וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורה סמדר מלמדת ספרות כבר 30 שנה, ועומדת לדין משמעתי. ה"פשע": עוסקת גם בעריכת דין

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 20:02

למרות המחסור האדיר במורים בבתי הספר, במשרד החינוך לא מאפשרים לעורכי דין ורואי חשבון לעבוד בתפקידי הוראה במקביל לעבודתם. אלו שכן עושים זאת - עשויים לעמוד בפני דין משמעתי. "ביקשתי לקבל פנסיה, ובמקום זאת קיבלתי העמדה לדין", אמרה סמדר

בווידאו: פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, בי"ס פאול קור פתח תקווה, 1 בספטמבר 2023/ראובן קסטרו

למרות המחסור האדיר במורים בבתי הספר, במשרד החינוך לא מאפשרים לעורכי דין ורואי חשבון לעבוד בתפקידי הוראה במקביל לעבודתם כעורכי דין ורואי חשבון. ואם לא די בכך, חלק מאלו שכן עובדים כמורים במקביל לעבודתם כרואי חשבון או עורכי דין - עשויים לעמוד בפני דין משמעתי.

לפני כשבוע פרסמה סמדר בוכובזה, מורה ועורכת דין במקצועה, פוסט זועם בו סיפרה כי בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה החליט בחודש פברואר האחרון להגיש נגדה תובענה משמעתית. חטאה של בוכובזה הוא שהיא עובדת במקביל כמורה וגם כעורכת דין, וזאת, בניגוד לחוזר מנכ"ל משרד החינוך, שאוסר על עורכי דין ורואי חשבון לעבוד כמורים במקביל.

בוכובזה, מורה לספרות במקיף ז' באשדוד מזה 30 שנים, ועורכת דין כבר 20 שנים, הייתה מופתעת לחלוטין מהחלטת נציבות שירות המדינה, שנזכרה פתאום להעמיד אותה לדין.

תלמידים במהלך בחינת בגרות במתמתיקה. אבשלום ששוני, פלאש 90
תלמידים במהלך בחינת בגרות במתמתיקה/פלאש 90, אבשלום ששוני

"ביקשתי לקבל פנסיה, ובמקום לקבל את הזכויות הפנסיוניות שלי קיבלתי העמדה לדין משמעתי על כך שאני עורכת דין", אמרה בוכובזה לוואלה!. "הוראת חוזר מנכ"ל יצאה בשנת 2015 אבל אני התחלתי לעבוד כעורכת דין 12 שנים לפני ההוראה. כשיצאה ההוראה מה יכולתי לעשות? עכשיו האבסורד הוא שאני עומדת לדין, אבל גם מתחילה ללמד ממש עכשיו".

בוכובזה לא לבד. גם כפיר אפלבוים, עורך דין במשרד פרטי בירושלים, ביקש לעבוד בישיבה התיכונית בה למד במקביל לעבדותו כעורך דין.

בשיחה עם וואלה הסביר אפלבוים: "חסרים מורים למשרד החינוך ומה הם עושים? סוגרים את הדלת למי שכן רוצה לבוא, זה ממש לא הגיוני. עשיתי לימודי השלמה לתעודת הוראה למקצוע האזרחות. זה מסלול שבמכללות להוראה משווקים אותו לעורכי דין ולבוגרי מדעי המדינה. המטרה שלי הייתה לתת משהו לנפש, והנה אחרי שסיימתי את הכל, גילינו שאני בכלל לא יכול לעבוד במקביל כמורה וכעורך דין במשרד פרטי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
סמדר בוכובזה. באדיבות המצולמים
סמדר בוכובזה/באדיבות המצולמים

בנציבות שירות המדינה השיבו לפניית וואלה בנושא ומסרו כי "האיסור לעבוד בעבודה נוספת כעורכי דין -חל על כלל עובדי המדינה, והוא מעוגן בתקשי"ר שנים רבות. האיסור על מורים לעבוד בעבודה נוספת כעורכי דין - מוסדר בהוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך, ולפיכך - בכל שאלה לגבי כללי עבודה נוספת המותרת למורים - עליכם לפנות אל משרד החינוך".

כאשר פנינו למשרד החינוך, הפנו אותנו לחוות דעת משפטית שנכתבה על ידי הלשכה המשפטית במשרד בחודש יולי האחרון. בחוות הדעת מוסבר מדוע במשרד החינוך לא מוכנים להתיר לעורכי דין ורואי חשבון לעבוד במקביל בתפקידי הוראה.

לפי חוות הדעת, "ישנו חשש מהותי להתנגשות בין האינטרסים של העובד במסגרת תפקידו בהוראה לבין אלו במסגרת העבודה הפרטית. כך למשל, עובד הוראה המשמש גם כעורך דין או כרואה חשבון עלול לטפל בלקוחות שהם הורי/תלמידי/מורי בית הספר באופן שיעמיד את עובד ההוראה בניגוד עניינים הן מול עבודתו בהוראה והן מול מעסיקו - בין אם זו בעלות או משרד החינוך. עוד עולה החשש לשימוש לרעה בעבודת ההוראה לצורך גיוס ושימור לקוחות במקצועות אלו".

כפיר אפלבוים. באדיבות המצולמים
כפיר אפלבוים/באדיבות המצולמים

עוד נכתב כי האיסור על עבודה במקביל נובעת מ"הגנה על תדמית עובד ההוראה, בין אם הוא עובד מדינה ובין אם לאו, הנושא בחובת נאמנות לציבור המשלם את שכרו מהקופה הציבורית והוא אינו רשאי לדחוק את חובתו כלפי הציבור לקרן זווית. משכך, עולה חשש של ממש כי עובד ההוראה העוסק במקביל לתפקידו גם בעבודות אחרות ידחק את עבודת ההוראה לטובת עיסוק פרטי זה, בין היתר על ידי ניצול שעות העבודה בהוראה לשם כך".

עמדת משרד החינוך קשה להבנה, הן משום שניתן לערוך הסדר ניגוד עניינים ולהחליט באיזה תיקים עורך דין או רואה החשבון שעובד בתפקידי הוראה לא יעסוק, והן משום שההגנה על תדמית עובד ההוראה לא נחלשת כשלמורה ישנה עוד השכלה ועוד מקצוע ביד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully