וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא השנה: סיור הסליחות בחיפה ייצא ממתחם המריבה סטלה מאריס

עודכן לאחרונה: 31.8.2023 / 13:38

העמותה העירונית לתיירות ונופש של עיריית חיפה מארגנת סיור סליחות שנתי שייפתח בסטלה מאריס. זאת, לאחר שבתקופה האחרונה החלו חסידים לפקוד את המתחם בטענה שזהו מקום קבורתו של הנביא אלישע. בעמותה השיבו: "צריך לבטל את כל סיורי התיירות בעיר כי באזור ישנה כנסייה?"

אנשי ארגון תג מאיר שרים תהילים בכנסיית מנזר סטלה מאריס, 2 באוגוסט 2023/יוסי זמיר, תג מאיר

למרות המתיחות הבין-דתית בסטלה מאריס, סיור הסליחות השנתי שמארגנת העמותה העירונית לתיירות ונופש של עיריית חיפה ייפתח משגם השנה בתצפית משם, להכרות עם סיפורה היהודי של העיר וימשיך בסיור "במתחם".

בפרסום הסיור נמסר כי המשתתפים "יכירו את סיפורו של אלישע הנביא הקבור על פי המסורת על הכרמל", וישמעו על אליהו הנביא ותלמידו אלישע, על רבי נחמן מברסלב. הסיור ימשיך למערת אליהו הנביא המשופצת, שם ישמעו המבקרים את "סיפורו של הנביא ויכנסו למערה אליה עלו ענקי הרוח של עם ישראל", והכל, "באווירת ימי הסליחות של חודש אלול והימים הנוראים. הסיור בליווי נגן שינעים לנו בניגונים ושירים של ימי הסליחות והרחמים".

מפגינים נוצרים ערבים בסטלה מאריס בחיפה, במחאה על ברסלבים שפקדו בשבועות האחרונים את הכנסיה במקום 18 ביוני 2023. יואב איתיאל, אתר רשמי
כנסיית סטלה מאריס/אתר רשמי, יואב איתיאל

הסיור, אותו מארגנת העמותה לתיירות ונופש חיפה, זכה לכזו פופולריות השנה, ששני התאריכים הראשונים שלו בשבוע הבא כבר נמכרו לגמרי, וכל תאריך שנפתח נמכר בתוך שעות. עד כה נפתחו כבר שישה מועדים השנה. תיאור הסיור זהה לזה המופיע באתר "חיפה הסיפור היהודי", פרויקט שמטרתו המוצהרת היא "להשפיע על תדמיתה היהודית והציונית של חיפה". הטלפון באתר מוביל למדריך הטיולים חגי שטרן, מי שבדף הפייסבוק שלו מציין "כשאני מדבר עם קבוצה אני אומר לה שחסידי ברסלב צריכים לעשות את ראש השנה בחיפה ולא באומן, כי כאן בחיפה התפלל רבי נחמן בראש השנה".

מוקדם יותר החודש, הגיעו מפגינים רבים אל כנסיית סטלה מאריס בכדי למחות נגד הניסיונות של חסידי ברסלב בשבועות האחרונים לפרוץ למנזר במקום ולכנסיה שבתוכו. החסידים, שמאמינים שבמקום קבור הנביא אלישע, מתלמידיו של אליהו הנביא, החלו להגיע לכנסייה, לקיים תפילות בדלת הכנסייה ואף להתפלל בתוך קודש הקודשים שלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם אב המנזר, האב ג׳ין גוזף ברגרה עם נציגי הנהגת הדת הנוצרית, מנזר סטלה מאריס, 9 באגוסט 2023. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נשיא המדינה בביקור בכנסיית סטלה מאריס/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

העמותה לתיירות ונופש חיפה, לשעבר עפת"ח - אגודה לפיתוח תיירות חיפה, הינה תאגיד עירוני של עיריית חיפה. שבראשה יואב רמתי - יו"ר הועד המנהל וחבר מועצת העיר, יצחק בלס - חבר מועצת העיר ומועמד לראשות העיר וניר שובר - חבר מועצת העיר שהיה מאנשיה הקרובים של ראשת העיר עינת קליש רותם, עד שלאחרונה הצביע נגד תקציב שלה והחליט גם הוא להתמודד מולה לראשות העיר בבחירות הקרובות.

רמתי, איש "חיפה ציונית", שבתמיכת עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר, אומר שהוא אינו בקי בפרטים, ואינו יודע להגדיר את אותו "מתחם סטלה מאריס" בו יערך הסיור. אבל הוא מבקש להדגיש שהוא אישית נגד סיור בכנסיה, או מול כנסיה. הוא גם נגד "חיכוך". רונית עקיבא, מנכ"לית העמותה, מתקוממת נגד הניסיון לקשור למסלול הסיור הקשר פוליטי. היא מדגישה כי גם בשנה שעברה החל הסיור באותה נקודה והיא אינה סבורה שעלייתם לכותרות של מתחם המנזר והכנסייה הקדושים לנוצרים בהקשר של הנביא אלישע ופקידתו ע"י חסידי ברסלב הינם הסיבה לפופולריות השנה. בשל בעיה טכנית היא אינה יכולה להשוות כמה יותר סיורים יתקיימו השנה לעומת בשנה שעברה.

"אני מתפלא שאנשים שאמורים להיות מנהיגי ציבור לא כל כך לא מתנהגים בחוכמה", אמר לוואלה! ודיע אבו נסאר, יועץ בכיר לכנסיות בארץ הקודש, "כי אפילו שהסיור הזה התקיים בשנה שעברה, השנה יש לנו מציאות אחרת - מלאה באווירה של מתח. במיוחד נוכח מה שקרה בחודשים האחרונים במנזר וליד המנזר, ולכן אפילו אם זה צודק, זה לא בהכרח חכם".

"אנחנו דורשים לרדת מזה. שיעשו סיורים כמה שבא להם, אבל רחוק מהכנסייה. זה שהכנסייה 'לא במסלול' לא פותר כלום, אפילו ליד הכנסייה זה קצת בעייתי", הוסיף. "לאחרונה גם יש כל מיני שמועות שבחגים העניין עלול להתפוצץ שוב. אנחנו משתדלים להרגיע, עובדים על זה יומם ולילה, אז אנחנו מבקשים ודורשים מכולם לעשות את כל מה שביכולתם כדי להרגיע את המצב שלא כל כך רגוע. מרגיז מקומם ומפחיד שיש עדיין אנשים שמציפים את הכאילו אופציה הזו של סטלה מאריס כתחליף לאומן ומדברים על מסורות לכאורה שאלישע קבור על הכרמל שזה הפצת שקר גס ובלי כל ביסוס תנ"כי. כל אחד יכול להמציא מסורת והנכדים של כל אחד יכולים אחר כך להאמין לה אבל אמת זה לא".

כנסיית מנזר סטלה מאריס. יואב איתיאל
מפגינים נוצרים ערביים בסטלה מאריס/יואב איתיאל

יואב רמתי הוסיף אח"כ בתגובה רשמית: "אנו נמשיך לסייר בכל רחבי העיר ללא הגבלה ,סיורים אלו בוצעו לפני שנה וימשיכו גם בקדנציה הבאה. אנו מתמקדים בתיירות יהודית בכל האתרים הקיימים אלפי שנים בחיפה. הסיורים של העמותה הם שם דבר ומושכים את התיירים הרבים לחיפה, מעודדים את המסחר והתעסוקה ומביאים ברכה לעיר. נמשיך לקדם את חיפה".

מהעמותה לתיירות חיפה נמסר בתגובה: "חבל שגורמים אינטרסנטים במקום לפייס בין הדתות, מנסים ליצור מהומה רבה על לא מאומה. העמותה שמחה על הביקוש הרב לסיורי הסליחות בעיר ולעובדה שכבר חמישה סיורי סליחות מלאים בנרשמים. מדובר בסיור זהה לחלוטין לסיור שהתקיים גם בשנה שעברה ובאותו המסלול בדיוק, שלא עובר בכנסייה והכנסייה אף לא מוזכרת על ידי המדריכים בשום צורה. הסיור עובר בסטלה מאריס עקב התצפית לעבר חיפה העתיקה ושקמונה העתיקה (2 ערים מתקופת התלמוד עם סיפור יהודי עתיק) ומשם הסיור ממשיך למערת אליהו - ושם מתקיימת הופעה של שירי סליחות. לפי הטענות שהצגתם בפנינו, יש לבטל את כל סיורי התיירות בחיפה כי באזור ישנה כנסייה? כנסייה שאף אחד לא מתכוון לעבור בתחומה או כלל מזכיר אותה במהלך הסיורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully