וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ מהליכוד מאשר: הצעת הפשרה של נתניהו נועדה לרכך את בג"ץ

עודכן לאחרונה: 11.9.2023 / 12:15

יממה לפני הדיון על ביטול עילת הסבירות, אליהו רביבו סיפר כי מתווה הפשרה שנידון בבית הנשיא נועד לרכך את השופטים. הח"כ טען כי מטרת המהלך היא "למנוע מהשופטים ליפול במלכודת של אנשי המחאה והאופוזיציה. לדבריו, הקואליציה תתפשר על החקיקה, כדי לא "לאתגר את בג"ץ"

בוידאו: נתניהו הזמין את גנץ למו"מ על המהפכה המשפטית: "אפשר להגיע להסכמות, בוא נדבר"/מערכת וואלה!, לעמ

חבר הכנסת אליהו רביבו (הליכוד) אישר הבוקר (שני) כי הצעת הפשרה למהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו - נועדה לרכך את השופטים לפני הדיון בבג"ץ על ביטול עילת הסבירות. בריאיון ברדיו "קול ברמה" נשאל רביבו אם זו אכן המטרה, על כך השיב חבר הכנסת "נכון", אך טען שמדובר בניסיון למנוע מבית המשפט "ליפול למלכודת של אנשי המחאה והאופוזיציה".

"ראש הממשלה, עם כלל ראשי הקואליציה, מבקשים בכל דרך אפשרית 'בואו נשב ונדבר, נרכך ונקשיב אחד לשני'. מכיוון שאין עם מי לדבר ואנחנו מגיעים אל פי הכרעת בבג"ץ אנחנו רוצים לשדר מסר של אחריות ומנהיגות", הבהיר רביבו. "אנחנו מוכנים להתפשר עם האופוזיציה, מפני שאין עם מי להתפשר, נעשה את זה בלעדיהם - כדי לא לאתגר את שופטי בג"ץ".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. חיים גולדברג, יונתן זינדל/ פלאש 90, עיבוד תמונה
נתניהו וחיות/עיבוד תמונה, חיים גולדברג, יונתן זינדל/ פלאש 90

בינתיים בלשכת ראש הממשלה עדיין לא מתייחסים רשמית לפרטי המתווה להקפאת המהפכה המשפטית בשבוע שעבר. עם זאת, מקורביו של נתניהו אכן הגיעו בשבועות האחרונים להסכמות עם אנשי הנשיא הרצוג על מתווה להקפאת המהפכה המשפטית, שמורכב משלושה חלקים: הקפאה ארוכת טווח של המשך החקיקה המשפטית, שתעוגן בהוראת שעה של חוק יסוד, ביטול החוק לביטול עילת הסבירות שעבר באופן חד צדדי ביולי האחרון, ו-ויתור על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים תמורת העלאת הרוב הדרוש למינוי שופטים בכל הערכאות כך שלקואליציה יהיה וטו.

לידי וואלה! הגיע נוסח החוק שיבטל את החוק לביטול עילת הסבירות - עליו הסכים צוות המשא ומתן נתניהו, השר רון דרמר ועוד מיכאל ראבילו, ושזכה להיענות חיובית גם במחנה הממלכתי שקיבלו את ההצעה לעיונם בשבוע שעבר. החוק, שיהווה תיקון לחוק: יסוד הממשלה, מצמצם משמעותית את השימוש בסבירות בביקורת שיפוטית - אך מעגן חוקית את עילת הגחמתיות והשרירותיות באופן שמאפשר לבית המשפט להמשיך לפקח ולאזן על עבודת הממשלה באמות מידה אחרות.

לפי נוסח החוק החדש, עילת הסבירות תבוטל לחלוטין לגבי מינויי שרים והפסקת כהונה של שרים, כלומר הלכה למעשה תבוטל הלכת דרעי פנחסי שאישרה לבית המשפט להתערב במינויי שרים. עילת הסבירות גם לא תחול על החלטות של בממשלה - למעט מינויים מקצועיים והפסקות כהונה, שם היא תצומצם: לפי נוסח החוק, מינויים המקצועיים יישארו תחת ביקורת שיפוטית באמות מידה של שרירותיות וגחמתיות שיעוגנו בחוק ואילו החלטות על הדחה או הפסקת כהונה של גורם מקצועי יישארו כפופות לעילת הסבירות כמו היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully