וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרשן הבכיר לביידן ולסעודיה: "אל תהפכו לאידיוטים השימושיים של ישראל"

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 7:16

במאמר חריף תקף הפרשן תומאס פרידמן, הידוע בקרבתו לממשל האמריקני, את ישראל וקרא לנשיא ביידן וליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שלא להגיע להסכם עם ירושלים. "אי אפשר לעשות נורמליזציה עם ממשלת ישראל, שהיא לא נורמלית ולא תהיה בעלת ברית יציבה"

ביידן נוחת בג'דה, סעודיה, ונפגש עם יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

"אל תתנו לנתניהו להפוך אתכם לאידיוטים השימושיים שלו. אי אפשר לעשות נורמליזציה עם ממשלת ישראל, שהיא לא נורמלית. היא לעולם לא תהיה בעלת ברית יציב של ארה"ב או שותף סעודי" - כך פנה הבוקר (רביעי) הפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס, תומאס פרידמן, לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בטור דעה שכתב בעיתון.

"העסקה תנרמל את היחסים בין ישראל לסעודיה, תיצור מערכת יחסים ביטחונית עמוקה יותר בין ארה"ב וסעודיה, ותקדם באופן קונקרטי פתרון שתי מדינות בין ישראלים לפלסטינים - אבל תיחתם תחת תנאים שיגרמו להתפרקותה של הקואליציה הנוכחית בישראל, שמובלת על ידי בעלי עליונות יהודים מהימין הקיצוני שכמוהם מעולם לא החזיקו בסמכויות ביטחון לאומי בישראל קודם לכן".

"הקואליציה הנוכחית של נתניהו היא ממשלת ישראל הראשונה מזה שמונה עשורים שהציבה כיעד מוצהר את הסיפוח הישראלי של הגדה המערבית", כתב פרידמן, והפנה אצבע מאשימה כלפי מדיניות הממשלה.

בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן, ג'ו ביידן. יונתן זינדל פלאש 90, רויטרס, עיבוד תמונה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן, ג'ו ביידן/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90, רויטרס

פרידמן המשיך במאמרו וכתב: "ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, הזהיר לאחרונה כי הקואליציה הישראלית הזו, ללא ספק שהרכיב נתניהו כדי להרחיק את עצמו מהכלא באשמת שחיתות, כוללת 'מפלגות גזעניות איומות'. כמה גזעני? 'מישהו לקח את הקו קלוקס קלאן והכניס אותו לממשלה', אמר פרדו. בשבוע שעבר הנחה שר החוץ הישראלי אלי כהן את שגריר ישראל ברומניה, ראובן אזר, וראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, להיפגש עם מנהיג מפלגת ימין קיצוני רומני בבוקרשט - מפלג השישראל החרימה בעבר בגלל ההיסטוריה של הצהרות אנטישמיות ומכחישות שואה".

לפי פרידמן, הוא לא צופה מה יקרה אם יושג הסכם - בחירות או אולי אפילו ממשלת אחדות. עם זאת הוא מבהיר: "אמריקה לא יכולה לתת לזה לקרות. נתניהו שינה באופן חד צדדי את עקרונות היחסים שלנו ובוחן אותנו. הגיע הזמן שארצות הברית תבחן את ממשלתו עם בחירה ברורה: סיפוח או נורמליזציה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בטקס החלפת פיקוד מחוז חוף, מטה חוף, חיפה. 22 באוגוסט 2023. שלומי גבאי
פרידמן מכוון לקיצוניות של הממשלה. בן גביר/שלומי גבאי

עוד הוא כתב: "נכון לעכשיו, הדבר היחיד שאני בטוח בו הוא מה צריך לעצור: צריך לעצור את הקואליציה הישראלית הזו. וחשוב עוד יותר, עסקה גרועה - כזו שמאפשרת לנתניהו לרסק את בית המשפט העליון הישראלי ולזכות בנורמליזציה מסעודיה ולשלם מחיר כה קטן לפלסטינים, עד שקנאי הימין בקבינט שלו יכולים להמשיך לדחוף את ישראל צוק - בהחלט צריך לעצור".

הוא סיכם וכתב: "זו לא עסקה שביידן - אחד מנשיאי מדיניות החוץ הטובים ביותר של אמריקה אי פעם - צריך לרצות כחלק מהמורשת שלו, וזו לא עסקה שתהווה בסיס יציב לשותפות האסטרטגית הסעודית-ישראלית ש-M.B.S. מחפש. פשוט תגיד לא. לעשות אחרת יהיה בושה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully