וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג: אלה ימים של חשבון נפש, אין דרך לפתרון ללא הידברות

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 11:54

בטקס האזכרה הממלכתי לנשיא התשיעי שמעון פרס, התייחס נשיא המדינה למגעים לפשרה בנושא הרפורמה המשפטית ואמר: "כולם צריכים לחשוב טוב טוב על ההשלכות של המעשים. אני קורא לנבחרי הציבור - זה הזמן לגלות אחריות"

בווידאו: נשיא המדינה יצחק הרצוג במפגש עם חברי הקהילה היהודית באוסטריה/לע"מ, עומר מירון, מקליט: בן פרץ

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר (רביעי) לפשרה הנידונה בנוגע למהפכה המשפטית. בנאום שנשא בטקס האזכרה הממלכתי לנשיא התשיעי שמעון פרס אמר הרצוג: "אלה ימים של חשבון נפש וכולם צריכים לחשוב טוב טוב על ההשלכות של המעשים שלנו. אני שב וקורא לנבחרי הציבור - זה הזמן לגלות אחריות, להביט למציאות בעיניים ולפעול בכל דרך כדי להגיע להסכמה רחבה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של חללי פעולות האיבה. הר הרצל, ירושלים. אריק מרמור, פלאש 90
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של חללי פעולות האיבה. הר הרצל, ירושלים/פלאש 90, אריק מרמור

"מדינת ישראל נמצאת כבר כמעט תשעה חודשים בעיצומו של משבר חוקתי וחברתי חריף, שמטלטל באופן מסוכן ביותר את החברה, הכלכלה, ובמיוחד את הביטחון - של מדינת ישראל", המשיך הרצוג. "כבר אמרתי ואחזור על כך: אין דרך לפתרון ללא הידברות, אין דרך ללא הקשבה וכבוד. אנחנו חייבים להבין שאם צד אחד ינצח וצד אחד יוכנע - כולנו נפסיד".

לסיום הוא אמר: "זה זמן להושיט יד, וזה הזמן להיענות להושטת יד, ולנסות. הרוב המכריע של הציבור מייחל לסיים את המשבר הזה, להעיף את המחלוקת הזאת מסדר היום, ולהתחיל להתעסק ביחד בדברים החשובים באמת. במיוחד בימים האלה, כשהקיטוב והפילוג בשיאם, ונדמה שלחלקנו קשה לדמיין עתיד משותף ומלא תקווה - אני מאמין שעלינו לאמץ את התפיסה ששמעון פרס תמיד הביא עמו: שגם בשיא החרדות צריך להתבונן בקור רוח ולמצוא דרך לצאת מהמשבר בהידברות. יחד. משבר הוא חלק מן האנושיות. אני קורא לכולנו ללמוד את השיעור הגדול הזה משמעון פרס; וגם בעת הזאת, ובמיוחד בעת הזאת, לזכור: מדינת ישראל חזקה מכל משבר, החברה הישראלית חזקה מכל משבר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

בכיר במערכת הפוליטית שמעורב במגעים אמר הבוקר (רביעי) לוואלה! כי ראש הממשלה נתניהו עומד מאחורי כל פרטי המתווה, שגובש על ידי מקורביו - שכלל ויתורים משמעותיים בוועדה לבחירת שופטים, אבל "הוא לא מצליח לגבור על לוין ולנהל את האירוע ונבהל מהתגובות ה'פבלוביות' של שותפיו".

נתניהו והרצוג קיימו בימים האחרונים שיחות אינטנסיביות בנוגע למתווה להמשך החקיקה של המהפכה המשפטית - שחלקים ממנו פורסמו ועוררו סערה במערכת הפוליטית. לפי גורמים המעורים בפרטים, המגעים בין מקורבי נתניהו ואנשי הנשיא הרצוג הגיעו לשלב "מתקדם מאוד" ובקואליציה הביעו נכונות לפשרות שלא הסכימו להן עד כה. בין היתר, המתווה הנידון כלל הקפאת חקיקה ממושכת של 15-18 חודשים שתעוגן בחקיקה וריכוך של החוק לביטול עילת הסבירות.

כמו כן, לפי הגורמים, הוסכמו שינויים מינוריים בלבד בוועדה לבחירת שופטים - שיוחלו מהכנסת הבאה. ובין השאר, יועלה הרוב הנדרש לבחירת שופטים ל-7 מתוך 9 חברי הוועדה - ולא רק לבחירת שופטי העליון. הגורמים הוסיפו כי נתניהו מעוניין להכריז על הקפאה בימים או בשבועות הקרובים - ובסביבת ראש הממשלה לחצו על הנשיא לפרסם פומבית את המתווה גם ללא הסכמת האופוזיציה.

ראש הממשלה נתניהו כאמור פנה אמש לבני גנץ וקרא לו להגיע להסכמות עמו על המהפכה המשפטית - זאת, ברקע מתווה הפשרה החדש.

"יש בינינו הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. היום רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת - הוא רוצה שנגיע להסכמות", אמר נתניהו בסרטון שפרסם. "אבל כדי להגיע להסכמות צריך לעשות דבר אחד פשוט - לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים, להיכנס לחדר ולדבר. לכן אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".

אולם, בני גנץ, שמסר גם כן הצהרה לתקשורת, לא קנה את הצעתו של נתניהו וכינה אותה ספין. לדבריו, "אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל - איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו".

"לצערי הרב, כפי שהערכנו - אמנם יש המון על מה לדבר, אבל המציאות הוכיחה שאין עם מי לדבר בעת הזו", אמר גנץ והוסיף כי "רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות", פקפק גנץ בכנות הצעתו של ראש הממשלה, והתנה את המשך ההידברות בתמיכה קואליציונית: "אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה - אנחנו נהיה שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully