וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יותר משבוע: החוקר האמריקני שנלכד במערה בטורקיה חולץ בתום מבצע סבוך

מארק דיקי היה בעיצומה של משלחת מיפוי במערת מורקה, כשהחל לסבול בתחילת החודש מדימום במערכת העיכול. צוותי הצלה, שכללו 150 איש, הצליחו להוציאו בשלום מעומק של ק"מ מתחת לאדמה, תוך שימוש בחומרי נפץ. "הגעתי לנקודה שחשבתי שאני הולך למות"

החוקר מארק דיקי מחוץ ממערה בדרום טורקיה, 12 בספטמבר 20223. רויטרס
מארגני מבצע החילוץ תיארו אותו כאחד המורכבים אי-פעם. דיקי מחוץ למערה, הלילה/רויטרס

חוקר אמריקני שנלכד באחת המערות העמוקות ביותר בטורקיה במשך יותר משבוע חולץ בשלום - כך אמרו הלילה (שלישי) גורמי ההצלה. יותר מ-150 אנשים היו מעורבים במאמצים להציל את חוקר המערות מארק דיקי, לאחר שלקה בבעיות בקיבה במערת מורקה שבדרום טורקיה ב-2 בספטמבר. המארגנים טוענים כי מדובר באחד החילוצים התת-קרקעיים הגדולים והמסובכים ביותר שבוצעו אי-פעם.

המערה, השלישית בעומקה בטורקיה, מגיעה בנקודה הנמוכה שלה לעומק של קרוב ל-1.3 ק"מ מתחת לפני הקרקע. פדרציית חוקרי המערות של טורקיה הודיעה כי דיקי חולץ מהמערה בשעה 00:37, לפי שעון מקומי.

דיקי סיפר שחשב שהוא לא ישרוד את החוויה הקשה לאחר שמצבו החמיר. "התחושה היחידה שאני חושב שהייתה לי היא העקומה הזו של 'האם אחיה?' זה ממש עבר לי בראש, חשבתי שזה כמו 'זו עקומת פעמון'. כאילו ברצינות, השתגעתי ככה", אמר לכתבים. "זה היה כזה 'זה לא כזה רציני, אני לא הולך למות', זה 'בסדר, כאילו יש לי קצת דם פה אבל זה חיידקי, זה זיהום, מה שלא יהיה'".

"ואז התחלתי להקיא דם, שיצא בכמויות הולכות וגדלות שלא ניתן לחיות ככה אם זה נמשך", המשיך דיקי. "המשכתי להקיא דם. ואז ההכרה שלי התחילה להתערפל והגעתי לנקודה שבה אמרתי, 'אני לא הולך לחיות".

הוריו, דבי ואנדי דיקי, אמרו שקהילת חוקרי המערות "אפשרה למארק לצאת ממערת מורקה ולקבל טיפול רפואי נוסף בבית חולים". הם אמרו שההצלה של בנם הייתה "הקלה שלא ניתן לתאר" שמילאה אותם באושר.

"מארק חזק ואנחנו מאמינים בכוחו, אבל בהחלט ידענו שהוא זקוק מאוד לתמיכה אדירה ומידית", אמרו. "התפילות שלנו נענו וקשה להביע את התודה הגדולה שיש לנו לקהילת חוקרי המערות הבינלאומית".

דיקי היה אחד ממובילי צוות שמיפה מעבר חדש במערה כשהחל לסבול מדימום במערכת העיכול. מצבו השתפר לאחר שניתן לו עירוי דם, ולאחר מכן הוא נקשר לאלונקה ופונה באיטיות. לפי רשת CBS, מבצע החילוץ של דיקי כלל ניווט דרך מנהרות סלעיות צרות ושימוש בחומרי נפץ בנקודות הצרות ביותר.

עוד בוואלה!

נתקע בעומק של ק"מ: מבצע לחילוץ חוקר אמריקני ממערה בטורקיה

לכתבה המלאה
החוקר מארק דיקי מחוץ ממערה בדרום טורקיה, 12 בספטמבר 20223. רויטרס
"הקלה שלא ניתן לתאר". מבצע החילוץ של דיקי/רויטרס

כמה צוותי הצלה ממדינות נוספות, בהן קרואטיה והונגריה, טסו לטורקיה כדי לסייע בחילוץ של דיקי, שנעזר גם בארוסתו, ג'סיקה ואן אורד. היא נשארה איתו במערה בזמן שהוא לא חש טוב, אבל בהמשך היא יצאה ממנה.

ביום חמישי בערב, בסרטון שהקליט בתוך המערה, הודה דיקי לאלו שניסו לחלץ אותו. "אני יודע שהתגובה המהירה של ממשלת טורקיה להשיג את הציוד הרפואי שאני צריך, הצילה את חיי לדעתי", אמר. "הייתי מאוד קרוב לקצה".

דיקי, מניו ג'רזי במקור, מתואר על ידי מכריו כחוקר מערות קשוח עם ניסיון של יותר מ-20 שנה. הוא היה מדריך בוועדה הלאומית לחילוץ ממערות בארצות הברית במשך עשור, ולימד מגוון שיעורי חילוץ. הוא גם רשום כמתאם תוכנית החילופים הבינלאומית של הוועדה באתר האינטרנט שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully