וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי האסון הכבד, הישראלים עוזבים את מרוקו: "המשפחה בארץ מודאגת"

יותר מיומיים חלפו מאז הכתה רעידת האדמה הקשה את אזור העיר מרקש, וגם ברגעים אלו - נמשכים מאמצי החילוץ של הישראלים ששהו במקום בעת הרעש, והם מועברים למקום בטוח יותר. ורד מת"א: "היינו אמורים לחגוג כאן את ראש השנה עם הילדים. הם לא יגיעו בגלל המצב, אז אני חוזרת"

הרס במרוקו אחרי רעידת האדמה 9.9.23/רויטרס

קצת יותר מיומיים חלפו מאז הכתה רעידת האדמה הקשה את אזור העיר מרקש שבמרוקו, וגם ברגעים אלו - נמשכים מאמצי החילוץ של הישראלים ששהו במקום בעת הרעש, שמועברים למקום בטוח יותר.

"האמת שהיה פחד גדול", סיפרה לוואלה! אלומה מאבן יהודה, אחת ממובילות המשלחת של עמותת "איילים", שפונתה ממרקש בסיוע לוגיסטי של חברת "פספורטכארד" ו"מגנוס" אל הבירה הבטוחה רבאט. "המשפחה בלחץ שאני פה, ואני אקדים את שובי לארץ", הוסיפה.

את ארבעים חברי המשלחת הזו תפסה רעידת האדמה בעת שסעדו סעודת ליל שבת בחצר בית הכנסת שברובע העתיק של העיר מרקש. אמש (ראשון), חיליק מגנוס וצוותו הגיעו לבירה רבאט, כדי לראות שכל הישראלים שפונו אליה - מצבם בסדר. לאחר מכן, מגנוס וצוותו המשיכו למרקש, שם הם מנהלים את פעילות ההצלה עבור חברת "פספורטכארד" וגם עבור שגרירויות זרות.

חיליק מגנוס. יואב איתיאל
חיליק מגנוס/יואב איתיאל

"סיימנו ארוחת ליל שבת בבית הכנסת בעיר העתיקה של מרקש", שחזר אלי חביב, מנהל אגף נוער וצעירים בעיריית עכו, שהיה שם במשלחת המשותפת עם עמותת "איילים".

"אלה ששומרים שבת רצו ללכת ברגל, ואני בין איזה שישה חבר'ה רצינו לקחת מוניות, התחלנו לנסוע ואחרי 20-30 מטרים רואה לפני משהו שאי אפשר היה לתפוס אותו. הכל פתאום התמוטט, בהתחלה זה היה נראה כאילו איזו מרפסת מתמוטטת, אבל זה לא הפסיק. זה משהו שמטלטל אותך. בסוף ישנו בלילה על הדשא שבחזית מסגד כותוביה. הייתי אמור לחזור ביום חמישי אבל המצב רוח שואף לאפס. אחרי דבר כזה ברור שאתה רוצה ללכת למקום הבטוח שלך".

עוד בוואלה!

התרעה תוך עשר שניות: המערכת הייחודית של פיקוד העורף להתמודדות עם רעש אדמה

לכתבה המלאה
רויטרס

"אני חוזרת כי המשפחה בארץ מודאגת מאוד וגם הלך הכיף", סיפרה לוואלה! ורד, מבוטחת פספורטכארד מתל אביב, שמייבאת ארצה מוצרים ממרוקו והייתה ביום שישי שעבר במרקש לביזנס ופלז'ר. היא חזרה אמש בטיסה לאחר שהקדימה את שובה בכשבוע.

"יצאתי מארוחת ליל שבת אצל המשפחה היהודית שגרה ברובע העתיק, צעדתי בדרכי לתפוס מונית ואז מעט אחרי אחת עשרה זה קרה", אמרה. "אנשים היו בהיסטריה, היו צעקות וכולם הלכו למרכז הכביש להתרחק מהבניינים. לידי לא קרה לאף אחד שום דבר, אבל ראיתי זוג יהודים אמריקנים שהגיעו מהכיכר הגדולה, ושם בפאניקה שנוצרה, האישה נפלה והאנשים שברחו רמסו אותה. היא הייתה עם בגדים קרועים ובמצב להתפנות לבית חולים. לא יודעת מה קרה איתם בסוף אבל זה לא נעים".

ורד הוסיפה: "הילדים היו אמורים להגיע לכאן, והיינו אמורים לחגוג יחד את ראש השנה. אבל הם כבר לא יגיעו בגלל המצב, אז אני חוזרת".

רויטרס

אתמול כך יצוין, משרד החוץ איתר את כל 479 האזרחים הישראלים הנמצאים במרוקו. לאחר פניות יזומות של אנשי מרכז המצב במשרד החוץ, וצוות השגרירות במרוקו, כולם אותרו.

גם בשעה זו, משרד החוץ ממשיך לפקוח עין על מנת ליצור קשר על כל אחד מאזרחי ישראל הנמצאים במרוקו. לכל הישראלים שלום.

מדובר באסון בהיקף משמעותי, גם למרוקו למודת רעידות האדמה. למעלה מאלפיים בני אדם קיפחו את חייהם באסון, זאת, בנוסף לאלפי פצועים, שמצבם של מחציתם מוגדר קשה. הדגלים ברחבי המדינה הורדו לחצי התורן לשלושה ימי אבל. עם זאת, בערים המרכזיות כמו קזבלנקה ורבאט היו עסקים רבים פתוחים גם אתמול.

רויטרס

נמל התעופה הבינלאומי על שם המלך מוחמד החמישי שבקזבלנקה, פועל כרגיל ללא איחורים וביטולים, ומנקז אליו את אלה הרוצים לצאת מהמדינה.

ההכרזות על משלחות חילוץ והצלה ישראליות רשמיות לא התממשו, והרשויות במרוקו מתמודדות בינתיים עם האסון בכוחות עצמן. ספרד, בריטניה, קטאר ואיחוד האמירויות הודיעו כי ישלחו משלחות סיוע לבקשת מרוקו.

בישראל, משלחות של פיקוד העורף, משרד הבריאות ומד"א, שהביעו נכונות לסייע ככל שיידרשו, לא קיבלו את ההזמנה הרשמית הנדרשת ונשארו בארץ. משלחות עצמאיות קטנות כמו אלה של "פספורטכארד", "מגנוס" ו"הצלה ללא גבולות" הגיעו למרוקו ומסייעות נקודתית בעיר מרקש, וכן בהרים ובכפרים שבנקודות המרוחקות, שלחלקן, נכון לאתמול בצהריים - טרם הגיע איש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully