שביעות רצון מההצהרה שהתקבלה בהודו, בעוד שבקייב - שלא הוזמנה השנה לפסגה - אמרו כי אין "במה להתגאות". מודי, שמנסה להפוך את ארצו למעצמה עולמית, תיווך בהשגת הנוסח המרוכך המרמז על שינויי הכוחות בין המערב למדינות "הדרום הגלובלי" בתוך הארגון

התקפה רוסית על העיר קוסטיאנטיניבקה/טלגרם

פסגת G20 בהודו, שהסתיימה אמש (ראשון), הסתפקה בהצהרה "ניטרלית" על המלחמה באוקראינה, שגררה שביעות רצון ממוסקבה וזעם בקייב.

הצהרת הסיכום של הפסגה שהתקיימה בניו דלהי אמנם גינתה את השימוש בכוח לטובת השתלטות על טריטוריות, אך לא הזכירה את התוקפנות הרוסית. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, שייצג את מוסקבה במקומו של הנשיא ולדימיר פוטין שנגדו תלוי צו מעצר בינלאומי, הודה כי הוא לא ציפה לקונצנזוס בין המשתתפים. לדבריו, הניסוח של ההצהרה הוא "צעד בכיוון הנכון".

קבוצת 20 הכלכלות הגדולות ביותר בעולם חלוקה לגבי הפלישה הרוסית לאוקראינה, ובנוסף לפוטין, גם נשיא סין שי ג'ינפינג לא נכח בה ושלח במקומו את ראש הממשלה. בדומה לשנה שעברה, גם הפעם לא היה "צילום משפחתי" של המנהיגים. לא ניתנה לכך סיבה רשמית, אך לפי דיווחים מנהיגים רבים לא רצו להצטלם לאור הנוכחות הרוסית בפסגה.

לאור זאת, מעטים ציפו שהפסגה תצליח להפיק הצהרה משותפת השנה, במיוחד לא ביומה הראשון. ואולם, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הודיע כבר בשבת שהושגה הסכמה על החלק הנוגע למלחמה באוקראינה בהצהרה המשותפת - שרוככה בהשוואה לשנה שעברה אז נכללה ביקורת ישירה על מוסקבה.

לברוב אמר כי מדובר ב"ציון דרך". "בכנות, לא ציפינו לזה. היינו ערוכים להגן על הניסוח שלנו של הטקסט. 'הדרום הגלובלי' לא מוכן לקבל יותר הטפות", אמר שר החוץ של רוסיה במסיבת עיתונאים אתמול. "הדרום הגלובלי" הוא מונח המתייחס למדינות שבאופן מסורתי אינן נחשבות למדינות מערביות.
גם בריטניה וארצות הברית דיברו על ההצהרה המשותפת, אך אוקראינה - שהשתתפה בפסגה בבאלי בשנה שעברה אך לא הוזמנה השנה - אמרה כי "אין במה להתגאות".

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי לצד מנהיגים נוספים ב-G20 באנדרטה לזכרו של מהטמה גנדי בניו דלהי, 10 בספטמבר 2023. רויטרס
הכי קרוב לתמונה משפחתית בפסגה. מודי ומנהיגים נוספים בטקס לזכרו של גנדי, אתמול/רויטרס

בפסגה שנערכה בשנה שעברה באי האינדונזי, רוב החברות גינו "בצורה התקיפה ביותר את התוקפנות של הפדרציה הרוסית נגד אוקראינה". השנה, לעומת זאת, ההצהרה בניו דלהי התייחסה ל"סבל האנושי ולהשלכות השליליות של המלחמה באוקראינה ביחס לביטחון המזון והאנרגיה העולמיים".

היא קראה למדינות "להימנע מאיום או שימוש בכוח כדי לחתור להשתלטות טריטוריאלית" - ניסוח שיכול להתפרש כמכוון נגד רוסיה, אך היא גם ציינה "השקפות והערכות שונות של המצב".

מומחים אומרים כי המאזן הכלכלי ודינמיקת הכוחות משתנים בתוך ה-G20, מהכלכלות המפותחות של המערב אל השווקים המתעצמים, במיוחד באסיה. כחלק ממגמה זו, הארגון הוסיף את האיחוד האפריקני כחבר רשמי בהזמנתה של הודו, ששואפת ליצור סדר עולמי "מאוזן" יותר, כפי שהיא רואה אותו.

עוד בוואלה!

בלינקן בביקור פתע בקייב, 16 הרוגים בהתקפה רוסית על שוק במזרח

לכתבה המלאה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב בפסגת G20 בניו דלהי, הודו, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
הגיע במקומו של פוטין. שר החוץ הרוסי לברוב בניו דלהי, שבת/רויטרס

מלבד המחלוקות סביב אוקראינה, הפסגה הצליחה לייצר כמה הסכמים משמעותיים, כמו התכנית לחיבור המזרח התיכון ואסיה ברשת של רכבות ונמלים.

התכנית, שעליה פרס נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את חסותו, נתפסת כיוזמה מתחרה ליוזמה הכלכלית הסינית "חגורה ודרך". ביידן לחץ את ידו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שאותו ניסה לבודד בתחילת כהונתו ללא הצלחה. בעתיד, אם הנורמליזציה שמקדמת וושינגטון בין ריאד לירושלים, גם ישראל עשויה להצטרף לתכנית זו ולהתחבר כך לשאר חלקי המזרח התיכון.

חברות ה-20G הכריזו גם על הסכמה גורפת לקדם את המאמצים לעבור לאנרגיה ירוקה יותר, כחלק מהמאבק במשבר האקלים. הגוש אחראי ליותר מ-75% מפליטות גזי החממה, הקשורות להתחממות הגלובלית המורגשת היטב ברחבי כדור הארץ. בנוסף לכך, הודו הגיעה להסכם עם ארצות הברית ועם ברזיל על האצת השימוש בדלקים ביולוגיים, שאותם ניתן להפיק מצמחים ומפסולת בעלי חיים.

עם זאת, הפסגה ספגה ביקורת מצד פעילים סביבתיים על כך שלא הצליחה להתחייב להפסיק בהדרגה את השימוש בדלקים מאובנים, שלפי מומחים אחראים להתחממות הגלובלית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לוחץ את ידו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לצדו של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפסגת G20 בניו דלהי, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
ביידן לוחץ את ידו של יורש העצר הסעודי בן סלמאן, שבת/רויטרס

בסיום הפסגה, שאליה נערכה הודו במשך חודשים ארוכים, העביר מודי את השרביט לנשיא ברזיל לואיש אינסיו לולה דה סילבה, שארצו תהיה הנשיאה התורנית של הגוש בשנה הקרובה. מנהיג השמאל הדגיש בנאומו את הבעיות העומדות בפני המדינות המתפתחות.

"אנחנו חיים בעולם שבו העושר מרוכז יותר, שבו מיליוני בני אדם עדיין רעבים, שבו פיתוח בר-קיימא תמיד מאוים, שבו מוסדות הממשל העולמיים עדיין משקפים את המציאות של אמצע המאה הקודמת", אמר לולה.

גשמי מונסון העיבו על כמה אירועים שתוכננו אתמול. מנהיגים צעדו בגשם כדי לחלוק כבוד לגיבור העצמאות ההודי מהטמה גנדי באתר שריפתו, ובמקום טקס נטיעת עצים נערכו חילופי שתילים סמליים בין מנהיגים בעבר ובהווה של הגוש.

ממשלתו של מודי קיימה פסגה מפוארת מתחילתה ועד סופה, שכללה מופעי תרבות, ארוחת ערב חגיגית ומיטב האירוח ההודי. למרות זאת, היא עוררה מחלוקת, במיוחד אחרי שלט שהציג את מודי ראש ממשלת "בהראט", שמה ההינדי של המדינה, תדלק שמועות שלפיה המנהיג הלאומני עשוי לשנות את שמה הרשמי של הודו בניסיון להתנתק מהעבר הקולוניאלי שלה.

עם זאת, מודי ושריו כינו את האירוע הצלחה מסחררת ואמרו כי נשיאות ה-G20 של הודו הוכיחה את יכולותיה כמעצמה עולמית.

"ביקשנו להפוך את ה-G20 לכוללני ככל האפשר", אמר שר החוץ ס. ג'אישנקאר, ושרת האוצר נירמלה סיטרמן אמר כי הודו הצליחה להבטיח שחילוקי דעות בנושאים שונים לא יאפילו על הדאגות המרכזיות של הקהילה העולמית. "נשיאות 20G של הודו קיימה את הבטחותיה", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully