וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דן בפיטורי יו"ר הדואר: "היועמ"שית היא הפרשנית של החוק"

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 17:43

לטענתם העותרים, הדחתו של מישאל וקנין נעשתה בגלל שיקולים פוליטיים. פרקליטם של קרעי ואמסלם: "אין לעמדתה כל מעמד משפטי מיוחד". השופט עמית השיב לו: "לא באנו לשמוע חוות דעת על יועץ משפטי כך או אחרת"

בווידאו: השר אמסלם נגד היועמ”שית גלי בהרב-מיארה: “הבן אדם הכי מסוכן למדינה”/ערוץ הכנסת

בג"ץ דן היום (חמישי) בעתירה נגד פיטוריו של יו"ר דואר ישראל מישאל וקנין על ידי השרים שלמה קרעי ודוד אמסלם. זאת, יומיים לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הגישה את חוות דעתה לשופטים, לפיה אסור לפטר אותו. הדיון הסתיים ללא הכרעה.

דיון בעתירה שהגישה חברת דואר ישראל נגד השרים אמסלם וקרעי בגין פיטוריו של יו״ר החברה מישאל וקנין,  ביהמ"ש העליון, 7 בספטמבר 2023. ביני אשכנזי
מישאל וקנין (באמצע) במהלך הדיון בבג"ץ/ביני אשכנזי

טענות העותרים

  • עו"ד גיורא ארדינסט, אמר בדיון בשמם של העותרים כי "הדיון היום זה כמו תחרות יופי אתה יכול להגיד למה זה יפה ולמה זה לא יפה, אנחנו צריכים שהסעיף שמאפשר לשר להדיח את היו"ר יאפשר הפרדה בין הדרג הפוליטי למקצועי.
  • "שני חטאיו של היו"ר היא העובדה שהוא מונה על ידי שר התקשורת הקודם מר יועז הנדל, והעובדה שלא הסכים להמשיך להפעיל את החברה כמפעל ג'ובים באופן שהביא אותה לחדלות פירעון. שקוראים את תגובת היועמ"שית לעתירה הדברים ברורים מאוד, פשוט בישלו ליו"ר תיק. השימוע לא היה שימוע וההתייעצות לא הייתה התייעצות".
  • ארדינסט התייחס לטענה כי מדובר בהדחה פוליטית: "אף אחד לא מספיק טיפש כדי להגיד אני מדיח מישהו בגלל שאני רוצה למנות מישהו אחר בעל זיקה פוליטית. ההחלטה להדיח את יו"ר הדואר עומדת בניגוד לעמדתם של כל גורמי המקצוע לרבות מנהלת רשות החברויות הממשלתיות מנכ"ל משרד התקשורת ובינהם נציגים ממשרד האוצר והתקשורת".
השופטים יצחק עמית, יוסף אלרון, אלכס שטיין,דיון בעתירה שהגישה חברת דואר ישראל נגד השרים אמסלם וקרעי בגין פיטוריו של יו״ר החברה מישאל וקנין,  ביהמ"ש העליון, 7 בספטמבר 2023. ביני אשכנזי
השופטים יצחק עמית, יוסף אלרון ואלכס שטיין בדיון בבג"ץ/ביני אשכנזי

מה אומרים בשם השרים?

  • עו"ד הלל ברק שמייצג את השרים אסלם וקרעי במקום היועמ"שית אמר בדיון: "לא יקרה שום אסון אם כבודכם לא יוציאו צו ביניים. אנחנו חודשיים אחרי ולא קרה אסון. הליך ההפרטה ממשיך כסדרו".
  • עו"ד ברק התייחס לטענה שנשמעה על ידי חברת הדואר לפיה הדחת היו"ר תפגע בהליך הפרטת החברה: "השר קרעי ידוע כמלך הרצונות להפריט, הרי הוא הגיע והוא רוצה להפריט את התאגיד. הניסיון לטפול לאנשים האלה את הפגיעה בהפרטה בכוונה הוא לא כל-כך במקום".

חילופי דברים

  • עו"ד אפרים דמרי שמייצג את השרים קרעי ואמסלם אמר: "היועמ"שית משכה את ידה מייצוג השרים קרעי ואמסלם ואיפשרה להם ייצוג פרטי כפי שקרה. גם בסיטאוציה שהיועצת מתנגדת לעמדת השרים אין לעמדתה כל מעמד משפטי מיוחד ואין לה תוקף משפטי על".
  • השופט עמית השיב לו: "אדוני הולך למחוזות רחוקים. אם אדוני רוצה לתת לנו הרצאה על מעמדו של היועמ"ש אני לא בטוח שזה המקום. נאמר בפסיקה כמה פעמים שהיועמ"ש הוא הפרשן של החוק. אם היועץ המשפטי נתן ייעוץ פרטי זה אפשרי, לא באנו לשמוע חוות דעת על יועץ משפטי כך או אחר".
  • השופט שטיין: "נניח שאנחנו מגיעים למסקנה שהפרשנות המשפטית היא שרק כאשר יו"ר החברה חרג משיקול דעת עסקי השר יכול להדיח אותו, אנחנו פה בדיני תאגידים כסף זה מה שמעניין".
  • עו"ד דמרי: "את השר אמסלם מעניין שדודה שלו בירוחם תוכל לקבל דואר גם אם הדואר לא רווחי, המטרה של הדואר לא תמיד להיות רווחי".
עורך הדין אפרים דמרי. אדריאן הרבשטיין
עו"ד אפרים דמרי/אדריאן הרבשטיין

מה טוענת היועמ"שית?

  • בחוות דעתה כתבה היועמ"שית לא ניתן לפטר את וקנין מפני שהתגלו בהחלטה "פגמים מהותיים". עוד הביעה היועמ"שית "חשש ממשי" לפגיעה ברשות החברות הממשלתית. בהרב מיארה כתבה כי החלטה כזו צריכה להתקבל לאחר התייעצות עם רשות החברות, שכן חוק החברות הממשלתיות נועד למנוע מעורבות של הממשלה בפעילותה העסקית של החברה.
  • עוד הדגישה כי החלטה כזו צריכה להתקבל "בזהירות רבה", וטענה כי בעת קבלת ההחלטה, שלושה חודשים לאחר כניסת קרעי לתפקיד שר התקשורת, "לא הייתה בפניו תשתית עובדתית המבססת את הפעלת הסמכות החריגה, המופעלת, לראשונה מאז חקיקת החוק, לפני כחמישים שנה".
  • לדבריה, הטענות לפיהן ועקנין "אינו ממלא את תפקידו כראוי", וכי דואר ישראל בהובלתו זנח את הטיפול ברמת השירות לציבור, לא התבססו על תשתית עובדתית. עוד כתבה כי השרים לא הוכיחו שהיו"ר כשל בתפקידו "ברף הגבוה" ולא הניחו תשתית עובדתית מוצקה לכך, ולפיכך לא ניתן לפטרו. עוד טענה שנפלו פגמים בהליך השימוע שנערך לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully