וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מדאיג: כ-800 מתים בשנה מעישון פסיבי

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 6:01

משרד הבריאות מפרסם תמונת מצב עגומה על הרגלי העישון של הישראלים, במיוחד בקרב בני הנוער ובמגזר הערבי. מהנתונים עולה כי 8,000 מתים בשנה כתוצאה מעישון. 33% מהילדים בישראל נחשפים לעישון פסיבי, ובבדיקות השתן שלהם נמצאו רמות ניקוטין גבוהות

פרופסור עובדי דגן, מנהל יחידת טיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים, על מידן קלר שמת לאחר שהשתמש בסיגריה אלקטרונית, 15 באפריל 2023/דוברות בית החולים שניידר

דוח העישון של משרד הבריאות שפורסם הבוקר (שלישי) מציג תמונה עגומה למדי על הרגלי העישון של הישראלים - במיוחד בקרב בני הנוער והמגזר הערבי. מנתוניו, עולה כי אחוז המעשנים במדינה עומד על למעלה מ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת, וכי 8,000 בני אדם מתים בשנה כתוצאה מעישון.

אחד מהנתונים הקשים העולים מהדוח הינו היקפי החשיפה לעישון פאסיבי ותוצאותיו - לפיהם כ-10% מהמתים בשנה כתוצאה מעישון, שמספרם כ-800 בני אדם - אינם מעשנים בעצמם, אלא נחשפו לעישון של אחרים. עוד עולה כי כ-64.5% מהמבוגרים ו-33% מהילדים שאינם מעשנים חשופים לעישון סביבתי פסיבי, ובבדיקות השתן שלהם נמצאו רמות ניקוטין שאפשר לכמת - על אף שאינם מעשנים פעילים. במגזר הערבי, כך עולה מהדוח, ילדים חשופים יותר לעישון פסיבי.

בעקבות מותו הטרגי של נער מידן קלר, שנפטר לאחר פגיעה קשה בריאותיו בשל עישון קבוע של סיגריה אלקטרונית, התמקד הדוח במיוחד בהרגלי העישון של בני הנוער. מהנתונים, המבוססים על פי דגימה של יותר מ-2,700 תלמידים ב-44 בתי ספר ממלכתיים, עולה כי נרשמה עליה באחוז התלמידים הכללי המעשנים סיגריות לפחות פעם בשבוע. 3% מהילדים בכיתות ה'-ו' ו-10% מבני הנוער מכיתות י' מדווחים על עישון סיגריות אלקטרוניות במשך שישה ימים לפחות במהלך 30 הימים האחרונים. כמו כן, נתוני השימוש בסיגריות בתדירות של לפחות פעם אחת ביום הכפילו את עצמם תוך שלוש שנים בלבד: מ-4.8% בשנת 2019 ל-9% בשנת 2022.

אילוסטרציות בני נוער מעשנים. ShutterStock
עליה באחוזי המעשנים בקרב בני הנוער/ShutterStock

במגזר הערבי, אחוז התלמדים שעישנו סיגריות לפחות 6 ימים במהלך 30 הימים האחרונים גבוה ב-2.8% מאחוז התלמדים במגזר היהודי שענו לאותה הגדרה. לפי הממצאים, האחוז הגבוה ביותר של תלמידים מעשנים היו בקרב בנים בכיתה י' מהמגזר הערבי, שעמד על יותר מ-30% - לעומת האחוז הנמוך ביותר, שנמצא בקרב בנות בכיתה י' במגזר הערבי.

גם בעישון נרגילה וסיגריה אלקטרונית המספרים זהים. האחוז הגבוה ביותר של מעשני נרגילה נמצא בקרב בנים בכיתה י' מהמגזר הערבי ועומד על יותר מ-37%. זאת, לעומת האחוז הנמוך ביותר של מעשני סיגריה אלקטרונית שנמצא בקרב תלמידות בכיתה י' במגזר הערבי ועומד על 0.00%. אחוז התלמידים הכללי שעישנו סיגריה אלקטרונית עומד על 4.8%, כשאחוז הבנים גבוה מאחוז הבנות ב-2.9%.

אולם, ישנן גם בשורות טובות. בשנת 2022 חלה ירידה משמעותית לעומת השנה שקדמה לה, בעיקר בקרב תלמידים מהמגזר הערבי, באחוז התלמידים המעשנים סיגריות אלקטרוניות לפחות פעם בשבוע, זאת בהפרש של 6.7%. עם זאת, במגזר הערבי בשנה זו אחוז התלמידים המעשנים סיגריות אלקטרוניות הינו הגבוה ביותר על פי הנתונים.

עוד בוואלה!

בעקבות מות הנער: עד כמה סיגריות אלקטרוניות מסוכנות?

לכתבה המלאה
מידן קלר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מידן קלר בן ה-16/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

עוד נבדקה בדוח אכיפת הרשויות המקומיות המבוצעת בפועל נגד עישון במרחב הציבורי. מהנתונים עולה כי בשנת 2022 ניתנו 10,115 דוחות וקנסות על עישון במרחב הציבורי, לעומת 8,189 דוחות וקנסות בשנת 2021. הרשויות המובילות במתן קנסות לאותה שנה הן עיריות ירושלים (2,907), תל- אביב יפו (2,007), באר שבע (1,438), רמת גן (868) ופתח תקווה (786).

מנתוני רשות המיסים עולה כי תקבולי המדינה ממיסי קנייה על כלל מוצרי הטבק בשנת 2022 עמדו על כ-7.5 מיליארד שקלים, הכנסות המדינה ממיסי קנייה על סיגריות מיובאות עמדו על כ-6.348 מיליארד שקלים, ועל כ-448 מיליון שקלים על סיגריות בייצור מקומי. מיסי קנייה על מוצרי טבק אחרים (טבק לעישון, טבק לנרגילה, טבק למקטרת, סיגרים, יחידות טבק לחימום) הוסיפו עוד כ כ-727.5 מיליון שקלים.

לפני כמה שבועות פרסם משרד הבריאות מתווה פעולה לכלל מוצרי הטבק והעישון, לרבות סיגריות וסיגריות אלקטרוניות, במטרה לגבש תכנית פעולה לאומית למיגור העישון - תוך מתן דגש על סיגריות אלקטרוניות. המתווה מבוסס על המלצות צוות פעולה לאומי שפעל בארבעה צוותי משנה - מדיניות, אכיפה, הסברה, הכשרה והשפעה. אולם, המלצות הצוות מרחיקות לכת, כדוגמת איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות עד גיל 21 וצמצום נקודות הרכישה - וסביר להניח שלא יתקבלו למדיניות אכיפה.

ממנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, נמסר: "כלל מוצרי העישון ובכללם גם הסיגריות האלקטרוניות הם איום ממשי על בריאות הילדים, בני הנוער והמבוגרים כאחד. נוכח מימדי התפשטות התופעה, בחן המשרד את כלל הצעדים האפשריים וימשיך בפעולות נרחבות כדי להעלות מודעות לתופעת העישון הגדלה, לסכנות שבשימוש במוצרים האלו ולנזקי מוצרי העישון. זאת, בפרט לסיגריות האלקטרוניות, שנמצאות בשימוש תדיר בקרב בני נוער וצעירים. במתווה שפורסם המלצנו לנקוט במדיניות מחמירה ובצעדים דרמטיים המתחייבים מכורח המציאות, כאשר ברור לכולנו כי הדרך הטובה ביותר להפסיק לעשן היא לא להתחיל לעשן. אנו קוראים גם להורים להכיר את האיום ולדבר עם ילדיהם על הנושא, ובכך לצמצם את הנזק העתידי שעלול לפגוע בהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully