וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה נלחמת בשחיתות: האוליגרך היהודי קולומויסקי נעצר בחשד להונאה

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 8:49

המיליארדר, שהיה בעבר תומך של זלנסקי, יוחזק במעצר בחודשיים הקרובים במסגרת חקירה נגדו בחשד להונאה והלבנת הון. "לא יהיו עוד עסקים כרגיל עבור מי ששדדו את אוקראינה", אמר זלנסקי, שהכחיש בעבר כי לקולומויסקי הייתה השפעה על ממשלו

בווידאו: מכה לאוקראינה: אחד מטייסה המובחרים נהרג בתאונת אימונים/רויטרס

בית משפט באוקראינה הורה אמש (שבת) על מעצרו של המיליארדר איגור קולומויסקי למשך חודשיים בחשד להונאה והלבנת הון, בהחלטה תקיפה נגד אחד מאנשי העסקים החזקים במדינה.

מעצרו של קולומויסקי, שנמצא תחת סנקציות אמריקניות ושתמך בבחירתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי ב-2019, מגיע כשקייב מנסה לאותת על התקדמות במאבק שהיא מנהלת בשחיתות בזמן מלחמתה מול רוסיה. בתחנת רדיו ליברטי דווח כי עורכי דינו של קולומויסקי יערערו על פסק הדין ויטיל ספק בחוקיותו, אך איש העסקים היהודי לא יפקיד ערבות של כמעט 14 מיליון דולר על מנת להבטיח את שחרורו.

קולומויסקי, אחד מעשירי אוקראינה שהתגורר בעבר גם בישראל, נראה בתום דיון בבית משפט מחוזי בקייב בעודו לבוש טרנינג כחול ומובל על ידי כוחות ביטחון. הוא לא מסר תגובה על מעצרו, שעליו הודיע שירות הביטחון ביום שבת בבוקר. שירות הביטחון פרסם בערוץ הטלגרם שלו תמונות שבהן קציני ביטחון הציגו בפני קולומויסקי מסמכים, שעליהם הוא חתם.

לפי הסוכנות, החקירה העלתה כי "בין 2013-2020, איגור קולומויסקי הלבין יותר מחצי מיליארד הריבניה (14 מיליון דולר) על ידי משיכתם בחו"ל ושימוש בתשתית של בנקים שבשליטתו".

המיליארדר איגור קולומויסקי מובל למעצר, קייב, אוקראינה, 2 בספטמבר 2023. רויטרס
האוליגרכים איבדו מכוחם מאז תחילת המלחמה. קולומויסקי לאחר מעצרו, אתמול/רויטרס

לאחר מעצרו של האוליגרך, זלנסקי רמז לפרשה בנאום הלילי שלו, והודה לרשויות אכיפת החוק על הנחישות בהבאת פרשות ארוכות טווח למשפט. "ללא ספק, לא יהיו עוד 'עסקים כרגיל' של עשרות שנים עבור אלה ששדדו את אוקראינה והעמידו את עצמם מעל לחוק ולכל כלל. החוק חייב לעבוד", אמר זלנסקי, שהתחייב בפני מדינות המערב להילחם בשחיתות המושרשת באוקראינה תמורת הסיוע הנרחב שארצומ קבלת וכתנאי להצטרפות עתידית לארגונים בינלאומיים.

קולומויסקי נתפס כחלק ממעמד האוליגרכים שצברו הון עצום לאחר קריסת ברית המועצות ב-1991 והיו בעלי השפעה פוליטית וכלכלית גדולה. לפני הפלישה של רוסיה בפברואר 2022, זלנסקי וצוותו העבירו חקיקה המחייבת אוליגרכים להירשם ולהישאר מחוץ לפוליטיקה. המלחמה כרסמה בכוחם של האוליגרכים שנכסיהם התעשייתיים נהרסו במזרח המדינה ובדרומה, וערוצי הטלוויזיה שלהם עברו לשדר תחת אות ריכוזית.

לפני הניצחון בבחירות לנשיאות, זלנסקי התפרסם כקומיקאי ושיחק את תפקיד הנשיא בתוכנית ששודרה בערוץ טלוויזיה בבעלות קולומויסקי. הוא מכחיש שלקולומויסקי הייתה השפעה כלשהי על הממשלה.

עוד בוואלה!

אוקראינה הדיחה קציני גיוס שלקחו שוחד והבריחו אנשים: "בגידה חמורה"

לכתבה המלאה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי באתונה, יוון, 21 באוגוסט 2023. רויטרס
המערב מתנה את המאבק בשחיתות כתנאי לסיוע. זלנסקי/רויטרס

מעצרו של קולומויסקי אינו המהלך הראשון נגדו במהלך המלחמה. בנובמבר, המדינה השתלטה על חלקים בחברות אסטרטגיות גדולות, שחלקן היו קשורות לאיש העסקים, תוך שהיא משתמש בחוקי החירום לטובת המאמץ המלחמתי.

מוקדם יותר השנה, גורמי ביטחון ערכו חיפושים בביתו של קולומויסקי בקשר לחקירה נפרדת של מעילה והעלמת מס בשתי חברות הנפט הגדולות במדינה שבבעלותו החלקית. הוא הבעלים לשעבר של הבנק האוקראיני הגדול PrivatBank, שהולאם בסוף 2016 כחלק מניקוי המערכת הבנקאית משחיתות. היו לו נכסים במגזרי האנרגיה, הבנקאות ואחרים, כולל ערוץ טלוויזיה רב-השפעה.

ארצות הברית הטילה עליו סנקציות ב-2021 "בשל מעורבותו בשחיתות משמעותית". הרשויות בארצות הברית גם טענו שקולומויסקי ושותף עסקי שלו הלבינו כספים גנובים דרך ארצות הברית. קולומויסקי הכחיש את כל העבירות המיוחסות לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully