וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום כיפור 2023: זמני הצום, המנהגים והאיסורים | מדריך וואלה!

עודכן לאחרונה: 4.9.2023 / 23:34

היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי יחל ביום ראשון, 24 בספטמבר, ויסתיים למחרת. מהם המנהגים בערב יום כיפור ומה אסור לעשות בצום עצמו? מתי יש חופש מבית הספר? וגם: המתכונים הכי מיוחדים לסעודה המפסקת ולשבירת הצום

בווידאו: הכנות לערב יום הכיפורים תשפ"ב/צילום: רויטרס

מיליוני יהודים ברחבי הארץ יציינו בעוד שלושה שבועות, י' בתשרי, 25 בספטמבר את יום הכיפורים - היום הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי, בצום ותפילה. הצום יחל ביום ראשון בערב, בסביבות השעה 18:00, ויימשך כ-25 שעות. מהם זמני כניסת ויציאת הצום, המנהגים, האיסורים, לוח החופשות והמתכונים המושלמים לשבירת הצום? הכול במדריך שלפניכם.

זמני כניסת הצום

יום ראשון, 24 בספטמבר

תל אביב: 18:15

חיפה: 18:07

ירושלים: 17:58

באר שבע: 18:16

זמני יציאת הצום

יום שני, 25 בספטמבר

תל אביב: 19:10

חיפה: 19:09

ירושלים: 19:08

באר שבע: 19:10

עוד בוואלה!

צמים על בטן מרופדת: מתכונים לארוחה מפסקת

לכתבה המלאה
תפילת סליחות בכותל המערבי, 10 באוקטובר 2016. נועם מושקוביץ
תפילת סליחות בכותל המערבי, 10 באוקטובר 2016/נועם מושקוביץ

יום הכיפורים, על פי המסורת היהודית, הוא היום שבו משה רבינו התבשר על כך שנמחל לעם ישראל חטא העגל. יום זה הוא יום כפרה והוא הצום היחיד מהתורה. בתורה הוא מכונה "שבת שבתון" ו"מקרא קודש".

איסורי הצום

ביום כיפור עצמו ישנם חמישה איסורים מרכזיים - אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל ותשמיש המיטה. כמו כן אסור לעשות מלאכה.

גם נשים בהיריון או נשים מניקות חייבות לצום את הצום במלואו, למעט אישה שהצום מסכן אותה. יולדת שילדה שלושה ימים לפני הצום או פחות מכך פטורה מהצום, וכן מי שילדה שבוע לפני הצום - אם היא מרגישה שהיא חייבת לאכול או לשתות.

תפילת סליחות בכותל המערבי, 10 באוקטובר 2016. נועם מושקוביץ
תפילת סליחות בכותל המערבי, 10 באוקטובר 2016/נועם מושקוביץ

מנהגי ערב הצום

בערב יום הכיפורים מצווה להרבות באכילה, כדי להפגין שמחה לקראת היום. עם זאת, משעות הצהריים נהגו שלא לאכול מאכלי חלב.

יש שנוהגים לבקש סליחה איש מחברו, משום שיום הכיפורים לא מכפר על עבירות שבין אדם לחברו "עד שירצה את חברו". נוסף על כך, נהגו לעשות "כפרות", באמצעות כסף או תרנגול, ולומר "זה כפרתך, זה חליפתך, זה תמורתך. זה הכסף/התרנגול ילך לצדקה/למיתה ואתה/ואת תיכנס/י לחיים טובים ולשלום".

ביום זה לא אומרים "תחנון" והאשכנזים נהגו שלא לומר "אבינו מלכנו", ובתפילת מנחה שלפני הצום אומרים את הווידוי. כמו כן, נוהגים לטבול בערב הצום, לעלות לקברי צדיקים ויש אף שנהגו לקבל 39 "מלקות". בערב יום כיפור מדליקים נרות.

במהלך הצום עצמו נהגו ללבוש בגדים לבנים. יום כיפור הוא היום היחיד בשנה שלפי המסורת היהודית מתפללים בו חמש תפילות, כך שרבים מתפללים במשך רוב היום בבית הכנסת. בסוף תפילת נעילה, בצאת הצום, תוקעים בשופר.

לאחר הצום נוהגים לומר את ברכת הלבנה ומיד אחר כך לעשות הבדלה בלי לברך על הבשמים. יש הנוהגים להתחיל בבניית הסוכה עם צאת הצום.

החופשות מבית הספר

בבתי הספר היסודיים יצאו התלמידים לחופש ביום ראשון, ערב יום כיפור, שיהיה מחובר ב"גשר" לחופשת סוכות, כך שהם יחזרו ללימודים רק ביום ראשון 8 באוקטובר, כ"ג תשרי.

תלמידי בתי הספר התיכוניים יצאו לחופש בערב יום הכיפורים ויחזרו ללימודים ביום שלישי, 26 בספטמבר, למחאת הצום. ביום שישי באותו שבוע, ערב סוכות, הם יצאו לחופש סוכות, עד יום שני, 9 באוקטובר, כ"ד תשרי.

  • עוד באותו נושא:
  • יום כיפור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully