וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון במקסיקו: האיסור על הפלות - אינו חוקתי

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 8:07

שנתיים אחרי פסיקה דומה שנגעה למדינת מחוז אחת, ביטלו השופטים חוק פדרלי שהגדיר הפלות כעבירה פלילית במדינה הקתולית. ההחלטה סוללת את הדרך למערכת הבריאות לספק גישה להפלות, כחלק מהליברליזציה שפוקדת את אמריקה הלטינית השמרנית בשנים האחרונות

בווידאו: מחאה ברחבי ארה"ב על איסור הפלות/צילום: רויטרס

בית המשפט העליון של מקסיקו ביטל אמש (רביעי) חוק פדרלי המגדיר הפלות כעבירה פלילית, ובכך אשרר פסיקה קודמת שקבעה כי עונשים פליליים על הפלות אינם חוקתיים ואפשר למערכת הבריאות הפדרלית לספק שירותי הפלות.

בית המשפט העליון במדינה, המורכב מ-11 שופטים, הכריז ב-2021 כי העונשים הפליליים על הפלות אינם חוקתיים, אך הפסיקה חלה רק על המדינה הצפונית קואווילה, שבה התנהל התיק. הפסיקה האחרונה תרחיב את הגישה להפלות ברחבי מקסיקו, והיא מהווה ניצחון גדול לתומכי זכויות ההפלות במדינה הקתולית ברובה.

ההחלטה של בית המשפט במקסיקו היא חלק מגל של ליברליזציה העובר על מדינות אמריקה הלטינית בשנים האחרונות, שהיו עד לא מכבר מעוז של שמרנות קתולית. כל זאת בניגוד למתרחש מעבר לגבול, בארצות הברית, שבה בית המשפט העליון דווקא ביטל את הזכות החוקתית להפלות בשנה שעברה. מאז, כמחצית מ-50 המדינות בארצות הברית הטילו הגבלות קשות על הפלות.

"הפסיקה הזו לא הייתה מתקבלת היום ללא הפסיקה שלפני שנתיים, אבל הייתי אומרת שלפסיקה היום יש יותר השפעה, בוודאי במונחים של גישה להפלות", אמרה איזבל פולדה, סגנית מנהלת קבוצת המידע לבחירת רבייה (GIRE), שהגישה את העתירה.

הפגנה למען גישה בטוחה להפלות במקסיקו סיטי, מקסיקו, 28 בספטמבר 2022. רויטרס
הפגנה במקסיקו סיטי למען גישה בטוחה להפלות, בשנה שעברה/רויטרס

בית המשפט קיבל את עמדת הקבוצה בעתידה נגד החוק הפדרלי וקבע כי החלק האוסר על הפלות אינו יכול להיות בתוקף עוד. בהצהרה שפרסם ברשת החברתית X, ציין בית המשפט כי הוא מצא שהחלק הזה אינו חוקתי וכי הוא מפר את זכויותיהם של אלו היכולים להביא ילדים לעולם.

הפסיקה פותחת את הדלת למערכת הבריאות הפדרלית להתחיל לספק שירותי הפלות. לפי פעילים למען הפלות, לכך עשויה להיות חשיבות רבה מאחר שמקסיקו שוקלת לרכז ברמה הלאומית את מערכת הבריאות.

משרד הבריאות, המפקח על שירותי הבריאות הפדרליים, טרם הגיב על הפסיקה, שהתקבלה כמה חודשים לפני הבחירות לנשיאות המדינה - שמהן ככל הנראה תצא נשיאה ראשונה.

מאז הפסיקה ב-2021 שקבעה כי הפלות הן אינן עבירה פלילית, 32 המדינות במקסיקו פעלו באטיות כדי לשנות את החוקים שלהן בהתאמה. אגואסקליינטס הפכה למדינה ה-12 במקסיקו שאפשרה הפלות בחודש שעבר, כשבית המשפט העליון צידד ב-GIRE בערעור דומה על החוק המקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully